Přihlášení:
www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR
Přihlášení

  • přihlásit se smí jen člen LLM
  • přihl. jméno a heslo je stejné, jako do registru OP
Informace
Počet her: 225

Nazelené hry

Nalezených her: 43
Pravidla:
Provázky se vyznačí pevnost - na zemi se z provázků udělají kruhy - vznikne mezikruží. Uprostřed kruhů bude krabice - ta představuje pevnost, v mezikruží běhají obránci pevnosti. Je zřejmé, jak hra probíhá. Družstvo se musí rozhodnout, kolik lidí věnuje na domobranu a kolik lidí na útok (útočníci a obránci se mohou libovolně střídat a není dáno kolik lidí musí útočit a kolik bránit). Útočným materiálem jsou papírové samolepící etikety. Ty nabarvíme pro každé družstvo jinak (kupte si jich hodně, jdou na dračku :)) a uložíme je na stanoviště společné pro všechna družstva. Na začátku hry útočníci vybíhají ze své pevnosti pro JEDNU samolepku (pro jednu svoji barvu) a pak s ní útočí. Útočíme tak, že se musíme dostat ke krabici nepřátelského žlebu. Pokud se nás v mezikruží pevnosti ale dotkne obránce, neuspěli jsme. Pokud proklouznu domobraně, nalepuji svoji nálepku na soupeřovu krabici ZVENKU. Pokud budu chycen (stačí dotykem ruky), odevzdávám etiketu obránci a ten si ji nalepí na krabici zevnitř. Pak si jdu pro další etiketu a zkouším útočit znovu třeba na jinou pevnost. Doporučuji hrát v lese, družstva si polohou pevnosti volí sama (vedoucí by měl ale korigovat). Stalo se nám, že si jedno družtvo udělalo pevnost uprostřed kvalitního bahínka a měli vyhráno. Zakažte jim vytvářet kolem žlebu překážky z větví a podobně, vznikají pak spory a úrazy. Družstva doporučuji před hrou pečlivě namotivovat, hra pak nabírá neuvěřitelné obrátky. Uvidíte vyřizování osobních účtů v přímém přenosu a uzavírání válečných paktů, protože pak jsou útoky velmi účinné. Hru budete po skončení (max 30 minut hry) bodovat asi následovně. Sečtete u každé krabice počet etiket venku a uvnitř. Venkovní dejte třeba za 2 body, vnitřní za 1. Podle barev etiket můžete i lehce určit, které družtvo mělo nejúspešnější útoky apod. Družstva oblečeny klidně ve specifických krojích (barevná trika, šátky - třeba v barvách etiket).

Pomůcky:
každé družtvo vyfásne krabici a 2 provázky. Délka "asi" 10 a 20 m. Dále papírové samolepící etikety (docela dost), fixy na obarvení etiket dle počtu družstev, píšťalku, aby bylo slyšet ukončení hry.

Legenda:
Všichni znají Pána prstenů a všichni vědí, že Helmův žleb je velká pevnost. Úkolem celé hry je bránit svou pevnost a zároveň napadat pevnost soupeřovu. Jak taky jinak, když v herním území (cca 200 m2) takových nedobytných pevností může být poměrně dost ;)

akčnípohybovápříroda
9 - 16
15 - -
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Trifidy představují vedoucí, kterých je jen o málo méně než hráčů. Hráči i vedoucí mají koule na gumě (délka gumy cca 120 cm). Trifidy je potřeba zničit - trefit přímým zásahem koule. Trifid má smůlu - má jen jeden život a jeho případný skalp přijde tomu, kdo jej zabil. Hráči (lidé) mají jen 2 ozdravná séra - tzn. 3 životy. Pro ty si musí, jsou-li zasaženi, do nemocnice (vyznačené místo vzdálené asi 30 m). Po třetím zásahu končí. Není jasné kdo vyhraje - jestli Trifidi nebo lidi - konec je otevřený. Z lidí vyhrává ten, kdo má nejvíc skalpů. Důležité je, že Trifidi se nesmí rychle pohybovat - "škrontají" jednou nohou o zem. Pravidla pro boj s koulí: - koule se musí házet z dlaně. - zásah platí jen přímo a jen koulí (nikoli gumou nebo zpětným zásahem) - je rychlé a vhodné kouli chytat zpět do dlaně. Pozn. Hru jsme v průběhu modifikovali tak, že trefený Trifid se stal člověkem (byl zakletý) a bojoval přidal se k boji proti trifidům.

