Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Nazelené hry

Nalezených her: 238
Pravidla:
Jednoduchá hra, kterou hrajeme v kteroukoli roční dobu v místě, kde rostou alespoň 3 druhy stromů - nejlépe v pestrém lese či parku. Podmínkou je, aby přítomné sromy organizátor bezpečně poznal a byl schopen s nimi srozumitelně seznámit i hráče ( takže nedoporučuji hrát v arboretech a v místech kde roste moc exotů. Se staršími hráči hrajeme v době, kdy jsou stromy bez listí - naučí se poznávat dřeviny podle kůry. V létě lze hrát i s předškoláky. Po zvolání formule : \"Stojí stojí strom, praští do vás hrom, když se nedotknete ... \" následuje jméno stromu. Hráči mají pár vteřin na to aby doběhli k příslušnému stromu. Podle okolností se vyvolávač může pustit za těmi, co dlouho hledají, nebo můžeme omezit počet hráčů u jednoho stromu ( jde přeci o to, aby se stromy naučili poznávat všichni). Vyvolavač by pak měl všechny obejít a potvrdit zda se drží správného stromu (a pochválit, body udělit)

Pomůcky:
-

Legenda:
Nejen podle listí je poznáte ...

5 - -
3 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Jeden hráč představuje stopovaného. Má tedy náskok, kdy vyjde do zasněžené krajiny, kde zanechává svoje stopy. Ostatní se po chvilce vypraví za ním. Stopovaný může různě ostatní mást. Vítězí ten, kdo stopovaného první objeví a dotkne se ho. Pokud je v krajině příliš mnoho stop, je možné dát stopovanému hráči např. kečup, který vždy po nějaké vzdálenosti utrousí.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

9 - -
5 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hra začíná v klubovně, odkud odchází vedoucí do ulic. Občas vejde do obchodu nebo domu, posadí se na lavičce, atd. Hráči ho celou dobu sledují, ale vedoucí je nesmí při své procházce zahlédnout. Pokud si někoho všimne, připočítává jim trestné body. Každý hráč hraje za sebe a pečlivě si zapisuje každé místo, které vedoucí navštíví, popř. zvláštní pohyb (pokud vedoucí např. začne dělat dřepy). Vedoucí končí vycházku opět v klubovně, kde se hra také vyhodnotí. Kontroluje se přesnost záznamů hráčů (za každý správný detail dostávají hráči body) a to, zda vedoucí hráče při vycházce spatřil. Vítězí hráč s největším počtem bodů.

Pomůcky:
tužka a papír pro každého hráče i vedoucího

Legenda:
-

9 - -
3 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Nejlépe kameny rozloženými přibližně do čtverce označíme pozice jednotlivých stavů. V čele je jeden král, po jeho pravé straně je řada šlechticů (méně než čtvrtina všech hráčů), po jeho levé straně je řada měšťanů (o něco vetší počet než šlechticů) a naproti pozici krále jsou sedláci (zbylí hráči). Hráči na začátku hry mají za úkol z místa startu na znamení vedoucího vyběhnout k hracímu poli s kameny a zabrat si co nejvýhodnější pozici. Samotná hra spočívá v házení míče mezi jednotlivými hráči. Hráč, který má míč, zavolá jméno hráče, kterému chce míč hodit. Tento se pak snaží míč přihrávat tak, aby určený hráč míč nechytil. Musí ho ale hodit do úrovně mezi koleny a hlavou chytajícího hráče a ne dál než půl metru do stran. Hráč smí přihrát míč pouze příslušníkům svého stavu, stavům nižším a nejbližšímu vyššímu stavu, přičemž hierarchie od nejnižšího je sedlák – měšťan – šlechtic – král. Sedlák tedy může hodit míč ostatním sedlákům a měšťanům, měšťan může hodit míč sedlákům, měšťanům i šlechticům a šlechtici a král mohou házet všem. Pokud házející hráč hodí míč nepřesně, musí opustit svůj kámen a míč si přinést. Stejně tak i chytající hráč, pokud dobře hozený míč nechytí. Takto uvolněný kámen se stává volným pro obsazení kterýmkoliv jiným hráčem, který ho obsadí první a jeho bývalý, nyní uvolněný kámen může obsadit opět kdokoliv z dalších hráčů. Podobně může kdokoli z hráčů zabrat pozici jiného, když si všimne, že na svém kameni nestojí, nijak se ho nedotýká. Snahou hráčů je získat co nejvyšší postavení, nejlépe pozici krále. Vedoucí navíc může kdykoli během hry vykřiknout „revoluce“. Všichni hráči musí ihned doběhnout k místu startu, vrátit se a obsadit co nejlepší volné místo.

Pomůcky:
míč, něco, co poslouží k vyznačení stanovišť jednotlivých hráčů (nejlépe kameny)

Legenda:
-

5 - -
12 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči se rozdělí do trojic. Vyberou si mezi sebou jednoho, kterého mají dopravit na druhou stranu nehluboké řeky tak, aby se nenamočil. Pokud se ho dotkne jen kapička vody, trojice se musí vrátit na začátek. Samozřejmě se nesmí cákat na protivníky. Vítězí trojice, která přenesla suchého nejdříve.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

10 - -
6 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Vedoucí říká různá témata (barva, číslo, jméno, město,…) a každý hráč na papír napíše to, o kterém si myslí, že napíše většina. Za každé slovo získá hráč tolik bodů, kolik hráčů dané slovo napsalo. Vyhrává hráč s největším počtem bodů.

Pomůcky:
Tužka a papír pro každého hráče

Legenda:
-

8 - -
4 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Vedoucí si připraví větší kartičky. Na každou napíše nějaké krátké přísloví nebo moudro, které je ovšem zašifrované. Kartičky potom rozmístí po lese. Hráči se rozdělí do družstev, která hledají nápisy. Ty si pečlivě přepíší a následně je společně rozluští. Pro šifrování je vhodné použít morseovku, napsat text pozpátku po jednotlivých slovech, napsat text do dvou řádků (první písmeno je v prvním řádku, druhé v druhém, třetí v prvním, čtvrté v druhém,…), napsat text „emenkou“ (napíše se abeceda za sebe až po M a od N se píše zprava doleva na dolní řádek a písmena prvního řádku se potom zaměňují za písmena druhého řádku), napsat text tak, aby mezi každými dvěma písmeny bylo vloženo libovolné jiné písmeno a text tak vznikl čtením každého druhého písmena zprávy, apod. Vítězí družstvo, které jako první správně vyluští všechny texty.

Pomůcky:
šifrované zprávy, tužka a papír pro každého hráče

Legenda:
-

10 - -
6 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči se rozdělí do skupin po šesti členech. Jednotlivé skupiny potom obdrží různé štafetové úkoly. Např. a)předávat minci z jednoho hřbetu ruky na druhý (celá skupina má jednu minci) b)rychle jíst sušenky, přitom další hráč začíná jíst tehdy, když jeho předchůdce má sežvýkáno natolik, že pískne (každý člen štafety má svou sušenku) c)apod.

Pomůcky:
jedna mince pro každé družstvo, jedna sušenka pro každého hráče, další pomůcky podle vlastních štafetových úkolů

Legenda:
-

4 - -
8 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
První člen družiny rozžehne svíčku a běží s ní na určené místo a zpět, nato ji odevzdá dalšímu. Vyhrává to družstvo, jehož poslední člen doběhne nejdříve. Zhasne-li některému ze závodníků svíčka, musí se vrátit ke startu, rozžehnout ji a znovu vyběhnout. Nesmí se užívat žádných stínidel kromě ruky.

Pomůcky:
svíčky - kolik družstev, tolik svíček

Legenda:
-

7 - -
8 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Tato hra je něco mezi štafetovým během a tichou poštou. Hráči stojí v rozestupech, aby se neslyšeli. Na startu se první hráč, který si přečte a naučí nějakou básničku, úměrnou věku, utíká k dalšímu, kterého se ji snaží naučit. Až si druhý hráč bude myslet, že ji umí utíká k dalšímu a učí ji dalšího atd. Uvidíte co bude umět ten poslední. Ve větším počtu může být na stanovišti více hráčů, ale básnička musí být přiměřeně delší. Nebo hráči mohou být rozděleni na družstva, a tak hra může být nejen na správnost, ale i na čas.

Pomůcky:
-

Legenda:
Skáče bleška po písku, hledá kdo je nablízku. Kdo nejede na koni, toho bleška dohoní.

6 - -
4 - 30
~do 30 minut (krátká)
kdykoli