Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Nazelené hry

Nalezených her: 238
Pravidla:
Hraje se v dostatečně hustém, smíšeném lese v noci po setmění.Třetina hráčů jsou bačové, třetina medvědi a třetina jsou ovce. Ovce mají na krku zvonec. Ve stejnou dobu vstoupí na jednom konci asi 500 metrů dlouhého lesa ovce, na druhém konci bačové a uprostřed jsou medvědi. Bačové hledají ovce, mohou lovit medvědy. Medvědi mohou chytat ovce a musí se vyhýbat bačům. Ovce hledají baču. Medvěd při "lovu" musí "zařvat" a potom chytit ovci. Ovce mu dá život. Bača "střílí" ze vzdálenosti 10m a nemusí chytat. Také medvěd dá v tomto případě "život". Životy se hodnotí plus mínus 10 min. Vyhrává bača, který najde ovci nejdříve.

Pomůcky:
dostatečně hustý les (území cca 500x500m)

Legenda:
-

10 - -
15 - 30
~do 1 hodiny (delší)
v noci
Pravidla:
K židli se položí krabička sirek a hráč se posadí na židli tak, aby krabičku zvedl pusou, aniž by se při tom dotkl země.

Pomůcky:
Židle, krabička sirek

Legenda:
-

5 - -
2 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Rozdělíte se na želvičky (doporučuji silné, vytrvalé a nezničitelné jedince) a přiměřený počet skupinek lovců. Rozdělení záleží na odolnosti želviček. Každopádně je lepší, když je alespoň tak o dvě želvičky víc než skupinek. Skupinky doporučuji 4- 6ti členné. Vyznačíte území – o rozloze např. menší louky, záleží na počtu účastníků. Každá želvička si na hrudník/břicho připevní čistý papír formátu A4. Každá osada (skupinka) lovců, obdrží právě jednu fixu určité barvy. Cílem hry pro želvičky je zůstat pohyblivé. Želvičky se v území pohybují zásadně jen po čtyřech (po kolenou). V okamžiku, kdy jsou převaleny na krunýř (na záda), musí zůstat ležet, kopou nožičkami a pláčem přivolávají další želvičku, aby je zachránila. Záchrana probíhá tak, že se „provozuschopná“ želvička dotkne své převrácené kolegyně. Cílem hry pro lovce je nalovit co nejvíce želviček. A jaký je způsob lovu? Přemoci želvu můžete jen tak, že ji převrátíte na záda. Skupinky se tedy pohybují územím a snaží se želvičky povalit na záda. Když se jim to podaří, udělají želvičce na papír čárku. Čárku mohou udělat jen na želvičku, na jejímž překlopení se alespoň jeden člen skupinky aktivně podílel. Po „oživení“ želvičky ji mohou lovci opět lovit, nejedná se o želvičky na jedno použití ;o) Po konci hry se sečtou čárky jednotlivých barev na všech želvičkách a vyhlásí nejúspěšnější osada.

Pomůcky:
čisté papíry A4, barevné fixy, spínací špendlíky, něco na vymezení území

Legenda:
Jste na pustém ostrově a máte hlad. Jediné co je široko daleko k snědku jsou obrovské želvy. Každá z vašich osad se tedy vydává na lov.

