Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Nazelené hry

Nalezených her: 238
Pravidla:
Před snídaní vedoucí zjistí, co všechno má k dispozici za jídlo na snídani. Pak napíše lístečky, na každém bude jeden kus nějaké potraviny, například rohlík, máslo, marmeláda, mouka, sůl, olej, voda, placka nebo ocet. Základních potravin (placka, rohlík), by mělo být dost na každého hráče, doplňkových, jako je máslo nebo marmeláda už o něco míň, bonusových (sušenka, čokoláda) opravdu málo a speciálních (ocet) je jen na zpestření. Kartičky s mazadly představují množství potřebné na namazání jednoho kousku pečiva. Pokud snídáte placky, které mají hráči napřed vyrobit, pak se mouka počítá v množství na jednu placku. Tyto kartičky vedoucí rozhází po louce. Každý hráč si po probuzení musí jít nasbírat snídani na louku. Kdo vstane později, nic na něj nezbude. Je ale třeba dát limit na jednotlivé potraviny na osobu pro směnění za skutečné jídlo. To hráče donutí vyměňovat jídlo mezi sebou. Potom si hráči kartičky v kuchyni u vedoucího vymění kartičky za jídlo.

Pomůcky:
kartičky s jídlem, jídlo

Legenda:
-

10 - -
5 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Odkaz: www.umimeto.org Hotové kvízy s podobě slepých map, pexesa, otázek, rozhodovaček, poznávaček, příběhů, rozřazovaček a dalších. Primárně určené pro školy.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

6 - -
2 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Hra probíhá současně s běžnou činností (nejlépe během táborového dne). Vedoucí připraví složené lístečky, pro každého hráče jeden. Všechny jsou prázdné, pouze jeden je označený, označuje upíra. Kdo si ho vylosuje, nesmí to dát nijak najevo. Jeho úkolem je, nadělat ze zbytku hráčů upíry. To provádí naznačením škrcení jiného hráče (chytí ho oběma rukama lehce okolo krku) a nikdo ho u toho nesmí přistihnout (kromě oběti a jiných upírů). Upír nesmí škrtit v týpí. Po zaškrcení se hráč stává upírem a jeho vrah ho obeznámí s tím, kdo už je také upírem. Každý, kdo je upír, pracuje na zvyšování počtu upírů. Pokud má hráč neupír podezření, že je někdo upír, může ho veřejně obvinit (sejdou se hráči a soudí obviněného). Obviněný se může hájit, ostatní se ho mohou ptát, nakonec hlasují o tom, zda ho ukamenují nebo ne. Pokud ho odsoudí, hází na něj papírové koule nebo ponožky vyplněné kousky látek. Po ukamenování odsouzený hráč už nehraje, nesmí ani radit, kdo je upír, a prozradí, zda byl odsouzen spravedlivě. Pokud podezřelého hráči neodsoudí, hraje dál. Hra končí ve chvíli, kdy se poslední hráč stane upírem.

Pomůcky:
Lístečky papíru (pro každého hráče jeden), pytlík nebo miska (pro umístění lístečků), případně papírové koule nebo ponožky vyplněné kousky látek

Legenda:
-

10 - -
10 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Děti vyšleme do lesa nebo okolí tábora, tábor samotný je nyní nepřátelské území, které se před odchodem dětí do lesa přesně určí. Vedoucí rozmístí zapíchnutím 20 30cm dlouhých odkorněných proutků po táboře tak, aby byli vidět z lesa. Děti mají za úkol sebrat co nejvíce proutků a odnést je do lesa. Vedoucí na nepřátelském území děti chytají. Pokud jsou chyceny s proutkem tak ho musí odevzdat a jdou do týpí. Hra se odstartuje vybubnováním nebo písknutím píšťalky a stejným signálem končí.