Pomůcky:
koule na gumě pro každého

Legenda:
Konečně jsme dobře připraveni na Trifidy, pojďme s nimi bojovat!

akčnína postřehpohybováměstona cestáchpříroda
8 - -
6 - -
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Každý tým vlastnící svůj totem(vlajku) si jej schová na vybrané místo ve vytyčeném hracím sektoru (rozloha podle fyzické zdatnosti, nemělo by být vidět na nepřátelskou vlajku) a udělá kolem něj kruh o průměru 5 metrů. Cílem hry je unést nepřátelskou vlajku a odnést ji ke své. Každý má tři papírové koule, s kterými může po zásahu vyřadit nepřítele ze hry. Takto zasažený hráč si musí dobýt život u vlastní vlajky, pouze pokud se nachází v původním domečku(kruh). V případě, že vaše vlajka ani vlajka jiného týmu není ve vašem domečku a vy jste přišli o život, nezbývá vám nic jiného, než čekat, že vaši vlajku někdo navrátí na původní místo. Kradení vlajky: Hráč který se dostane dovnitř nepřátelského kruhu je nezranitelný. Jakmileho opustí může být znova vybit. Pokud je háč nesoucí vlajku zasažen, musí ji zanechat na místě, kde byl zasažen. Hodnocení: vlastní vlajka na konci hry: 5b vynesení cizí vlajky z jejího domečku:10b cizí vlajka ve svém domečku:15b Tým s největším počtem bodů vyhrál Počet týmů je neomezený. V každém týmu by měli být alespoň 4 hráči pro možnost kordinace útoku a obrany.

Pomůcky:
Vlajky (originální,nezaměnitelné) koule o velikosti tenisového míčku(z natrhaných novin, slepených vodou se škrobem) příprava domečku z přírodních materiálů

Legenda:
Největším ponížením pro váš kmen je ztráta vašeho totemu. Dokážete ho ochránit nebo získáte nepřátelský?

akčnípříroda
10 - -
8 - -
~do 1 hodiny (delší)
ve dne
Pravidla:
Hráči se za tmy rozdělí do dvou skupin. Jedna skupina čeká stranou (v klubovně, týpí) a nedívá se, kam mezitím odchází druhá skupina, která dostala zapálenou svíčku ve skleničce. Úkolem skupiny se svíčkou je odejít do lesa a schovat svíčku předem vymezeném území a sami okolo ní utvořit kruh (hlídají přístup ke svíčce) asi 2 metry v průměru. Po několika minutách ji vyráží první skupina hledat. Po nalezení svíčky musejí hledači proniknout do kruhu, který kolem svíčky vytvořili svíčkaři a sfouknout ji. Ve hře se skupině hledačů měří čas. Pokud jsou během hry hledači chyceni při útoku, musejí se vrátit k určitému místu, potom mohou pokračovat ve hře. Svíčkaři mohou vybíhat pouze pár kroků dopředu, ale dozadu do kruhu nesmějí. Po sfouknutí svíčky se změří čas a role hledačů a svíčkařů se obrací. Vítězí skupina, která rychleji sfoukne druhé skupině svíčku.

Pomůcky:
hřbitovní svíčka (ve skle)

Legenda:
-

akčnílogickána postřehna rozvojpohybováměstopříroda
11 - -
10 - -
nelze říct
v noci
Pravidla:
Hráči se rozdělí do dvou skupin a rozmístí se okolo stolu. Na stole se křídou nebo tužkou naznačí obrys fotbalového hřiště s brankami. Místo míče se použije ping-pongový míček. Hráči do něj foukají a tím se ho snaží dostat do soupeřovy branky. Soupeři se snaží branku přefukováním bránit a dostat míček do branky protihráčů. Hráči se smí míčku dotýkat pouze dechem, ničím jiným. Lepší je, když mají hráči ruce za zády. Na začátku hry se míček postaví doprostřed „hřiště“ a pokud spadne ze stolu, rozhodčí ho umístí opět doprostřed stolu. Vyhrává ta skupina, která dá více gólů. Pozn.: Pozor, aby hráči intenzivním foukáním v zápalu hru neomdleli.

Pomůcky:
Křída nebo tužka, ping-pongový míček

Legenda:
-

akčnímístnost
6 - -
2 - 8
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Hráči utvoří kruh. Mezi sebou si hází míč. Nesmí ho však hodit svému sousedovi. Kdo míč nechytí, či mu vypadne z ruky, nebo ho právě nahraje svému sousedovi, jde si čupnout doprostřed kruhu a stává se hloupou Ančou. Ostatní hráči si dál nahrávají, běhěm toho však hráč, který bude mít jako třetí nahráno od spoluhráče, může bít míčem ty, co jsou uprostřed. Když se trefí a hráče uprostřed vybije a ti míč nechytí, hraje se dál. Když se netrefí a míč totálně mine hráče uprostřed, jde hráč, který vybíjel doprostřed za ostatními. Když ale hráč/i uprostřed míč ze vzduchu chytí, tak všichni co tam byli se vrací za ostatními do kruhu a ten kdo vybíjel jde místo nich. A zase se hraje dál. Opatrně na bezpečnost!

