Přihlášení:
www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR
Přihlášení

  • přihlásit se smí jen člen LLM
  • přihl. jméno a heslo je stejné, jako do registru OP
Informace
Počet her: 226

Nazelené hry

Nalezených her: 96
Pravidla:
Tuto hru hraje hráč A proti všem ostatním. Napřed si hráč A vymyslí nějaké slovo, pokud možno málo známé, dlouhé a složité (podstatná jména v jednotném čísle). Ostatním napoví první písmeno tohoto slova. Úkolem ostatních hráčů je uhodnout toto myšlené slovo. Někdo ze skupiny hráčů tedy vymyslí slovo, které začíná na známé písmeno nahlas ho ostatním popíše (nesmí ho přímo vyslovit, ani nesmí použít kořen slova). Nyní všichni hráči (i hráč A) vymýšlí slovo, které hráč myslel. Pokud na slovo přijde hráč A, nahlas řekne, že to slovo to není (pokud to opravdu není jeho myšlené slovo). Pokud je to slovo, které myslel, prohrál. Pokud to to slovo nebylo, může další ze skupiny hráčů přijít s jiným slovem se správným začátkem. Pokud ale na slovo přijde někdo jiný ze skupinky hráčů, nejprve musí napočítat do deseti, čímž dává hráči A čas, a pak současně s tím, kdo slovo vymyslel nahlas slovo vyřkne. I během počítání má hráč A možnost přijít na myšlené slovo. Pokud to ale nedokáže a navíc se oba dva hráči ze skupiny trefí do stejného slova, hráč A toto kolo prohrál a musí prozradit ostatním další písmenko svého cílového tajného slova. Tím se zmenší okruh hádaných slov. Pokud se oba hráči netrefí do stejného slova, je kolo neplatné, i kdyby náhodou jeden z nich řekl slovo myšlené hráčem A. Např. hráč A si myslí slovo filozofie. Řekne tedy F. Ostatní hráči se domnívají, že myslí slovo fyzika. Hráč, který si myslí slovo fyzika, slovo popíše (např. věda, která zkoumá přírodní zákony pomocí matematiky). Hráč A pochopí. že se nejedná o jeho slovo a proto řekne Fyzika to není. Pokud by nerozluštil slovo Fyzika a jiný hráč ano, začal by hráč, který rozluštil slovo fyzika počítat do deseti. Pokud do té doby hráč A neuhodne slovo fyzika, musí říct hráč, který slovo rozluštil současně s hráčem, který slovo fyzika myslel své slovo (tedy oba řeknou v ideálním případě slovo fyzika). Pokud se neshodnou, hra končí. Pokud se shodnou, hráč A prozrazuje další písmenko svého slova (tedy říká i ze slova filozofie). Ostatní hráči opět hádají...

Pomůcky:
-

Legenda:
-

logickána rozvojmístnostna cestáchpříroda
12 - -
5 - 7
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Vedoucí začne hru tím, že řekne několik slov, která patří do skupiny bezabeze a potom několik slov, která tam nepatří. Úkolem hráčů potom je přijít na to, co do skupiny slov bezabeze patří. Dělají to tak, že po kruhu říkají slova a vedoucí jim říká, zda tam patří nebo ne. Většinou to chvíli trvá, než na to hráči přijdou. Ale klíč neprozrazují, hrají dál, dokud na to nepřijde více hráčů. Klíč: Do skupiny bezabeze patří všechna slova bezabeze, tedy bez A bez E, to znamená slova, která neobsahují ani písmeno A, ani písmenko E.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

logickána postřehna rozvojodpočinkovámístnostpříroda
10 - -
6 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Dva hráči si nasbírají kameny tak, aby jich měl každý deset o velikosti dlaně. Jeden z hráčů potom vyskládá své kameny vedle sebe do řady s mírnými rozestupy. Druhý hráč na ně hází asi ze vzdálenosti tří metrů svých deset kamenů a snaží se zasáhnout co nejvíce soupeřových kamenů vyrovnaných v řadě. Potom tento druhý hráč sebere všechny své hozené kameny a navíc také ty soupeřovy kameny, které zasáhl. Nyní postaví tento druhý hráč všechny své kameny, tedy i ty, které právě vyhrál, a první hráč hází svými zbylými kameny. Oba hráči se postupně střídají, dokud jeden z nich nepřijde o všechny své kameny. Vítězem je ten, který získá dvacet kamenů.

Pomůcky:
10 kamenů velikosti dlaně pro každého hráče

Legenda:
-

na rozvojměstopříroda
5 - -
2 - 2
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Všem hráčům se rozdají zápalky (á 30-50ks) a uprostřed stolu se umístí láhev. Každý hráč dává postupně jednu zápalku na otvor hrdla. Zápalky se různě překládají - nesmí však spadnout (pokusy o nasazení se nesmí opakovat...). Ty, které spadnou, připadnou hráči, který je právě na řadě (nasazuje a nebo právě nešikovně pokus ukončil...). Spadne-li však některá zápalka dovnitř do láhve, je trest přísnější - hráč si musí vzít všechny zápalky, které spadly, a navíc i ty, které na lahvy zůstaly. Vzájemně si hráči vymýšlí a staví různé "pastičky". Vyhrává ten, kdo se první zbaví všech zápalek.