Pomůcky:
20 odkorněných 30cm proutků, píšťalka

Legenda:
-

10 - -
10 - -
~do 1 hodiny (delší)
ve dne
Pravidla:
podrobná pravidla najdete v přiloženém souboru

Pomůcky:
seznam pomůcek najdete v přiloženém souboru

Legenda:
Hra je zasazena do roku 1989 v komunistickém Československu a obsahuje reference na skutečné události i osoby. Její děj je ale smyšlený. Staví proti sobě dva týmy – na jedné straně jsou odpůrci režimu, na druhé příslušníci státní bezpečnosti. Odpůrci režimu plánují ilegální překročení hranic, agenti StB se snaží dopadnout je dříve, než se jim to podaří. Jde o čas - každý z týmů musí složit správně trojmístný kód, kterým odemkne tajnou schránku. Odpůrci režimu v ní najdou klíč ke svobodě, příslušníci tajné policie klíč k donucovacím prostředkům, kterými potrestají narušitele státních hranic dřív, než se dostanou za čáru.

7 - -
10 - 30
> 1 hodina (dlouhá)
ve dne
Pravidla:
Jeden hráč představuje vlka, ostatní pak stádo ovcí. Ovce se odeberou do lesa, kde se usadí na předem domluveném místě. Vlk se k nim po chvilce začne nenápadně plížit. Ovce zatím v klidu sedí na svém místě až do doby, kdy jeden z nich spatří vlka a potom se stádo rozprchne. V tuto chvíli může vlk začít pronásledovat ovce otevřeně. Šikovný vlk se může nepozorovaně dostat až ke stádu, pak má větší šanci někoho ulovit. Pokud vlk uloví ovci dříve, než opustí les, vymění si s ní do další hry roli.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

8 - -
6 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hraje se tak, že se hráči rozdělí do dvou stejně početných skupin. Vedoucí se postaví doprostřed velkého rovného prostoru. Hráči každého družstva se postaví vedle sebe do řady a chytí se za ruce. Každá řada se postaví vedle vedoucího - jedna po levici a čelem ve směru, kterým se vedoucí dívá, druhá po pravici, ale opačným směrem a vždy první hráč každé řady se chytí za ruku s vedoucím. Tak vznikne vrtule vrtulníku. Potom se vedoucí začne otáčet okolo své osy a rozpohybuje tak i poslední hráče v každé řadě až se točí celý vrtulník. Doporučuji, aby na koncích obou řad byli zdatnější běžci, protože mají nejdelší trasu oběhu.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