4 - -
16 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
1. postrkování míče (balónku) hlavou mezi brankami 2. slalom poslepu 3. běh v pytlích 4. závody ve skocích po jedné noze 5. běh dvojic s míčem mezi sebou 6. běh s kotlíkem vody na hlavě 7. běh trojic - jeden se nese 8. závody rodů na koních 9. štafetový závod - přinést a odnést věc od mety k metě 10. závod pětičlenných housenek ( pětice utvoří tělesný řetěz ) 11. za sladkým cílem ( deset slepých na jeden dort současně ) 12. souboj slepých v kruhu ( dva se tlučou novinovými rolemi ) 13. běh s vajíčkem nebo pimpongovým míčkem na lžíci 14. lovení (zakousnutí se) jablek v lavoru s vodou 15. hledání bonbonů střídavě ve vodě a v mouce ( pouze ústy ) 16. prolézání žebříkem 17. hokejový slalom ( místo hokejky koště ) 18. pomocí lžíce poslepu naplnit hrneček vodou z vědra 19. závody trakařů 20. běh po čtyřech po zadu 21. závody v běhu v potápěčských ploutvích 22. po čtyřech s umyvadlem na zádech 23. závod v rozvázaných botách pro tkaničky 24. skok do dálky s kufrem nebo batohem 25. foukaní balónku na určenou vzdálenost 26. běh v botách od novin 27. běh trojnož ( dvojice mají svázané vnitřní nohy ) 28. hod míčem obouruč 29. plazení po zádech 30. štafetové svlékání a oblékání svetru nebo kabátu 31. vrh holínkou do dálky 32. sběr lahví poslepu 33. běhy se švihadlem 34. pinkat pálkou pimpongový míček a přitom přelést štafle 35. uzvednout co nejvíc papírových krabic 36. závody na chůdách 37. házení míčkem na rozhoupanou plechovku 38. papírovým zvířátkům poslepu přilepit oči, zuby, rohy … 39. štafeta s deštníkem 40. korunová štafeta ( předávat si korunu pouze hřbetem ruky ) 41. skládání sirek na hrdlo láhve až komu to spadne 42. hod listem papíru A4 do dálky 43. skládání sirek do krabičky pouze jednou rukou (a pak tou druhou) 44. vyfukování pusou prázdné krabičky sirek do dálky (s rukama za zády) 45. předávání obalu krabičky od sirek z nosu na nos (bez pomocí rukou)

Pomůcky:
dle výběru

Legenda:
žertovné disciplíny jsou určeny pro zpestření nálady jak na táboře či na kmenových schůzkách

4 - -
4 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Soutěžící se postaví každou nohou na jednu židli. Vedoucí jej odstartuje a závodník má projít určenou trasu co nejrychleji, aniž se jakoukoli částí těla dotkne země. Prakticky jde jako na chůdách. Meří se čas.

Pomůcky:
Dvě židle, stopky, papír a tužka

Legenda:
-

8 - -
2 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Do kruhu postavíme židle, kterých je o jednu míň než hráčů. Vedoucí potom rytmicky tluče rukou do stolu, tleská nebo hraje na hudební nástroj. Hráči během toho chodí okolo židlí v kruhu. Jakmile vedoucí přestane tlouct, tleskat nebo hrát, hráči se snaží obsadit volnou židli. Hráč, na kterého žádná židle nezbude, vypadává... Pro další kola je třeba odebrat vždy jednu židli. Vítězí hráč, který projde všemi koly, vždy si sedne a nakonec nemá, s kým by soutěžil. Jiná varianta této hry: Židle jsou sestaveny do kruhu. Na všech, kromě jedné, sedí hráči. Jeden hráč stojí uprostřed a začíná hru tím, že se snaží posadit na prázdnou židli. Ostatní hráči si ale rychle přesedají tak, aby stojícímu hráči neumožnili si sednout. Pokud se stojícímu hráči podaří se posadit, na jeho místo nastupuje soused po levici.

Pomůcky:
Židle

Legenda:
-

10 - -
6 - 15
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Vyberou se dva hráči, kteří budou hrát pexeso. Ti odejdou za dveře nebo stranou. Ostatní hráči představují kartičky pexesa, proto utvoří dvojice. Každá dvojice si vymyslí krátký signál nebo pohyb (dřep, zazpívají první slova známé písničky, napodobí zvíře, dvakrát tlesknou, udělají nějaké gesto, apod.). Důležité je, aby oba z té dvojice udělali opravdu stejný signál. Potom se zamíchají a rozestaví stejně jako pexeso do řad a sloupců. Nyní přijdou hráči pexesa a první obrací první kartičku a hledá k ní dvojici. Pexesová kartička po vyvolání předvede svůj signál – podle něj se hledá dvojice. Vyhrává hráč, který získá nejvíce dvojic. Poslední neobrácené kartičky v příštím kole otáčejí kartičky.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

7 - -
16 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Jeden z hráčů jde za dveře. Ostatní se domluví na nějakém slovesu (např. koukat). Hadač se potom vrátí a různými otázkami, kdy místo neznámého slovesa použije sloveso žouželit (např. žouželí se na zahradě?), se snaží přijít na to, co se pod pojmem žouželení skrývá. Hodnocení se může provést tak, že když se vystřídají všichni hráči v roli hadače, utvoří se pořadí podle toho, jak kdo rychle přišel na hledané sloveso.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

10 - -
3 - 10
nelze říct
kdykoli