Přihlášení:
www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR
Přihlášení

  • přihlásit se smí jen člen LLM
  • přihl. jméno a heslo je stejné, jako do registru OP
Informace
Počet her: 225

Nazelené hry

Nalezených her: 92
Pravidla:
Provázky se vyznačí pevnost - na zemi se z provázků udělají kruhy - vznikne mezikruží. Uprostřed kruhů bude krabice - ta představuje pevnost, v mezikruží běhají obránci pevnosti. Je zřejmé, jak hra probíhá. Družstvo se musí rozhodnout, kolik lidí věnuje na domobranu a kolik lidí na útok (útočníci a obránci se mohou libovolně střídat a není dáno kolik lidí musí útočit a kolik bránit). Útočným materiálem jsou papírové samolepící etikety. Ty nabarvíme pro každé družstvo jinak (kupte si jich hodně, jdou na dračku :)) a uložíme je na stanoviště společné pro všechna družstva. Na začátku hry útočníci vybíhají ze své pevnosti pro JEDNU samolepku (pro jednu svoji barvu) a pak s ní útočí. Útočíme tak, že se musíme dostat ke krabici nepřátelského žlebu. Pokud se nás v mezikruží pevnosti ale dotkne obránce, neuspěli jsme. Pokud proklouznu domobraně, nalepuji svoji nálepku na soupeřovu krabici ZVENKU. Pokud budu chycen (stačí dotykem ruky), odevzdávám etiketu obránci a ten si ji nalepí na krabici zevnitř. Pak si jdu pro další etiketu a zkouším útočit znovu třeba na jinou pevnost. Doporučuji hrát v lese, družstva si polohou pevnosti volí sama (vedoucí by měl ale korigovat). Stalo se nám, že si jedno družtvo udělalo pevnost uprostřed kvalitního bahínka a měli vyhráno. Zakažte jim vytvářet kolem žlebu překážky z větví a podobně, vznikají pak spory a úrazy. Družstva doporučuji před hrou pečlivě namotivovat, hra pak nabírá neuvěřitelné obrátky. Uvidíte vyřizování osobních účtů v přímém přenosu a uzavírání válečných paktů, protože pak jsou útoky velmi účinné. Hru budete po skončení (max 30 minut hry) bodovat asi následovně. Sečtete u každé krabice počet etiket venku a uvnitř. Venkovní dejte třeba za 2 body, vnitřní za 1. Podle barev etiket můžete i lehce určit, které družtvo mělo nejúspešnější útoky apod. Družstva oblečeny klidně ve specifických krojích (barevná trika, šátky - třeba v barvách etiket).

Pomůcky:
každé družtvo vyfásne krabici a 2 provázky. Délka "asi" 10 a 20 m. Dále papírové samolepící etikety (docela dost), fixy na obarvení etiket dle počtu družstev, píšťalku, aby bylo slyšet ukončení hry.

Legenda:
Všichni znají Pána prstenů a všichni vědí, že Helmův žleb je velká pevnost. Úkolem celé hry je bránit svou pevnost a zároveň napadat pevnost soupeřovu. Jak taky jinak, když v herním území (cca 200 m2) takových nedobytných pevností může být poměrně dost ;)

akčnípohybovápříroda
9 - 16
15 - -
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Trifidy představují vedoucí, kterých je jen o málo méně než hráčů. Hráči i vedoucí mají koule na gumě (délka gumy cca 120 cm). Trifidy je potřeba zničit - trefit přímým zásahem koule. Trifid má smůlu - má jen jeden život a jeho případný skalp přijde tomu, kdo jej zabil. Hráči (lidé) mají jen 2 ozdravná séra - tzn. 3 životy. Pro ty si musí, jsou-li zasaženi, do nemocnice (vyznačené místo vzdálené asi 30 m). Po třetím zásahu končí. Není jasné kdo vyhraje - jestli Trifidi nebo lidi - konec je otevřený. Z lidí vyhrává ten, kdo má nejvíc skalpů. Důležité je, že Trifidi se nesmí rychle pohybovat - "škrontají" jednou nohou o zem. Pravidla pro boj s koulí: - koule se musí házet z dlaně. - zásah platí jen přímo a jen koulí (nikoli gumou nebo zpětným zásahem) - je rychlé a vhodné kouli chytat zpět do dlaně. Pozn. Hru jsme v průběhu modifikovali tak, že trefený Trifid se stal člověkem (byl zakletý) a bojoval přidal se k boji proti trifidům.