Pomůcky:
láhev, zápalky (30-50ks na hráče)

Legenda:
-

logickána rozvojodpočinkovámístnost
6 - -
3 - 13
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli

Bum

Pravidla:
Hráči sedí v kroužku. Vedoucí určí číslo, které bude při hře „tabu“ – nikdo je nesmí vyslovit nejen samotné, ale ani ve spojení s jinými čísly. Zakázány jsou dokonce i jeho násobky! Místo nich musí každý říct „bum“! Předpokládejme, že vedoucí vybral číslo sedm. Všichni hráči dokola pak začnou říkat čísla. Vedoucí začne jedničkou, hráč po jeho levici řekne „dvě“, další hráč „tři“, a tak to jde dál po směru hodinových ručiček. Každý musí bez dlouhého rozmýšlení připojit k řadě číslo o jednotku vyšší. Jak už bylo řečeno, místo čísel obsahujících sedmičku nebo násobek sedmi, je třeba užít slova „bum“. Kdo se splete, vypadne ze hry.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

na rozvojmístnostna cestách
9 - -
3 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Hráči si vezmou tužky a papíry, posadí se zády k vedoucímu a soustředěně poslouchají, protože mají poznat různé zvuky. Vedoucí předvádí sérii zvuků, např. trhání papíru nebo látky, klepání do dřeva, škrtnutí sirkou, smrkání, cinkání lžičkou, foukání do lahve, sypání střepů, zatloukání hřebíků, odemykání zámku, apod. Potom hráči zapisují ty zvuky, které si zapamatovali a poznali. Vítězí ten, kdo poznal nejvíce znaků.

Pomůcky:
šátek, tužka a papír pro každého hráče, pomůcky pro vytváření zvuků

Legenda:
-

na rozvojmístnost
6 - -
3 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči sedí u stolu a po vedoucím opakují pohyby, které patří k jednotlivým slovům čik, čak, čok a čuk. Na slovo čik sevřou hráči jednu ruku v pěst, ukazováček natáhnou a špičkou ho položí na desku stolu. Při slově čak položí ruku otevřenou dlaní s napnutými prsty na desku stolu. Na slovo čok položí hráči ruku na stůl hřbetem dolů (dlaní nahoru) s napnutými prsty. Při slově čuk si hráči položí loket na stůl a prsty se dotknou ramene. Vedoucí vždy vysloví povel (čik, čak, čok nebo čuk) a názorně předvede pohyb, který k němu patří. Hráči to po něm pohyb opakují. Vedoucí postupně zrychluje tempo a nakonec začne i měnit pořadí povelů. Kdo se splete, získává trestný bod. Kra končí ve chvíli, kdy má jeden hráč deset trestných bodů. Vítězem je potom ten, který má trestných bodů nejméně.

Pomůcky:
tužka a papír na zapisování trestných bodů

Legenda:
-

logickána postřehna rozvojodpočinkovápohybovámístnost
6 - -
4 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Do větší mísy se nasype pytlík hrachu a první tři hráči obdrží po dvou obyčejných tužkách (ne kulatých) a hrníčku. Pak se hráčům odměřuje čas tří minut, po který mají tužkami (jako čínskými hůlkami) z mísy vybírat kuličky hrachu a přenášet je do svých hrníčků. Pokud někomu vypadne hrášek z mísy, musí ho prsty vrátit zpět do mísy a pak znovu pokračovat v lovení hůlkami. Po uplynutí času pokračují v lovení další tři hráči, dokud se nevystřídají všichni. Při větším množství hráčů je možné použít víc misek, tužek a hrníčků a tak může lovit víc hráčů najednou. Vítězí ten, kdo uloví do svého hrníčku nejvíce hrachových kuliček.

Pomůcky:
větší mísa, pytlík hrachu, 4-6 obyčejných tužek (ne kulatých), 2-3 hrníčky, stopky

Legenda:
-

na rozvojmístnostpříroda
6 - -
3 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči se za tmy rozdělí do dvou skupin. Jedna skupina čeká stranou (v klubovně, týpí) a nedívá se, kam mezitím odchází druhá skupina, která dostala zapálenou svíčku ve skleničce. Úkolem skupiny se svíčkou je odejít do lesa a schovat svíčku předem vymezeném území a sami okolo ní utvořit kruh (hlídají přístup ke svíčce) asi 2 metry v průměru. Po několika minutách ji vyráží první skupina hledat. Po nalezení svíčky musejí hledači proniknout do kruhu, který kolem svíčky vytvořili svíčkaři a sfouknout ji. Ve hře se skupině hledačů měří čas. Pokud jsou během hry hledači chyceni při útoku, musejí se vrátit k určitému místu, potom mohou pokračovat ve hře. Svíčkaři mohou vybíhat pouze pár kroků dopředu, ale dozadu do kruhu nesmějí. Po sfouknutí svíčky se změří čas a role hledačů a svíčkařů se obrací. Vítězí skupina, která rychleji sfoukne druhé skupině svíčku.

Pomůcky:
hřbitovní svíčka (ve skle)

Legenda:
-

akčnílogickána postřehna rozvojpohybováměstopříroda
11 - -
10 - -
nelze říct
v noci
Pravidla:
Hráči se posadí okolo stolu do kruhu. Ruce položí dlaní dolů na stůl proloženě po obou stranách se sousedem. Jeden hráč začne klepnutím dlaní do stolu, což opakuje dlaň vlevo, pak druhá dlaň vlevo, a tak všechny dlaně dokola. Pokud libovolná dlaň, která je zrovna na řadě, poklepe dlaní 2x po sobě, dochází ke změně směru. Když nějaká dlaň klepne, aniž by byla na řadě, nebo se zapomene, vypadává (její majitel si ji schová na klín a hraje se svou druhou dlaní, dokud nevypadne i ta).

Pomůcky:
-

Legenda:
-

na postřehna rozvojodpočinkovámístnost
8 - -
8 - -
nelze říct
kdykoli