Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Nazelené hry

Nalezených her: 132
Pravidla:
Jeden z hráčů odejde z místnosti, ostatní se dohodnou na nějaké osobě (může to být společný známý, ale také historická nebo literární postava, sportovec, umělec apod.) nebo na nějakém předmětu (např. v klubovně, ve městě, ale také známém). Hráč, který se vrátí, klade otázky tak, aby na ně ostatní mohli odpovědět ano nebo ne. Ptá se hráčů postupně. Uhodne-li, jde ven hráč, jehož se ptal naposledy. Vzdáli - dá zástavu a pokračuje někdo jiný.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

7 - -
2 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Hra probíhá během běžné činnosti na schůzce, cestě, táboře, apod. Na začátku hry obdrží každý hráč dvacet kartiček. Základem hry je to, že nikdo nesmí vyslovit slova: ano, ne a jo. V průběhu hry se každý snaží příležitostně přelstít jiné hráče tím, že jim pokládá otázky, na které bezděčně odpoví zakázaným slovem. Kdo se nechá nachytat, odevzdá jednu kartičku tomu, kdo ho přelstil. Po uplynutí stanovené doby si hráči spočítají své kartičky a vítězí ten, kdo jich má nejvíc.

Pomůcky:
20 kartiček pro každého hráče

Legenda:
-

5 - -
5 - -
> 1 hodina (dlouhá)
ve dne
Pravidla:
Tuto hru hraje hráč A proti všem ostatním. Napřed si hráč A vymyslí nějaké slovo, pokud možno málo známé, dlouhé a složité (podstatná jména v jednotném čísle). Ostatním napoví první písmeno tohoto slova. Úkolem ostatních hráčů je uhodnout toto myšlené slovo. Někdo ze skupiny hráčů tedy vymyslí slovo, které začíná na známé písmeno nahlas ho ostatním popíše (nesmí ho přímo vyslovit, ani nesmí použít kořen slova). Nyní všichni hráči (i hráč A) vymýšlí slovo, které hráč myslel. Pokud na slovo přijde hráč A, nahlas řekne, že to slovo to není (pokud to opravdu není jeho myšlené slovo). Pokud je to slovo, které myslel, prohrál. Pokud to to slovo nebylo, může další ze skupiny hráčů přijít s jiným slovem se správným začátkem. Pokud ale na slovo přijde někdo jiný ze skupinky hráčů, nejprve musí napočítat do deseti, čímž dává hráči A čas, a pak současně s tím, kdo slovo vymyslel nahlas slovo vyřkne. I během počítání má hráč A možnost přijít na myšlené slovo. Pokud to ale nedokáže a navíc se oba dva hráči ze skupiny trefí do stejného slova, hráč A toto kolo prohrál a musí prozradit ostatním další písmenko svého cílového tajného slova. Tím se zmenší okruh hádaných slov. Pokud se oba hráči netrefí do stejného slova, je kolo neplatné, i kdyby náhodou jeden z nich řekl slovo myšlené hráčem A. Např. hráč A si myslí slovo filozofie. Řekne tedy F. Ostatní hráči se domnívají, že myslí slovo fyzika. Hráč, který si myslí slovo fyzika, slovo popíše (např. věda, která zkoumá přírodní zákony pomocí matematiky). Hráč A pochopí. že se nejedná o jeho slovo a proto řekne Fyzika to není. Pokud by nerozluštil slovo Fyzika a jiný hráč ano, začal by hráč, který rozluštil slovo fyzika počítat do deseti. Pokud do té doby hráč A neuhodne slovo fyzika, musí říct hráč, který slovo rozluštil současně s hráčem, který slovo fyzika myslel své slovo (tedy oba řeknou v ideálním případě slovo fyzika). Pokud se neshodnou, hra končí. Pokud se shodnou, hráč A prozrazuje další písmenko svého slova (tedy říká i ze slova filozofie). Ostatní hráči opět hádají...

Pomůcky:
-

Legenda:
-

12 - -
5 - 7
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Vedoucí určí barvu a hráči nechť napíší seznam všech věcí této barvy v místnosti. Kdo jich má nejvíc vyhrává.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

7 - -
3 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
2 vybraní hráči zasednou proti sobě ke stolu.Před každým leží hrací kostka, miska se lžičkou a nějakou dobrotou (puding, muesli, kompot s malými kousky... nebo třeba jen sladký čaj), svetr a zimní čepice. Na povel začnou oba házet kostkou - jakmile někomu padne 6, bleskurychle se oblékne (svetr, čepici) a pomocí lžičky začne za mohutného povzbuzování svých příznivců konzumovat lžičkou obsah misky. Ovšem jen do chvíle, kdy padne 6 jeho soupeři - pak se musí bleskurychle odstrojit a pokračovat v házení. Je třeba aby u hráčů stál rozhodčí, který upozorní jedlíka na soupeřovu šestku. Hra je pro hráče náročná fyzicky (pozor na zaskočení sousta) i psychicky (když nepadá 6). Diváci se většinou královsky baví a mohou uzavírat sázky na vítěze. Hra končí vyprázdněním misky jedním ze soupeřů. Jako cenu můžeme věnovat třeba plnou misku soutěžní"pochutiny :-)

