Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Nazelené hry

Nalezených her: 238
Pravidla:
Hráči se rozdělí do dvou skupin. Na louce vyznačíme velký kruh, který představuje ostrov, a uprostřed něj jsou želvy, které mají za úkol dostat se z ostrova. Mohou chodit jen po čtyřech a pozpátku a k tomu ještě se zdviženým zadečkem. Ostatní hráči představují lovce a jsou kolem ostrova a snaží se želvám bránit v cestě – např. lovec vezme želvu a přivede ji zpátky, nebo se jí postaví do cesty... Želva, která utekla, vítězí. Hraje se do konce časového limitu.

Pomůcky:
provaz na vyznačení území

Legenda:
-

7 - -
8 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Vedoucí si připraví kartičky s obrázky jednoho druhu: mapových značek, s obrázky listů stromů, s obrázky tvaru stromů, s obrázky plodů, s obrázky uzlů, s obrázky bylin, s obrázky hmyzu, s obrázky motýlů, s obrázky brouků, s obrázky ryb, s obrázky ptáků, apod. K sadě kartiček si pořídí i list papíru, kde je seznam všech obrázků. Hráči se rozdělí do dvou družstev. Jedno družstvo dostane seznam, druhé kartičky. Družstvo se seznamem si vybere jednu položku a řekne ji nahlas, Druhé družstvo musí do krátkého časového úseku (např. 15 vteřin – podle počtu hráčů a množství kartiček) najít obrázek odpovídající zadání druhého družstva. Pokud úkol družstvo splní včas a správně, získá bod. Pokud ne, bod získá zadávající družstvo. Po pěti opakování se družstva v zadávání úkolů vystřídají. Vítězí družstvo, které získá více bodů.

Pomůcky:
kartičky s obrázky jednoho druhu: mapových značek, s obrázky listů stromů, s obrázky tvaru stromů, s obrázky plodů, s obrázky uzlů, s obrázky bylin, s obrázky hmyzu, s obrázky motýlů, s obrázky brouků, s obrázky ryb, s obrázky ptáků, apod., list papíru, kde je seznam všech obrázků

Legenda:
-

9 - -
4 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hra se hraje většinou na výletě při pochodu. Vedoucí nahodile a nečekaně zavolá „Nálety!“ Pak zavře oči a začne odpočítávání od 10 k 1. Mezitím se všichni ostatní musí schovat tak, aby nebyli vidět. Když skončí odpočet, otevře vedoucí oči a hledá schované hráče. Nesmí ale chodit, může dělat pouze úkroky, může skákat do vzduchu, skrčit se, apod., ale nesmí opustit místo. Když někoho zahlédne, řekne jeho jméno a hráč vypadává. Když už vedoucí nikoho nevidí, zakřičí „Konec náletů!“. Kdo ze zbývajících nenalezených hráčů se nejdříve dotkne vedoucího má bod. Vítězí hráč s největším počtem bodů.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

5 - -
3 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Dvě skupiny hráčů představují letce dvou letadlových lodí. Letadlové lodě představují rozhodčí. Pohybují se ve vzdálenosti do 300m v území 500x500m. Vždy jednou za 10 minut změní svou polohu o 100m podle busoly. Hráči - letadla, startují v určených intervalech 1 minuty a do 5 minut musí najít nepřátelskou loď. Naleznou-li ji, vydá jim rozhodčí lístek, který platí jako "úspěšný útok". Hráči, kteří nenajdou nepřátelskou loď si musí hlídat čas návratu na svou mateřskou loď - vrátit se do limitu 5 minut. Jinak "spadnou do moře" pro nedostatek pohoných látek a jsou vyřazeni. Loď, která je 10x zasažena, je "potopena" a končí.

Pomůcky:
busola, hodinky, lístečky "zásahů"

Legenda:
-

10 - -
15 - 40
> 1 hodina (dlouhá)
ve dne
Pravidla:
Hráči sedí v kruhu a pozorují vedoucího, který rychleji či pomaleji říká slova: nebe – země – nos. Jejich pořadí různě obměňuje a doprovází je pohybem pravé ruky. Když řekne nebe, namíří ukazováčkem ke stropu. Když řekne země, ukáže na podlahu. Když řekne nos, dotkne se ukazováčkem svého nosu. Ostatní vykonávají tyto pohyby spolu s ním. Vedoucí však čas od času udělá nesprávný pohyb a kdo se nechá zmýlit a napodobí ho, dostane trestný bod. Závazný je tedy jen slovní příkaz! U starších hráčů jdou slova za sebou rychleji a vedoucí dělá klamné pohyby častěji. S menšími dětmi hrajeme někdy jen na dvě slova – nebe a nos.Kdo bude mít po třech minutách nejméně trestných bodů, vítězí.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

