Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Nazelené hry

Nalezených her: 238
Pravidla:
Hra probíhá současně s běžnou činností (při schůzce, během výpravy,...). Každý hráč obdrží na začátku hry pět lístečků, a zároveň se vyhlásí slovo, které bude během hry tabu (např. ano, ne, já,...). Kdo tabu vysloví, předá svůj lísteček tomu, kdo ho upozornil. Kdo už žádný lísteček nemá, vypadává ze hry. Vítězí ten, kdo má lístečků na konci hry nejvíce.

Pomůcky:
Lístečky (5 pro každého hráče)

Legenda:
-

6 - -
5 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Každý hráč dostane tužku a papír, na který napíše asi deset písmen, kdy písmena jsou od sebe vzdálená asi 5 cm a žádné se nesmí opakovat. Tento papír pak každý hráč pošle o jednoho hráče vlevo. Teď doplní předepsaný papír tak, aby vznikl telegramový vzkaz, jehož slova budou začínat předepsanými písmeny. Telegramy nakonec čteme nahlas.

Pomůcky:
Tužka a papír pro každého hráče

Legenda:
-

7 - -
3 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Z dlouhého provazu uděláme na zemi kruh o průměru asi 6m a doprostřed položíme třeba volejbalový míč. Hráčům rozdáme tenisáky a rozestoupí se po obvodu kruhu. Po odstartování se hráči pokoušejí trefit míč (kutálením, ne házením). Každý kdo se trefí do míče utíká se zapsat. Kousek dál položíme papíry a tužky. Vyhrává ten kdo má nejvíc zápisů.

Pomůcky:
míč na volejbal či fotbal, dlouhý provaz, asi 20 tenisáků (dle úpočtu hráčů), papíry a tužky.

Legenda:
-

6 - -
10 - 30
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Hráči se postaví do kruhu a první řekne: "jedna", druhý: "dva" a třetí jen tleskne. Čísla 3 , 5, 7 se nesmí vyslovit a jen se tleskají. Čísla jako 35, 53, 75... se tleskají podle toho, kolik je tam nevyslovitelných čísel. Začíná se od znovu když to někdo splete.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

6 - -
4 - 30
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Ze tří klacků vytvoříme ne příliš stabilní trojnožku. Hráči vytvoří kolečko kolem trojnožky, chytnou se za ruce a začnou kroužit okolo. Při kroužení se snaží tahat ostatní tak, aby shodili trojnožku. Kdo trojnožku shodí, vypadává. Dvojice, která se pustí, vypadává také. Vyhrává ten, kdo zůstane jako poslední.

Pomůcky:
3 podobně dlouhé klacky

Legenda:
-

1 - -
5 - 10
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Hráči se postaví vedle sebe na kládu nebo lávku. Vedoucí potom zadá pravidlo, podle kterého se mají hráči bez mluvení na této lávce seřadit. Přitom nesmí lávku opustit. Kritéria řazení mohou být různá, např.: výška, délka vlasů, velikost nohy, datum narození, apod.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

10 - -
5 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Jde o zkoušku hmatu. Vedoucí si připraví hromádku různých mincí (koruny, dvoukoruny, pětikoruny, desetikoruny, dvacetikoruny, padesátikoruny), od každé víc kusů. Hráči potom se zavázanýma očima postupně a na čas roztřiďují mince na hromádky stejného druhu. Vítězí ten hráč, který seřadí mince do hromádek správně a navíc nejrychleji. Možná je i obměna, kdy se místo mincí použijí knoflíky se dvěma a čtyřmi dírkami.

Pomůcky:
hromádka různých mincí (koruny, dvoukoruny, pětikoruny, desetikoruny, dvacetikoruny, padesátikoruny), od každé víc kusů (popřípadě kromádka knoflíků se dvěma a čtyřmi dírkami), šátek, stopky

Legenda:
-

6 - -
4 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Vybraný jedinec-rytíř, usedne na židli a na hlavu, či spíš až na ramena je mu umístěna rytířská helma - plechový nebo plastový kýbl. Pak jej někdo z ostatních hráčů uctivě osloví jménem,např. "Haló, rytíři Martine!" Rytíř Martin má pochopitelně za úkol poznat kdo ho volal. Pokud uhodl, volající k němu přistoupí sejme mu helmu a zaujme jeho místo. Pokud rytíř neuhodne, volající přistoupí a lehce (!) zaklepe na helmu se slovy "Omyl, rytíři Martine". U menších dětí pak doporučuji sejmou přilbu a vystřídat, u starších naopak nechat rytíře "podusit" dokud neuhodne.

Pomůcky:
Kýbl - plechový, plastový nebo jiná přiměřeně velká nádoba do které se vejde hlava.

Legenda:
Představte si hrdinného rytíře, který má nějaký klasický pohádkový úkol typu poznat která je ta pravá... ale ouha, rytířská helma je mu velká a otvor pro oči je jinde než oči rytířovy. Zkrátka rytíř nic nevidí a hlasy zvenčí jsou pod tím zatr... plechem taky zkreslené ...

5 - -
5 - 20
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Hráči utvoří dvojice a postaví se proti sobě se zdviženýma rukama tak, aby utvořili „bránu“ a za sebe tak, aby „brány“ utvořili tunel. Jeden hráč tunelem proběhne a cestou v běhu náhodně vytrhne libovolného hráče tvořícího tunel. Ten s ním potom běží až na konec tunelu, kde společně utvoří další „bránu“. Hráč, který zůstal sám, když jeho dvojice byla vytržena, odbíhá na začátek tunelu, probíhá tunelem a vytrhává jiného hráče, se kterým běží na konec a tvoří s ním další „bránu“. Tímto způsobem se celý proces opakuje, hráči na konci tunelu mohou vytvářet příkré zatáčky, vést tunel do kopce, atd.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

5 - -
9 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Vedoucí postaví na louku velký hrnec nebo hliníkový kyblík dnem vzhůru, pod který schová odměnu pro úspěšného hráče. Prvnímu hráči zaváže oči, dá mu do ruky proutek a postaví ho na startovní čáru, která je vzdálená asi 7 metrů od hrnce. Pak nechá hráče třikrát se dokola otočit. Nyní se může hráč vydat poslepu k hrnci. Když nabude dojmu, že je už u hrnce, máchne prutem odshora dolů. Máchnout smí jen jednou. Když prut zasáhne hrnec, smí si vzít odměnu schovanou pod hrncem. Často se ale může stát, že hráč se vydá jiným směrem nebo k hrnci nedojde, ostatní hráči se přitom baví. Když hráč máchne prutem, nastupuje další hráč na zavázání očí a tlučení do hrnce.

Pomůcky:
hrnec nebo kýbl, šátek, proutek

Legenda:
-

5 - -
3 - -
nelze říct
ve dne