Pomůcky:
koule na gumě pro každého

Legenda:
Konečně jsme dobře připraveni na Trifidy, pojďme s nimi bojovat!

akčnína postřehpohybováměstona cestáchpříroda
8 - -
6 - -
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Hra se hraje většinou na výletě při pochodu. Vedoucí nahodile a nečekaně zavolá jedno z domluvených hesel a hráči se podle hesla musí zachovat. Hesla: Bomba! Hráči si co nejrychleji lehnou na zem, aby se uchránili před explozí bomby. Povodeň! Hráči musí co nejrychleji vyhledat nějaké vyvýšené místo, aby je povodeň neodnesla. Mrtvo! Nikdo se nesmí pohnout. Brouci! Všichni si lehnou na záda a začnou hýbat rukama a nohama jako brouci.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

na postřehpohybováměstona cestáchpříroda
5 - -
3 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Jeden hráč stojí naproti zbytku hráčů a má míč. Hráči se mohou volně pohybovat naproti tomu, který hází. Když řekne most, tak pošle míč po zemi a hráči naproti se snaží, aby jim míč prošel mezi nohama. Komu míč neprojede vypadává. Když řekne bomba, tak míč klasicky hodí a pokud někoho trefí, tak trefený hráč vypadává. Když řekne bomba, tak musí říct i číslo (nejmíň 6). Ten co hází počítá do určeného čísla a hráči si mezi sebou míč kopou. Vypadává ten, který se míče dotknul jako poslední když házející dopočítal k číslu, které řekl. Hraje se do té doby než zůstane jeden hráč. Ten se potom vymění s tím, co házel.

Pomůcky:
míč

Legenda:
-

na postřehpohybovámístnost
7 - -
3 - -
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Hráči se rozdělí na tři skupiny s označením: BU, KU nebo HU. Pak se rozprchnou a každý se ozývá svým signálem (bu-bu, ku-ku, hu-hu). Zároveň se honí podle schématu: BU honí KU, KU honí HU, HU honí BU. Chycený hráč se stává členem té skupiny, kterou byl chycen (HU se stává KU, KU se stává BU, BU se stává HU). V okamžiku, kdy se stane hráč členem jiné skupiny, mění také své zvuky za zvuky členů této skupiny a je honěn jejími nepřáteli. Hra je časově omezená. Po vypršení limitu se hráči ve skupinách spočítají. Vítězí ta skupina, která má nejvíce členů, popřípadě všichni, pokud zbude pouze jedna skupina.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

pohybováměstopříroda
6 - -
9 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Hráči se rozdělí do dvou skupin, stoupnou si do řad naproti sobě ( řady jsou vzdálené asi 20-25 metrů). Kus za sebou mají další čáru, každá z nich představuje domeček. Jeden je červený, druhý bílý. Hráči blíže bílé jsou Bílí a hráči blíže červené jsou Červení. Uprostřed stojí vedoucí s kartičkou, která je z jedné strany červená a z druhé bílá. Pustí kartičku na zem a podle toho, jaká barva dopadne, honí se hráči na danou stranu. Když dopadne kartička červenou barvou nahoru honí Červení Bílé: Bílí se snaží co nejrychleji utéct do domečku, ale když se to některému z nich nepodaří, stává se Červeným. Když dopadne kartička bílou barvou nahoru, tak je to naopak. Vítězí to družstvo, které má všechny hráče na své straně.

Pomůcky:
kartička - z jedné strany bílá a z druhé červená

Legenda:
-

na postřehpohybovájinéměstopříroda
4 - -
6 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči sedí u stolu a po vedoucím opakují pohyby, které patří k jednotlivým slovům čik, čak, čok a čuk. Na slovo čik sevřou hráči jednu ruku v pěst, ukazováček natáhnou a špičkou ho položí na desku stolu. Při slově čak položí ruku otevřenou dlaní s napnutými prsty na desku stolu. Na slovo čok položí hráči ruku na stůl hřbetem dolů (dlaní nahoru) s napnutými prsty. Při slově čuk si hráči položí loket na stůl a prsty se dotknou ramene. Vedoucí vždy vysloví povel (čik, čak, čok nebo čuk) a názorně předvede pohyb, který k němu patří. Hráči to po něm pohyb opakují. Vedoucí postupně zrychluje tempo a nakonec začne i měnit pořadí povelů. Kdo se splete, získává trestný bod. Kra končí ve chvíli, kdy má jeden hráč deset trestných bodů. Vítězem je potom ten, který má trestných bodů nejméně.