4 - -
3 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Vedoucí před hrou připraví herní figurky: pro každého hráče jednu figurku ze hry člověče, nezlob se, která má pod krčkem přivázaný asi půlmetrový provázek (protože se při hře figurkám často ulomí hlavičky, je možné používat i větší knoflíky, které se lépe doplňují). Dále si ještě opatří plecháček, přiloží ho dnem vzhůru na stůl a křídou ho obkreslí nebo ho obkreslí na papír, který položí na stůl. Do tohoto kruhu položí hráči své figurky a chytí natažené provázky. Vedoucí uchopí do jedné ruky plecháček, do druhé hrací kostku, kterou hází tak, aby na ní každý dobře viděl. Pokud padne sudé číslo, vedoucí rychle přiklopí plecháčkem kruh s figurkami, aby jich polapil co nejvíce. Hráči se naopak snaží, aby jejich figurky nezůstaly pod plecháčkem, a prudce škubnou provázkem, aby se figurky dostaly z kruhu. Hráč, jehož figurka v tomto případě zůstala pod plecháčkem, dostává trestný bod. Pokud padne na hrací kostce liché číslo, nesmí vedoucí plecháčkem přiklopit figurky, ale ani hráči nesmí zatáhnout za své provázky. Vedoucí ale může mást tím, že naznačí pohyb plecháčkem, aby zmátl hráče. Hráč, jehož figurka přesto, že padlo liché číslo, opustila kruh, dostane trestný bod. Pak začíná další kolo hry, kdy se figurky vrací do kruhu a znovu se hází kostkou. Hra končí, když některý z hráčů nenasbírá deset trestných bodů a vítězí ten, kdo má trestných bodů nejméně.

Pomůcky:
figurky ze hry člověče, nezlob se nebo větčí knoflík (pro každého hráče jednu), půl metru dlouhý provázek (ke každé figurce jeden), jeden plecháček, jedna hrací kostka, křída nebo tužka a papír na vyznačení hracího kruhu

Legenda:
-

8 - -
4 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Děti vyšleme do lesa nebo okolí tábora, tábor samotný je nyní nepřátelské území, které se před odchodem dětí do lesa přesně určí. Vedoucí rozmístí zapíchnutím 20 30cm dlouhých odkorněných proutků po táboře a k nim dají zapálenou čajovou svíčku. Děti mají za úkol sebrat co nejvíce proutků a odnést je do lesa. Vedoucí na nepřátelském území děti chytají. Pokud jsou chyceny s proutkem tak ho musí odevzdat a jdou si do týpí lehnout. Hra se odstartuje vybubnováním nebo písknutím píšťalky a stejným signálem končí. Je vhodné nastražit i zapálené svíčky u kterých není proutek

Pomůcky:
20 odkorněných 30cm proutků, 30-35 svíček, píšťalku

Legenda:
-

10 - -
10 - -
~do 1 hodiny (delší)
v noci
Pravidla:
Vedoucí dá hráčům večer, asi tak dvě hodiny před setměním, hráčům za úkol se ve dvojicích vzájemně umělecky nebo indiánsky pomalovat v obličeji. Jde o to, aby obličej byl z větší části pomalovaný. Potom si od hráčů vyžádá pod nějakou záminkou doklady totožnosti. Nakonec všem hráčům zaváže oči, naloží je do auta a rozveze po okolí do vzdálenosti od 15 do 30 km za tábor (záleží na věku a schopnostech hráčů). Hráči si s sebou nic neberou. Po jednom až dvojicích (záleží na věku a schopnostech hráčů) je vedoucí vysazuje a odvádí kousek od auta. Tam jim odváže oči, předá doklady totožnosti, mapu a buzolu a zapečetěnou obálku poslední záchrany s bankovkou a mincemi (na nouzovou dopravu do tábora, příp. telefon, apod.). Jediné, co hráči řekne je, že se musí do sedmi hodin ráno vrátit do tábora (podle vzdálenosti od tábora i později, např. do jedenácti hodin dopoledne). Když vedoucí rozveze všechny hráče, čeká v táboře, až se mu všichni rozvezení vrátí. Hráči po vysazení nevědí, kde jsou, musí se dostat k nějakému výraznému bodu, najít se na mapě a vydat se podle ní do tábora. Nemohou se příliš ptát na cestu, protože je noc a navíc jsou pomalovaní.

Pomůcky:
auto, barvy na obličej, šátek pro každého hráče, mapy a buzoly, zapečetěné obálky poslední záchrany s bankovkou a mincemi (na nouzovou dopravu do tábora, příp. na telefon, apod.)

Legenda:
-

14 - -
4 - -
> 1 hodina (dlouhá)
v noci
Pravidla:
Vedoucí na louce rozmístí lístečky s náhodně zvolenými trojmístnými čísly, ke každému druhu květiny jeden. Hráči se potom rozejdou po louce a hledají kartičky s čísly. Každé nalezené číslo si zapíší a k němu připojí název květiny, u které je číslo položeno. Po určitém čase vedoucí hráče svolá a sčítají se body. Za každý nalezený lísteček (každé zapsané číslo získá hráč bod) a za každou správně určenou květinu další tři body. Vítězí hráč, který získal nejvíce bodů.

Pomůcky:
lístečky s čísly, tužka a papír pro každého hráče, louka s rostlinama

Legenda:
-

9 - -
3 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Každý hráč dostane stejný kus papíru, ze kterého má trháním vyrobit co nejdelší pruh (jeden kus). Vítězí hráč s nejdelším pruhem. Možná je i obměna, kdy hráči obdrží každý jedno jablko, které loupou a nejdelší pruh se vyrábí z jablečných slupek.

Pomůcky:
papír pro každého hráče (případně jablko a nůž pro každého hráče)

Legenda:
-

9 - -
3 - -
nelze říct
ve dne