5 - -
8 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Doporučuji si přečíst přiložené soubory, kde je vše zmíněno. Tvar jednotlivých objektů, ať už každý pořadatel hry vymyslí sám. Bodování - viz tabulka v přiloženém souboru. Hra je původně koncipována pro 3 družstva - lze operativně měnit podle počtu hráčů. Příprava této hry je velmi pracná a náročná, ale vyplatí se! Je to dost změna oproti klasickým hrám i bojovkám. ---------------- v terénu jsou k dispozici tyto suroviny: stavební a různý jiný materiál M léky L potraviny P textil a oblečení O jiné věci – chemikálie,.. J ¨ každý tým má vymezenou 1 základnu, kde jsou všichni jeho hráči i nasbírané suroviny před okolím chráněni. hráči se v týmu rozdělí na: sběrače – sbírají suroviny (po jednom!) a nosí je do základny, dávají pozor na bojovníky, proti kterým se mohou bránit jen útěkem. Ve vlastní základně jsou „v domečku“. bojovníky – pohybují se po území s koulemi a okrádají cizí sběrače i bojovníky (dotykem nebo koulí). Okradený hráč musí bojovníkovi předat všechny své suroviny (sběrač – max. 1) a musí se jít oživit k oživovacímu stromu, odkud nadále může pokračovat. Bojovníci nemohou suroviny sbírat. Surovin mohou nést max 10. Když bojovník získá suroviny a celkový počet je větší než 5, musí přebytečné suroviny nechat na místě okradení. Může si vybrat, které tam nechá. Suroviny jsou na zemi a mohou je proto pak sbírat zas jen sběrači. Bodyguardi povoleni:o) Během hry si hráči v týmu mohou úlohy měnit. Každý ale maximálně jednou. Parcely se nekradou. týmy ve svých základnách vybavují parcely (kartičky se čtverečky 10x10 bez rohů). Do těch umísťují různé objekty, které můžou obstarat ve směnárně výměnou za suroviny (viz níže). Na začátku hry má každý tým jednu parcelu. Může jich však získat a vybavovat více(viz níže). V každě parcele jsou dva sloupy (nosné pilíře) vybraveny černě. Nelze s nimi hnout. Umísťování objektů do parcely: tým si musí napřed umístit vchod objekty se nesmějí navzájem překrývat, nesmějí být ani přes sloupy ke každému objektu musí vést od vchodu chodba, za objekt bez spojení se vchodem se nepočítají body. Chodba je „cesta“ alespoň o šířce 1 čtvereček. 2 stejné objekty nesmějí spolu sousedit, ani se dotýkat rohem. vše se dělá ve směnárně směnárna – místo pevně dané a vyznačené. V okolí 10 m se nesmí bojovat. Její součástí je oživovací strom. Nemusí být stále otevřena. Obstarávají se zde objekty do parcel výměnou za suroviny (viz tabulka). Po předání surovin obchodník (organizátor) zaznačí týmu do parcely objekt, který si koupil. Rozložení obektu do parcely si tým volí sám, ale po zakreslení už není možné objekt přesouvat. Obstarávat objekty může tedy jen bojovník, protože jedině on unese požadovaný počet surovin. hra se hraje na čas. Konec bude oznámen dopředu. Vítězí tým, který zísjá nejvíc bodů. Body se získávají za objekty a ukončování parcel.

Pomůcky:
- parcely (10 ks) - karty 10x10 cm s vyznačenými čárami po 1 cm. Vznikne tak síť 10x10 čtverečků, odstřihnou se z ní rožky - celkem bude 96 čtverečků. Vybarví se na ní 2 libovolné čtverečky (ty simulují sloupy). Do parcel se pak ve směnárně zakreslují objekty - kartičky se surovinami - á 60ks - uzlovačky na vyznačení základen lano nebo provázek na vyznačení směnárny - koule na gumě pro bojovníky

Legenda:
Všude je chaos, zmatek. Po zhlédnutí nevídaného zeleného úkazu na obloze 99% populace osleplo. Je tu však malá skupina, která chce čelit osudu a postavit se nebezpečným Trifidům (rostliny s jedovatýmy šlahouny, schopny pohybu - dokáží vysunout oddenek ze země a přemístit jej). Jedním z prvních úkolů je pořádně se připravit a vybudovat základny. Hra je díky své složitosti určena spíše pro starší hráče (13 je opravdu minimum)

13 - -
12 - -
> 1 hodina (dlouhá)
ve dne
Pravidla:
Jeden z hráčů je námořníkem, ostatní sedí v kruhu. Námořník přistoupí k některému hráči a řekne: "Jedu na severní pól, chceš něco poslat Eskymákům ?" Oslovený musí jmenovat nějakou věc, která je v místnosti a začíná stejným písmenem jako jeho jméno. Námořník tuto věc vezme, obejde s ní přístav (tj. kruh) a ptá se dalšího. Kdo si nic nevymyslí, stává se námořníkem a musí převzít všechny dary a chodit s nimi dál kolem kruhu. Když námořník obejde všechny hráče, položí hromadu věcí na zem a volá: "Haló, Eskymáci, to vám posílá Evropa!" Na to se všichni hráči vrhnou k hromadě věcí a každý se snaží co nejrychleji zmocnit své věci a dát ji na původní místo. Prohrává ten kdo je poslední.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

6 - -
5 - 20
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Pravidla jsou popsána v Knize lesní moudrosti a zkopírována zde v příloze.

Pomůcky:
Viz příloha

Legenda:
Tato zkouška zraku je součástí činu 1S2.

6 - -
2 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne