Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Nejlépe hodnocené hry

bobrů: 0.00
Pravidla:
Hráči se za tmy rozdělí do dvou skupin. Jedna skupina čeká stranou (v klubovně, týpí) a nedívá se, kam mezitím odchází druhá skupina, která dostala zapálenou svíčku ve skleničce. Úkolem skupiny se svíčkou je odejít do lesa a schovat svíčku předem vymezeném území a sami okolo ní utvořit kruh (hlídají přístup ke svíčce) asi 2 metry v průměru. Po několika minutách ji vyráží první skupina hledat. Po nalezení svíčky musejí hledači proniknout do kruhu, který kolem svíčky vytvořili svíčkaři a sfouknout ji. Ve hře se skupině hledačů měří čas. Pokud jsou během hry hledači chyceni při útoku, musejí se vrátit k určitému místu, potom mohou pokračovat ve hře. Svíčkaři mohou vybíhat pouze pár kroků dopředu, ale dozadu do kruhu nesmějí. Po sfouknutí svíčky se změří čas a role hledačů a svíčkařů se obrací. Vítězí skupina, která rychleji sfoukne druhé skupině svíčku.

Pomůcky:
hřbitovní svíčka (ve skle)

Legenda:
-

11 - -
10 - -
nelze říct
v noci
bobrů: 0.00
Pravidla:
Hráči hází kostkou a ve stanoveném časovém limitu mají za úkol vyslovit jméno přírodniny, kterou mu určí Kostka. Kdo to zvládá počítá si bod, vítězem je držitel největšího počtu bodů. Varianta: v každém kole musí přírodniny začínat na určené písmeno.

Pomůcky:
Kostka z libovolného materiálu na jejíž plochy napíšete nebo nakreslíte emblém těchto přírodnin: bylina, dřevina,bezobratlý (hmyz), pták, savec. jedno políčko lze nechat volné ( obdoba \"šestky\" - hází se znovu), případně vymyslet další přírodninu (vodní živočich, horniny a nerosty ...)

Legenda:
Všichni určitě znáte hru Město, jméno,zvíře, věc ... Zkuste si něco podobného zahrát s upravenou kostkou

5 - -
2 - 20
~do 30 minut (krátká)
kdykoli
bobrů: 0.00
Pravidla:
Kostky (pro hráče pomyslné) samotné reagují tak, že jsou neprůsvitné, nerentgenovatelné a elektromagnetické vlny skrz ně neprocházejí. Když se však někdo kostky dotkne, hodí do ní kámen nebo se jí pokusí podkopat tak, aby klesla, zmizí. Pokud hráči začnou zkoušet působit násilím na všech kostkách, je na vedoucím hry, zda jim to rozmluví, nechá zmizet jen jednu kostku, jednu podruhé nebo např. nechá zmizet všechny naráz. Hra trvá do té doby, dokud nezmizeli všechny kostky. Příklad hry: hráč řekne, co by chce udělat a vedoucí hry odpoví, jak kostka/y zareagovaly Na konci hry by měl vedoucí nejen podat vysvětlení, ale i by měla následovat diskuze o tom, jak hráči hru vnímali, co si z hry odnesli atp. Jedna z variant vysvětlení kostek: Mimozemská civilizace, která zkoumala Vesmír, zjistila na zemi nejen náznak inteligence, ale i sklon zničit to, čemu nerozumí. Proto sestrojila testovací zařízení s pomocí kterého zjsití, zda se technický pokrok nerozvíjí rychleji, než úcta k neznámému a nepoznanému. pzn: Kolik kostek zůstane je jakýmsi ukazatelem, nakolik má skupina vyvinutý cit pro neznámo.

Pomůcky:
-

Legenda:
Jste vědecký tým, který zkoumá odvrácenou stranu měsíce. Na této odvrácené straně měsíce jste objevili dvacet velkých modrých kostek. Každá má asi jeden metr dlouhou stranu. 18 jich stojí v obdélníku 3x6 m. Dvě jsou stranou. Je na vás se rozhodnout, co s kostkama uděláte.

14 - -
5 - 15
nelze říct
kdykoli
bobrů: 0.00
Pravidla:
Hraje se tak, že se hráči rozdělí do dvou stejně početných skupin. Vedoucí se postaví doprostřed velkého rovného prostoru. Hráči každého družstva se postaví vedle sebe do řady a chytí se za ruce. Každá řada se postaví vedle vedoucího - jedna po levici a čelem ve směru, kterým se vedoucí dívá, druhá po pravici, ale opačným směrem a vždy první hráč každé řady se chytí za ruku s vedoucím. Tak vznikne vrtule vrtulníku. Potom se vedoucí začne otáčet okolo své osy a rozpohybuje tak i poslední hráče v každé řadě až se točí celý vrtulník. Doporučuji, aby na koncích obou řad byli zdatnější běžci, protože mají nejdelší trasu oběhu.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

5 - -
8 - -
nelze říct
ve dne
bobrů: 0.00
Pravidla:
Hráči se rozdělí do dvou skupin. Na louce vyznačíme velký kruh, který představuje ostrov, a uprostřed něj jsou želvy, které mají za úkol dostat se z ostrova. Mohou chodit jen po čtyřech a pozpátku a k tomu ještě se zdviženým zadečkem. Ostatní hráči představují lovce a jsou kolem ostrova a snaží se želvám bránit v cestě – např. lovec vezme želvu a přivede ji zpátky, nebo se jí postaví do cesty... Želva, která utekla, vítězí. Hraje se do konce časového limitu.

Pomůcky:
provaz na vyznačení území

Legenda:
-

7 - -
8 - -
nelze říct
ve dne
bobrů: 0.00
Pravidla:
Dva hráči se posadí proti sobě, do úst si každý vloží lžíci (koncem napřed) a na lžíci si položí ořech. Úkolem obou hráčů je shodit ořech soupeře pouze pomocí své lžíce v ústech (drknutím lžící o lžíci). Vítězí ten hráč, který shodí soupeřův ořech a navíc mu jeho nespadne, případně vítězí ten hráč, kterému ořech nespadne první. Také je možné provést jako turnaj více dvojic.

Pomůcky:
pro každého hráče lžíce a ořech

Legenda:
-

5 - -
2 - -
nelze říct
ve dne
bobrů: 0.00
Pravidla:
Hru je nejlepší začít už hned ráno po probuzení, když všichni ještě leží. Vedoucí si připraví lístečky, na kterých jsou napsány různé nemoci/zranění. Hráči si vylosují lísteček a podle nemoci/zranění jsou okamžitě ošetřeny. Když jsou všem ošetřeny nemoci/zranění, probíhá běžný program, nejlépe hromadná snídaně. Hráči se musí pohybovat podle možností své nemoci/zranění. Nemocní/zranění by si měli vzájemně pomáhat, tak aby se všichni dostali ke své snídani. Po snídani vedoucí vyhlásí, že je nutné posunout tábor (hráče) na nějaké ne příliš vzdálené místo za táborem (cca 1km), ke kterému není nejlehčí přístup (za potokem bez mostu, na skále, apod.). Hra končí dopravením všech nemocných/zraněných hráčů na cílové místo. Tato hra má ukázat, jak jsou si hráči schopni pomáhat a řešit problémy, které se v průběhu hry vyskytnou (dostat se z postele, dojít ke snídani, složitá cesta k cílovému místu). Protože někteří pacienti nejsou schopni samostatného pohybu, je nutné, aby jim někdo ze spoluhráčů pomohl. O tom, že si hráči mohou nebo musí pomáhat se jim ale vedoucí nezmíní, jen hráče pozoruje. Nakonec, když hra skončí, je nutné ještě provést závěrečný rozbor hry: vedoucí nechá hráče, aby popsali své zážitky i to, čeho si všimli na druhých, a sám vedoucí také sdělí, čeho si při hře všiml - kdo se jak ohledně či bezohledně choval, co se mu líbilo, apod. Tipy na nemoci/zranění a ošetření: Upadnutá noha nebo obě nohy - přivázat k sobě nebo k tělu); Upadnutá ruka nebo obě ruce - přivázat k tělu; Slepota – zavázané oči šátkem; Uříznutý jazyk - zalepit pusu; Zimnice - obléci co nejvíce oblečení; Vyrážka - zabalit ruce do igelitového pytlíku, apod. Nemoci/zranění je možné kombinovat (např. slepota s uříznutým jazykem, slepota s upadnutýma rukama nebo nohama, uříznutý jazyk se zimnicí, apod.).

Pomůcky:
lístečky s nemocemi/zraněními, pomůcky potřebné k ošetření nemocí podle fantazie toho, kdo nemoci vymýšlí

Legenda:
-

9 - -
7 - -
nelze říct
ve dne
bobrů: 0.00
Pravidla:
Prvním úkolem je vytvořit ponorky. Jejich ideální počet (aby hra byla rozumně hratelná) je 3 - 4. Hráče rozdělíme tedy do stejně velkých skupin. Jak ponorka vypadá? Hráči si stoupnou za sebe do zástupu a chytnou za pas nebo za ramena kolegu stojícího před ním. Všichni až na posledního v zástupu mají zavázané oči šátkem. Poslední má funkci kormidelníka a řídí ponorku. Jak se ponorka ovládá? Skupina (ponorka) si předem domluví signály, které budou řídit její pohyb. A protože pod vodou není nic slyšet, musí to být neverbální signály (např. poklepání na levé rameno = zatoč doleva, ťuknutí do zad = stůj). Jeden speciální signál bude vyčleněn pro "vystřelení torpéda". Signály vysílá kormidelník a každý z ponorky musí předat signál dopředu (signály se vysílají postupně a než dojdou na začátek k ponorky, dochází k jejich zpoždění). Kormidelník ani ostatní části ponorky nesmí mluvit!! Jakmile signál "vystřel torpédo" dojde k prvnímu v zástupu (začátek ponorky), ten se stává torpédem, opouští ponorku a běží co nejrovněji dokáže. Snaží se zasáhnout cizí ponorku. Vystřelením torpéda se ponorka zkracuje o jeden článek. Každá ponorka má tolik torpéd z kolika se skládá lidí - 3. (tzn. základem lodi je kormidelník + dva články ponorky - tato ponorka už nemůže střílet) Kdy je ponorka potopena? Ponorka je potopena, pokud je zasažena torpédem (stačí jakýkoliv dotyk s kýmkoliv z ponorky) nebo pokud se roztrhne (rozdělí se na 2 a víc částí - nepočítá se při vystřelení torpéda) nebo pokud narazí do vraku (viz níže). Je-li ponorka potopena, hráči si mohou rozvázat oči a sednou si na zem tam, kde skončili - tvoří vrak. Nadále musí však vydržet v tichosti. Začátek hry? Ponorky jsou rozmístěny do krajů vytyčeného území tak, aby byly všechny zhruba stejně od sebe (čím dál, tím líp). Na pokyn "teď" se ponorky musí rozjet. Konec hry? Hra končí, když ve hře zůstane poslední ponorka, nebo pokud jsou už všechny ponorky bez torpéd. Cíl hry? Zůstat co nejdéle ve hře a sestřelit co nejvíce ponorek (aby nedocházelo k zašívání:o)) Bezpečnost Hru musí řídit alespoň jeden poměrně schopný organizátor, který dává pozor na vystřelená torpéda a srážky ponorek s případnými překážkami. Hra měla zatím vždy, když jsem ji pořádal poměrně velký úspěch a bavila. Rozhodně nezůstalo u zahrání jednoho kola. Obecně platí, že čím větří počet lidí, tím lepší hra je, lépe se organizuje a hlavně lépe vypadá:o)

Pomůcky:
šátek pro každého, louka - přehledné prostranství

Legenda:
Život pod hlubinou není jednoduchý. Zkuste třeba jen ovládat ponorku! Souboj týmů, které tvoří ponorky, se utkají po mořskou hladinou

10 - -
12 - -
~do 30 minut (krátká)
ve dne
bobrů: 0.00
Pravidla:
Doporučuji si přečíst přiložené soubory, kde je vše zmíněno. Tvar jednotlivých objektů, ať už každý pořadatel hry vymyslí sám. Bodování - viz tabulka v přiloženém souboru. Hra je původně koncipována pro 3 družstva - lze operativně měnit podle počtu hráčů. Příprava této hry je velmi pracná a náročná, ale vyplatí se! Je to dost změna oproti klasickým hrám i bojovkám. ---------------- v terénu jsou k dispozici tyto suroviny: stavební a různý jiný materiál M léky L potraviny P textil a oblečení O jiné věci – chemikálie,.. J ¨ každý tým má vymezenou 1 základnu, kde jsou všichni jeho hráči i nasbírané suroviny před okolím chráněni. hráči se v týmu rozdělí na: sběrače – sbírají suroviny (po jednom!) a nosí je do základny, dávají pozor na bojovníky, proti kterým se mohou bránit jen útěkem. Ve vlastní základně jsou „v domečku“. bojovníky – pohybují se po území s koulemi a okrádají cizí sběrače i bojovníky (dotykem nebo koulí). Okradený hráč musí bojovníkovi předat všechny své suroviny (sběrač – max. 1) a musí se jít oživit k oživovacímu stromu, odkud nadále může pokračovat. Bojovníci nemohou suroviny sbírat. Surovin mohou nést max 10. Když bojovník získá suroviny a celkový počet je větší než 5, musí přebytečné suroviny nechat na místě okradení. Může si vybrat, které tam nechá. Suroviny jsou na zemi a mohou je proto pak sbírat zas jen sběrači. Bodyguardi povoleni:o) Během hry si hráči v týmu mohou úlohy měnit. Každý ale maximálně jednou. Parcely se nekradou. týmy ve svých základnách vybavují parcely (kartičky se čtverečky 10x10 bez rohů). Do těch umísťují různé objekty, které můžou obstarat ve směnárně výměnou za suroviny (viz níže). Na začátku hry má každý tým jednu parcelu. Může jich však získat a vybavovat více(viz níže). V každě parcele jsou dva sloupy (nosné pilíře) vybraveny černě. Nelze s nimi hnout. Umísťování objektů do parcely: tým si musí napřed umístit vchod objekty se nesmějí navzájem překrývat, nesmějí být ani přes sloupy ke každému objektu musí vést od vchodu chodba, za objekt bez spojení se vchodem se nepočítají body. Chodba je „cesta“ alespoň o šířce 1 čtvereček. 2 stejné objekty nesmějí spolu sousedit, ani se dotýkat rohem. vše se dělá ve směnárně směnárna – místo pevně dané a vyznačené. V okolí 10 m se nesmí bojovat. Její součástí je oživovací strom. Nemusí být stále otevřena. Obstarávají se zde objekty do parcel výměnou za suroviny (viz tabulka). Po předání surovin obchodník (organizátor) zaznačí týmu do parcely objekt, který si koupil. Rozložení obektu do parcely si tým volí sám, ale po zakreslení už není možné objekt přesouvat. Obstarávat objekty může tedy jen bojovník, protože jedině on unese požadovaný počet surovin. hra se hraje na čas. Konec bude oznámen dopředu. Vítězí tým, který zísjá nejvíc bodů. Body se získávají za objekty a ukončování parcel.

Pomůcky:
- parcely (10 ks) - karty 10x10 cm s vyznačenými čárami po 1 cm. Vznikne tak síť 10x10 čtverečků, odstřihnou se z ní rožky - celkem bude 96 čtverečků. Vybarví se na ní 2 libovolné čtverečky (ty simulují sloupy). Do parcel se pak ve směnárně zakreslují objekty - kartičky se surovinami - á 60ks - uzlovačky na vyznačení základen lano nebo provázek na vyznačení směnárny - koule na gumě pro bojovníky

Legenda:
Všude je chaos, zmatek. Po zhlédnutí nevídaného zeleného úkazu na obloze 99% populace osleplo. Je tu však malá skupina, která chce čelit osudu a postavit se nebezpečným Trifidům (rostliny s jedovatýmy šlahouny, schopny pohybu - dokáží vysunout oddenek ze země a přemístit jej). Jedním z prvních úkolů je pořádně se připravit a vybudovat základny. Hra je díky své složitosti určena spíše pro starší hráče (13 je opravdu minimum)

13 - -
12 - -
> 1 hodina (dlouhá)
ve dne
bobrů: 0.00
Pravidla:
Trifidy představují vedoucí, kterých je jen o málo méně než hráčů. Hráči i vedoucí mají koule na gumě (délka gumy cca 120 cm). Trifidy je potřeba zničit - trefit přímým zásahem koule. Trifid má smůlu - má jen jeden život a jeho případný skalp přijde tomu, kdo jej zabil. Hráči (lidé) mají jen 2 ozdravná séra - tzn. 3 životy. Pro ty si musí, jsou-li zasaženi, do nemocnice (vyznačené místo vzdálené asi 30 m). Po třetím zásahu končí. Není jasné kdo vyhraje - jestli Trifidi nebo lidi - konec je otevřený. Z lidí vyhrává ten, kdo má nejvíc skalpů. Důležité je, že Trifidi se nesmí rychle pohybovat - "škrontají" jednou nohou o zem. Pravidla pro boj s koulí: - koule se musí házet z dlaně. - zásah platí jen přímo a jen koulí (nikoli gumou nebo zpětným zásahem) - je rychlé a vhodné kouli chytat zpět do dlaně. Pozn. Hru jsme v průběhu modifikovali tak, že trefený Trifid se stal člověkem (byl zakletý) a bojoval přidal se k boji proti trifidům.

Pomůcky:
koule na gumě pro každého

Legenda:
Konečně jsme dobře připraveni na Trifidy, pojďme s nimi bojovat!

8 - -
6 - -
~do 30 minut (krátká)
ve dne