Pomůcky:
Míč (pro tvrďáky jedině tvrdý!)

Legenda:
-

akčnína postřehpohybováměstopříroda
5 - -
6 - -
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Hráči se posadí do kroužku, jeden je uprostřed. Každý si vybere nějakou hračku a tou bude po celou hru, všichni nahlas řeknou, co jsou za hračku (i hráč uprostřed). Hráč uprostřed má šátek. Někdo začne a řekne hračku jiného hráče, ten uprostřed se snaží řečenou hračku plácnout šátkem přes hlavu. Pokud se mu to podaří dřív než dotyčná hračka řekne jinou hračku - vymění se.

Pomůcky:
šátek

Legenda:
-

akčnína postřehpohybováměstomístnost
6 - -
4 - -
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Na začátku se zvolí dva kapitáni, kteří si po jednom volí hráče do svého vojska. Když jsou hráči rozděleni, postaví se hráči každého vojska do řady vedle sebe tak, že obě vojska jsou čelem k sobě, mezi sebou mají prostor asi tři metry. Hráči každého vojska se drží za ruce. Kapitán hráče rozestaví tak, aby nikde nebylo slabé místo. Když je vše připraveno k boji, vyšle kapitán prvního vojska jednoho útočníka, který má za úkol prorazit hradby soupeřovy – protrhnout spojení rukou soupeřů nárazem nebo tlakem. Pokud se mu to napoprvé nepodaří, stává se zajatcem soupeřova vojska a tvoří jeho hradby. Pokud se mu to podaří, bere si s sebou do svého vojska dva zajatce, hráče, mezi kterými prorazil hradbu. Potom vyšle útočníka druhé vojsko. Vojska se pravidelně střídají. Hra končí, když jedno vojsko je celé zajaté, a tedy součástí druhého vojska. Možná obměna: mohou se povolit až tři útoky na soupeřovy hradby. Další možná obměna: hráč může hradbu prorazit i tak, že podleze soupeřům mezi nohama nebo pod či nad rukama. ! Při této hře je třeba velké opatrnosti, nezřídka se stane, že si hráči přivodí zranění, vesměs horních končetin.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

akčnílogickápohybováměstopříroda
10 - -
12 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči se rozdělí do dvou družstev. Jedno družstvo představuje kachny a druhé lovce. Hraje se ve vodě dosahující výšky přibližně prsou většiny hráčů. Kachny se postaví doprostřed kruhu tvořeného lovci. Lovci si mezi sebou přehazují jeden nebo více míčků (podle počtu hráčů) a snaží jimi zasáhnout kachny. Kachny ale mohou zabránit zásahům tím, že se potopí pod vodu. Pokud některý lovec libovolnou kachnu zasáhne, potom tato kachna vypadává ze hry. Po předem určené době se družstva lovců přemění na družstvo kachen a obráceně a hra se opakuje. Vítězí to družstvo lovců, které v době vymezené pro hru zasáhne více kachen.

Pomůcky:
jeden nebo více míčků

Legenda:
-

akčnína postřehpohybovápřírodave vodě
5 - -
8 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Pro hru je nejvýhodnější rovný terén, s ostrůvkovitými úkryty (keře, pařezy, kameny). Na vyvýšeném místě stojí lovec s lukem, bez šípů. Ostatní hráči se rozejdou v kruhu do 150m. Na dané znamení se plíží k lovci tak, aby nekryté úseky co nejdříve přeběhli. Kdykoli lovec někoho spatří, napne luk a spustí. Za zasaženého se považuje ten, kdo je v okamžiku spuštění luku v naznačeném směru odkryt (neschován). Rozhodčí stojí vedle lovce, a rozhoduje o zásahu. Pokud se hráč schová dříve než luk spustí, není zasažen. Zasažený hráč zůstane sedět na místě. Hraje se určenou dobu, kdo se dostane nejblíž, vítěží a v příští hře je lovcem.

Pomůcky:
luk

Legenda:
-

akčnípohybovápříroda
11 - -
8 - 30
> 1 hodina (dlouhá)
ve dne