Pomůcky:
tužka a papír na zapisování trestných bodů

Legenda:
-

logickána postřehna rozvojodpočinkovápohybovámístnost
6 - -
4 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči se rozdělí do 2-4 družstev o stejném počtu hráčů. V každém družstvu by měli být hráči podobně barevně označení, aby bylo na první pohled patrné, kdo s kým soutěží. Vedoucí na louce nebo hřišti vyznačí provazem nebo křídou kruh poloměru asi 3 m. Hráči představují figurky hry Člověče, nezlob se!, proto se družstva rozmístí proti sobě po kruhu, jako do domečku na herním plánu stolní hry. Uprostřed kruhu se postaví vedoucí, který hází postupně po kruhu každému družstvu kostkou a číslo, které mu padne, řekne nahlas družstvu, které je na řadě (pro jistotu může ještě ukazovat rukou k domečku družstvu, aby nebyla pochybnost o tom, které družstvo je na řadě a pro které hod platí). Číslo, které družstvu padne, znamená počet kol, které musí hráč družstva, který je právě na řadě, oběhnout, než může skončit v domečku. Pokud ale padne jednička nebo šestka, znamená to, že z družstva toto kolo nikdo nesmí vyběhnout. Po kruhu může v jednu chvíli běžet více hráčů z různých družstev. Pokud hráč doběhne hráče jiného družstva a dotkne se ho, doběhnutý hráč je „vyhozen“ a vrací se do domečku, aby mohl být později znovu nasazen. Vítězí to družstvo, které dostane všechny své figurky do domečku, tj. všichni oběhnou požadovaný počet kol, aniž by byli vyhozeni. Možná je i obměna, kdy kostku dostane každé družstvo a počet kol si hází hráč, který je na řadě sám. Potom musí ale čísla hlásit nahlas, aby další družstvo po kruhu vědělo, že je na řadě a může házet.

Pomůcky:
provaz nebo křída na vyznačení hracího pole, jedna kostka (nebo podle počtu družstev)

Legenda:
-

pohybováměstopříroda
6 - -
6 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči se za tmy rozdělí do dvou skupin. Jedna skupina čeká stranou (v klubovně, týpí) a nedívá se, kam mezitím odchází druhá skupina, která dostala zapálenou svíčku ve skleničce. Úkolem skupiny se svíčkou je odejít do lesa a schovat svíčku předem vymezeném území a sami okolo ní utvořit kruh (hlídají přístup ke svíčce) asi 2 metry v průměru. Po několika minutách ji vyráží první skupina hledat. Po nalezení svíčky musejí hledači proniknout do kruhu, který kolem svíčky vytvořili svíčkaři a sfouknout ji. Ve hře se skupině hledačů měří čas. Pokud jsou během hry hledači chyceni při útoku, musejí se vrátit k určitému místu, potom mohou pokračovat ve hře. Svíčkaři mohou vybíhat pouze pár kroků dopředu, ale dozadu do kruhu nesmějí. Po sfouknutí svíčky se změří čas a role hledačů a svíčkařů se obrací. Vítězí skupina, která rychleji sfoukne druhé skupině svíčku.

Pomůcky:
hřbitovní svíčka (ve skle)

Legenda:
-

akčnílogickána postřehna rozvojpohybováměstopříroda
11 - -
10 - -
nelze říct
v noci
Pravidla:
Hra se hraje v zimě na sněhu. Vedoucí vyšlape ve sněhu labyrint cestiček, z nichž některé jsou slepé. Jde o variantu honěné, kdy jeden "má babu" a dotekem prchajícího soupeře ji předává. Odlišnost ale spočívá v tom, že hráči se smí pohybovat pouze po vyšlapaných cestičkách, ale nesmí přecházet cesty, které nejsou propojené.

Pomůcky:
sníh

Legenda:
-

pohybováměstopříroda
5 - -
4 - -
nelze říct
ve dne
Liga lesní moudrosti, Senovážné nám. 24, 116 47 Praha 1; e-mail: ustredi(zavináč)woodcraft(tečka)cz
design and produce made by © Pavel Spálený - Yučikala Wičaša www.yucikala.net