Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Nazelené hry

Nalezených her: 238
Pravidla:
Hráči si připraví papír a tužku. Vedoucí jim připraví nějaké delší slovo, které si hráči zapíší. Z jeho písmen se pak každý snaží vymyslet co největší počet existujících slov. Smí se používat pouze písmena základního zadaného slova a jen tolikrát, kolikrát se v základním zadaném slově skutečně vyskytují, háčky a čárky se nesmí měnit. Uznávají se pouze podstatná jména v prvním pádě jednotného čísla, která mají alespoň tři písmena. Po uplynutí předem stanoveného časového limitu si hráči spočítají svá slova. Hráči pak postupně čtou svá slova nahlas, a pokud někdo nějaké slovo má také, nahlásí ho a hráči si ho v seznamu škrtnou. Vítězí ten, kdo má nejvíce slov, která nemá nikdo jiný.

Pomůcky:
Tužka a papír pro každého hráče, případně předem připravený seznam slov

Legenda:
-

10 - -
3 - 10
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Jeden hráč se postaví s rukama předpaženýma a mezi dlaněmi lehce drží asi metr dlouhý prut. Druhý hráč se postaví proti němu a zdvihne jednu ruku tak, aby měl prsty asi dvacet centimetrů nad prutem. První hráč v určitém okamžiku prut upustí a druhý hráč ho musí chytit dřív, než se prut dotkne podlahy. Pokud se mu to podaří, získá bod. Pak se hráči vymění. Vítězí ten, kdo má z dvaceti opakování více bodů.

Pomůcky:
asi 1 metr dlouhý prut

Legenda:
-

6 - -
2 - 2
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Stůl se křídou nebo provázkem rozdělí na úseky – každý hráč hlídá jeden úsek. Všichni hráči se posadí okolo stolu a předloktím se opřou o desku stolu. Vedoucí pak nad stolem upustí pírko a hráči se ho snaží foukáním udržet ve vzduchu, nebo alespoň mimo svůj úsek stolu. Komu spadne pírko na jeho úsek stolu nebo na jeho úseku pírko stůl opustilo a spadlo na zem, nebo koho se dotklo, získává trestný bod.

Pomůcky:
pírko, křída nebo provázek

Legenda:
-

7 - -
4 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
První hráč položí plnou krabičku sirek na kraj stolu tak, aby přečnívala asi třetinu přes okraj stolu. Potom do ní zespodu praští ukazováčkem, aby se krabička alespoň jednou ve vzduchu otočila a spadla na stůl, nejméně 10cm od jeho okraje. Pokud se krabička neotočí, musí hráč hod opakovat. Pokud krabička dopadne vrchním obrázkem nahoru, získává hráč 2 body. Pokud dopadne na bok (na škrtací plochu), získává hráč 5 bodů. Pokud ale krabička dopadne na výšku (na stranu, ze které vyjíždí krabička se zápalkami), získává hráč 10 bodů. Pokud krabička dopadne rubovým obrázkem nahoru, nezískává hráč žádný bod a musí krabičku předat dalšímu hráči po kruhu, který hraje podobně. Hráči smí hody krabičkou opakovat tak dlouho, dokud mu krabička nespadne rubovým obrázkem nahoru – to pak musí krabičku předat a zároveň přichází o všechny body získané v tomto kole. Body si smí hráč ponechat jen tehdy, když se dobrovolně rozhodne předat krabičku sousedovi. Body z minulých kol mu ale zůstávají. Vítězí ten, kdo nejdříve nasbírá předem určený počet bodů.

Pomůcky:
krabička sirek, tužka a papír na zapisování bodů stůl nebo deska na položení krabičky od sirek

Legenda:
-

5 - -
3 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči se rozdělí do dvou skupin. Dvě židle se postaví opěradly k sobě. Z každé skupiny si vždy jeden sedne na židli. V tuto chvílí se oznámí úkol. Zároveň se už nesmí hráči na židlích ohlížet. Úkolem je popsat zpaměti hráče sedícího zády (brýle, barva vlasů, barva očí, druh obuvi, oděv, apod.). Za každý správně udaný znak získává skupina popisujícího bod. Když už hráč nemůže o protihráči víc říci, dostává se na řadu druhý z dvojice a potom jiná dvojice ze skupin. Vítězí ta skupina, která získá nejvíc bodů.

Pomůcky:
dvě židle

Legenda:
-

6 - -
6 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráče rozdělíme do trojic, které se postaví vedle sebe do řady. Prostřední hráč trojice je ale obrácen zády ke směru běhu a oba boční hráči stojí po směru běhu. Všichni se pevně zavěsí v loktech a běží po předem stanovené trase. Vítězí ta trojice, která dosáhne nejlepšího času. Pozn.: Běžet musí všichni tři, nelze si pomáhat nesením prostředního.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

8 - -
6 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Všichni hráči musí mít stejné vrstvy oblečení (např. krátké kalhoty, dlouhé kalhoty, triko, svetr, čepici, ponožky, boty na tkaničky). Vedoucí vytyčí rovný úsek dlouhý asi 100 metrů startovní a cílovou čárou. Hráči jsou oblečeni ve veškerém oblečení a před začátkem hry se svlékají a odhazují oblečení po vytyčeném hracím území. Hráči zůstanou jen v plavkách nebo jiném domluveném základním oblečení, které je pro všechny stejné (legíny a tričko, apod.). Postaví se na startovní čáru a na smluvený signál začíná hra. Hráči se musí co nejrychleji dostat do cíle, ale přitom se musí cestou kompletně obléci, včetně zavázání tkaniček. Vítězí hráč, který jako první doběhne oblečený do cíle.

Pomůcky:
stejné vrstvy oblečení (např. krátké kalhoty, dlouhé kalhoty, triko, svetr, čepici, ponožky, boty na tkaničky) pro všechny hráče

Legenda:
-

9 - -
3 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči by měli mít všichni obuv na zavazování na tkaničky. Hráči se vyzují a všechny boty dají na jednu hromadu, kde je vedoucí promíchá. Hra začíná na startovní čáře, vzdálené asi 20 metrů od hromady. Na smluvený signál vyběhnou hráči hledat své boty. Jejich úkolem je najít svou obuv, obout se (i tkaničky musí zavázat) a postavit zpět na startovní čáru. Hráči při hledání bot v hromadě mohou nepotřebné boty odhazovat stranou. Vítězí první obutý hráč. Možná obměna: boty se neshromáždí na hromadu, ale jednotlivě se pohází do křoví, ke stromům, roztrousí se podél cesty, po louce, apod. Hráči je tak musí před obutím najít.

Pomůcky:
všichni hráči obuv na zavazování na tkaničky

Legenda:
-

8 - -
10 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hrajeme ji na území asi 50x50 m. Hráči se rozdělí do dvou stejně silných družstev, viditelně rozlišených. Před zahájením se všichni shromáždí uprostřed louky: vytvoří se kruh, ve kterém stojí střídavě hráči družstva A a družstva B. Každý se podívá nejdříve na souseda po své levé ruce – před ním bude utíkat. Potom na souseda vpravo – toho bude honit. Oba si zapamatuje, aby nezpůsobil zmatek. Když rozhodčí pískne, rozprchnou se hráči na všechny strany. Na druhé písknutí začíná honička, při které je každý současně chytačem i pronásledovaným. Kdo dostane babu, odchází za hrací území a dál už jen přihlíží. Po 3 minutách se ozve ukončovací signál. Vítězí družstvo, kterému zůstalo ve hře více členů.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

7 - -
8 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Vedoucí si připraví 25 kartiček s obrázky a čtvercovou síť o 25 polích. Do každého pole napíše čitelně název jednoho obrázku na kartičce. Hráči se seřadí na druhém konci místnosti než je šachovnice a po jednom k ní přistupují. Kartičky pak vedoucí předá prvnímu hráči. Ten přistoupí k šachovnici a má za úkol v co nejkratším čase položit kartičky na políčka s jejich názvy – správně. Vedoucí dohlíží na správnost a měří čas. Pak přistoupí další hráč. Kdo se při kladení kartiček splete, je vyřazen. Vítězí hráč, který byl nejrychlejší z těch, kdo umístili kartičky správně.

Pomůcky:
stopky, tužka a papír na zapisování času, šachovnice s 25 políčky, 25 kartiček s obrázky mapových značek, s obrázky listů stromů, s obrázky tvaru stromů, s obrázky plodů, s obrázky uzlů, s obrázky bylin, s obrázky hmyzu, s obrázky motýlů, s obrázky brouků, s obrázky ryb, s obrázky ptáků, apod.

Legenda:
-

9 - -
3 - -
nelze říct
ve dne