Pomůcky:
Hrací kostka; malá miska (a něco do ní); malá lžička; svetr oblékaný přes hlavu-co největší; zimní čepice, kulich či beranice-opět co největší... a to vše 2x. Oblečení doporučuji spíš vyřazené, může dojít k újmě. Počítáme s tím, že může dojít k ublemcání, polití apod. jak hracího místa ( stolu, podlahy), tak hráčů a jejich oblečení...

Legenda:
-

5 - -
2 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Vedoucí začne hru tím, že řekne několik slov, která patří do skupiny bezabeze a potom několik slov, která tam nepatří. Úkolem hráčů potom je přijít na to, co do skupiny slov bezabeze patří. Dělají to tak, že po kruhu říkají slova a vedoucí jim říká, zda tam patří nebo ne. Většinou to chvíli trvá, než na to hráči přijdou. Ale klíč neprozrazují, hrají dál, dokud na to nepřijde více hráčů. Klíč: Do skupiny bezabeze patří všechna slova bezabeze, tedy bez A bez E, to znamená slova, která neobsahují ani písmeno A, ani písmenko E.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

10 - -
6 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči si na papír nakreslí tabulku rozdělenou na 3x3 pole a do políček si vepíší předměty, které vidí okolo sebe. Potom vedoucí náhodně říká předměty, které okolo sebe vidí. Kdo řečenou věc má zapsanou v nějakém svém políčku, zaškrtne si ji. Vítězem se stává ten, kdo splní předem dohodnutou podmínku, např. kdo má vyškrtaná všechna políčka, nebo rohová políčka, nebo úhlopříčky, nebo řádky, sloupce ...

Pomůcky:
Papír a tužku pro každého hráče

Legenda:
-

7 - -
3 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Všem hráčům se rozdají zápalky (á 30-50ks) a uprostřed stolu se umístí láhev. Každý hráč dává postupně jednu zápalku na otvor hrdla. Zápalky se různě překládají - nesmí však spadnout (pokusy o nasazení se nesmí opakovat...). Ty, které spadnou, připadnou hráči, který je právě na řadě (nasazuje a nebo právě nešikovně pokus ukončil...). Spadne-li však některá zápalka dovnitř do láhve, je trest přísnější - hráč si musí vzít všechny zápalky, které spadly, a navíc i ty, které na lahvy zůstaly. Vzájemně si hráči vymýšlí a staví různé "pastičky". Vyhrává ten, kdo se první zbaví všech zápalek.

Pomůcky:
láhev, zápalky (30-50ks na hráče)

Legenda:
-

6 - -
3 - 13
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Jeden hráč stojí naproti zbytku hráčů a má míč. Hráči se mohou volně pohybovat naproti tomu, který hází. Když řekne most, tak pošle míč po zemi a hráči naproti se snaží, aby jim míč prošel mezi nohama. Komu míč neprojede vypadává. Když řekne bomba, tak míč klasicky hodí a pokud někoho trefí, tak trefený hráč vypadává. Když řekne bomba, tak musí říct i číslo (nejmíň 6). Ten co hází počítá do určeného čísla a hráči si mezi sebou míč kopou. Vypadává ten, který se míče dotknul jako poslední když házející dopočítal k číslu, které řekl. Hraje se do té doby než zůstane jeden hráč. Ten se potom vymění s tím, co házel.

Pomůcky:
míč

Legenda:
-

7 - -
3 - -
~do 30 minut (krátká)
ve dne

Bum

Pravidla:
Hráči sedí v kroužku. Vedoucí určí číslo, které bude při hře „tabu“ – nikdo je nesmí vyslovit nejen samotné, ale ani ve spojení s jinými čísly. Zakázány jsou dokonce i jeho násobky! Místo nich musí každý říct „bum“! Předpokládejme, že vedoucí vybral číslo sedm. Všichni hráči dokola pak začnou říkat čísla. Vedoucí začne jedničkou, hráč po jeho levici řekne „dvě“, další hráč „tři“, a tak to jde dál po směru hodinových ručiček. Každý musí bez dlouhého rozmýšlení připojit k řadě číslo o jednotku vyšší. Jak už bylo řečeno, místo čísel obsahujících sedmičku nebo násobek sedmi, je třeba užít slova „bum“. Kdo se splete, vypadne ze hry.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

9 - -
3 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli