Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Nazelené hry

Nalezených her: 238
Pravidla:
Vedoucí si vytvoří kartičky. Na každé bude název jedné kategorie slov, které budou hráči hledat (rostliny, zvířata, potřeby z domácnosti, co si vezmu na výpravu, značky aut, známé osobnosti, barvy,.... ). Je dobré nemít kartičky moc malé (my máme asi 1,5x3 - 2x4 cm)a také se hodí vyrobit je z trvanlivějšího materiálu (obvykle vydrží několik let). Během hry se všichni hráči drží v doslechu majitele kartiček. Nejprve si dohodnou počáteční písmeno slov, která budou říkat (Často "losujeme", jeden říká v duchu abecedu a jiný řekne stop. Písmenko, u kterého se první zastaví "vyhrálo".). Poté vedoucí zamíchané karty postupně vytahuje a nahlas z nich čte slovo. Ostatní mají za úkol co nejrychleji vyslovit slovo z dané kategorie začínající předem vybraným písmenkem. Ten, kdo první správně odpoví, získá kartičku. Na konci hry se spočítá, kdo má kolik kartiček.

Pomůcky:
kartičky se slovy

Legenda:
-

4 - -
3 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Hráči se rozdělí do družstev a každé si nasbírá 20 kaštanů (nebo kamínků). Pak se hráči každého družstva posadí do trávy do řady vedle sebe s dvoumetrovými rozestupy. Na domluvený signál hodí první hráč (který má všechny kaštany u sebe) každého družstva kaštan druhému, ten třetímu, atd. až poslední hráč ho položí před sebe. Mezitím je ale na cestě další a další kaštan. Hráč, který kaštan nechytí, musí se zvednout, dojít pro něj a zase se vrátit na své místo. Teprve potom ho smí hodit dál. Když k poslednímu hráči dojde poslední kaštan, zvedne ruku na znamení, že jeho družstvo skončilo. Vítězí rychlejší družstvo.

Pomůcky:
20 kaštanů nebo kamínků pro každé družstvo

Legenda:
-

8 - -
10 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Odkaz: kdetosakra.cz Hra nabízí pět různých herních módů: krajská města ČR, náhodné místo (celá ČR), náhodné místo (v kraji ČR), vlastní místo, podle mojí geolokace První tři je možné hrát i v módu multiplayer (ve stejný čas hraje více hráčů proti sobě). Cílem hry je vypátrat v pěti kolech polohu pěti různých míst v České republice. Pátrání začínáš v náhodně generovaném panoramatickém snímku a v přiložené mapě se snažíš s co nejvyšší přesností určit, kde (v panoramatu) se právě nacházíš.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

6 - -
2 - -
~do 30 minut (krátká)
kdykoli
Pravidla:
Na hru potřebujeme jeden kolíček – „Černý Petr“. Nejprve všichni vědí, kdo ho má, ale ten se ho nenápadně snaží zbavit – připnutím na oděv nebo zavazadlo spoluhráče. Když ho na sobě někdo najde, připne ho nenápadně dalšímu. Hra trvá předem daný čas (během schůzky,do konce výpravy). Doporučuji co nejdelší čas, někteří hráči totiž zapomenou, že hru ještě pořád hrají. Prohrává ten, kdo má na sobě kolíček. *Pro stížení hry zvýšíme počet kolíčků.

Pomůcky:
kolíček

Legenda:
-

1 - -
2 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Jednomu hráči se zaváží oči. Potom si sedne určitý počet hráčů na židle do řady. Hráč se zavázanýma očima má za úkol poznat své kamarády a to pouze hmatem. V roli hadače se vystřídají všichni hráči. Kdo řekl více správných jmen,vyhrává.

Pomůcky:
šátek

Legenda:
-

10 - -
5 - 15
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráče rozdělíme do přiměřeného počtu družstev. V každém družstvu dostane jeden hráč klíč, v jehož oušku je přivázán dostatečně dlouhý provázek. Na určený signál začnou všechna družstva protahovat klíč svým oděvem tak, že musí od krku ke kotníku (podle druhu oblečení) procházet pod celým oděvem. Když je provlečený jeden hráč, předá klíč druhému a postup se opakuje. Vyhrává to družstvo, které se celé provlékne nejdříve.

Pomůcky:
Klíč, provázek

Legenda:
-

5 - -
6 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Tato hra se hraje během jiné aktivity, nejlépe za pochodu. Na začátku cesty vedoucí vysvětlí pravidla: kolíček (představuje klíště), který vedoucí v ruce ve chvilce nepozornosti někomu připne na oblečení nebo batoh. Když si toho zakousnutý všimne, snaží se ho předat nenápadně dál (připne ho na někoho jiného). Takto se pokračuje vždy po předem stanovený čas nebo úsek cesty. Potom vedoucí prozkoumá, kde kolíček právě je. U koho ho najde, získává trestný bod.

Pomůcky:
kolíček

Legenda:
-

7 - -
7 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Vedoucí na zemi vyznačí kruh, přibližně o průměru 3 m. Potom vybere dva hráče, kteří budou představovat kohouty. Ostatní se dívají a fandí svým favoritům. Oba kohouti stojí pouze na jedné noze a ruce drží spojené za zády. Rameny a tělem do sebe naráží tak, aby každý svého soupeře buď vytlačil z kruhu, nebo ho donutil postavit se na obě nohy. Vítězí ten, kdo celý zápas ustál na jedné noze a v kruhu. Hráči představující kohouty se v dalším kole vymění a pak mohou např. soupeřit vítězové spolu. Možná je i obměna, že hrají kohouti všichni proti všem - pochopitelně ve větším poli - potom vítězí poslední, který se udržel na jedné noze a v poli.

Pomůcky:
provaz nebo křída na vyznačení hracího pole

Legenda:
-

6 - -
2 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráče rozdělíme do dvou či více družstev - a každému přidělíme zdatného pomocníka. Ti se postaví na metu vzdálenou cca 15-20m. Na povel startují první hráči, doběhnout k pomocníkům a zde udělají sloní chobot (levou rukou se chytí za nos, pravou provléknou vzniklým otvorem) a předkloní se. Pomocník poté "slonem" 10x otočí dokola. Poté nezbývá než se vrátit ke startu (slona zrušit) a předat štafetu dalšímu. Je třeba dbát na bezpečnost - vypuštění motající se kosmonauti nabírají nejneuvěřitelnější směry i značnou rychlost. Doporučuji proto hrát dále od stromů, sloupů, srázů - prostě nejlepší je rovná louka.

Pomůcky:
Něco na vyznačení startovní čáry a met; pomocníci dle počtu soutěžících.

Legenda:
Výcvik kosmonautů je drsný a nemůže chybět centrifuga ... Variace hry "Na opilce"

5 - -
6 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Všichni hráči mají zavřené oči a chodí po klubovně. Na povel vedoucího si všichni sednou do dřepu a vedoucí jedno z hráčů přikryje pláštěm. Na jeho další pokyn ostatní hráči otevřou oči a snaží se co nejrychleji přijít na to, kdo je přikryt. Kdo jeho jméno vysloví nejdříve, získává 1 bod nebo může v další hře přikrývat on. Vedoucí může přikrýt i více hráčů.

Pomůcky:
1 deka nebo velký kus látky (případně víc dek)

Legenda:
-

6 - -
5 - 20
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne