Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Nazelené hry

Nalezených her: 166
Pravidla:
Děti vyšleme do lesa nebo okolí tábora, tábor samotný je nyní nepřátelské území, které se před odchodem dětí do lesa přesně určí. Vedoucí rozmístí zapíchnutím 20 30cm dlouhých odkorněných proutků po táboře a k nim dají zapálenou čajovou svíčku. Děti mají za úkol sebrat co nejvíce proutků a odnést je do lesa. Vedoucí na nepřátelském území děti chytají. Pokud jsou chyceny s proutkem tak ho musí odevzdat a jdou si do týpí lehnout. Hra se odstartuje vybubnováním nebo písknutím píšťalky a stejným signálem končí. Je vhodné nastražit i zapálené svíčky u kterých není proutek

Pomůcky:
20 odkorněných 30cm proutků, 30-35 svíček, píšťalku

Legenda:
-

10 - -
10 - -
~do 1 hodiny (delší)
v noci
Pravidla:
Vedoucí dá hráčům večer, asi tak dvě hodiny před setměním, hráčům za úkol se ve dvojicích vzájemně umělecky nebo indiánsky pomalovat v obličeji. Jde o to, aby obličej byl z větší části pomalovaný. Potom si od hráčů vyžádá pod nějakou záminkou doklady totožnosti. Nakonec všem hráčům zaváže oči, naloží je do auta a rozveze po okolí do vzdálenosti od 15 do 30 km za tábor (záleží na věku a schopnostech hráčů). Hráči si s sebou nic neberou. Po jednom až dvojicích (záleží na věku a schopnostech hráčů) je vedoucí vysazuje a odvádí kousek od auta. Tam jim odváže oči, předá doklady totožnosti, mapu a buzolu a zapečetěnou obálku poslední záchrany s bankovkou a mincemi (na nouzovou dopravu do tábora, příp. telefon, apod.). Jediné, co hráči řekne je, že se musí do sedmi hodin ráno vrátit do tábora (podle vzdálenosti od tábora i později, např. do jedenácti hodin dopoledne). Když vedoucí rozveze všechny hráče, čeká v táboře, až se mu všichni rozvezení vrátí. Hráči po vysazení nevědí, kde jsou, musí se dostat k nějakému výraznému bodu, najít se na mapě a vydat se podle ní do tábora. Nemohou se příliš ptát na cestu, protože je noc a navíc jsou pomalovaní.

Pomůcky:
auto, barvy na obličej, šátek pro každého hráče, mapy a buzoly, zapečetěné obálky poslední záchrany s bankovkou a mincemi (na nouzovou dopravu do tábora, příp. na telefon, apod.)

Legenda:
-

14 - -
4 - -
> 1 hodina (dlouhá)
v noci
Pravidla:
Vedoucí na louce rozmístí lístečky s náhodně zvolenými trojmístnými čísly, ke každému druhu květiny jeden. Hráči se potom rozejdou po louce a hledají kartičky s čísly. Každé nalezené číslo si zapíší a k němu připojí název květiny, u které je číslo položeno. Po určitém čase vedoucí hráče svolá a sčítají se body. Za každý nalezený lísteček (každé zapsané číslo získá hráč bod) a za každou správně určenou květinu další tři body. Vítězí hráč, který získal nejvíce bodů.

Pomůcky:
lístečky s čísly, tužka a papír pro každého hráče, louka s rostlinama

Legenda:
-

9 - -
3 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Každý hráč dostane stejný kus papíru, ze kterého má trháním vyrobit co nejdelší pruh (jeden kus). Vítězí hráč s nejdelším pruhem. Možná je i obměna, kdy hráči obdrží každý jedno jablko, které loupou a nejdelší pruh se vyrábí z jablečných slupek.

Pomůcky:
papír pro každého hráče (případně jablko a nůž pro každého hráče)

Legenda:
-

9 - -
3 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči si nasadí jednoduché čelenky z látky, které mají vzadu splývavý pruh. Ten je lehce zasunut tak, aby se dal snadno vytrhnout. Pak se rozejdou do okolního lesa, ve kterém musí být hodně přirozených úkrytů. Na znamení začátku se začnou plížit lesem, podnikají tiché výpady a snaží se soupeři vytrhnout zadní pás - "pero". To si potom zastrčí vedle svého a pokračuje ve hře. Poražený soupeř musí na určené místo pro nové. Při hře je zakázán zápas, zadní pás si nesmí hráč přidržovat ani jej připevňovat. Vítězí, kdo získá v určené době nejvíce "per" svých soupeřů. Ukořistěná "pera" platí jako vlastní.

Pomůcky:
čelenky (viz pravidla)

Legenda:
-

10 - -
8 - 30
~do 1 hodiny (delší)
ve dne
Pravidla:
Do misky nebo na talířek se položí 15 kusů nějakých plodů (žaludů, fazolí, apod.) a losem se rozhodne, který hráč začne. Potom hráči střídavě odebírají jeden až pět kusů plodů, podle vlastního uvážení. Prohrává ten hráč, který odebere poslední plod. Lze provádět turnaje.

Pomůcky:
miska nebo talířek s 15ti kusy nějakých plodů (žaludů, fazolí, apod.)

Legenda:
-

8 - -
2 - 2
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Na prádelní šňůru se zavěsí asi v třiceticentimetrových rozestupech drobné odměny na niti. Mohou to být bonbony, lízátka, žvýkačky, drobné hračky, psací potřeby, korálky, apod. Hráčům se postupně zaváží oči a předají nůžky. Potom smí přejít místnost a jednou střihnout. Přitom se zavěšených odměn nesmí dotknout. Pokud se někomu podaří odstřihnout nějakou odměnu, smí si ji nechat. Hraje se tak dlouho, dokud na šňůře visí nějaká odměna. Hráči se přitom střídají.

Pomůcky:
drobné odměny, nůžky, nit, prádelní šňůra

Legenda:
-

6 - -
2 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Účelem této hry je projít několik stanovišť a splnit je jako tým poslepu. Popíšu, jak jsme to zrealizovali my, variacím se meze nekladou. Večer jsme dětem udělali malý ohňostroj (zapojili jsme zelenou barvu) tak, aby ho viděli ti "správní hráči". Tři hráče (hrály 3 týmy) jsme si odvedli stranou tak, aby ohňostroj neviděli. Vysvětlení "co že se to venku stalo" jsme se vyhli a poslali děti spát. Jediné co jsme řekli bylo, ať si nechají po ruce šátek, že ho určitě budou potřebovat. Ráno byly děti vzbuzeny hlasem z rádia (nahraná správa spolu s písničkami): "Milí posluchači, zdraví vas rádio Impuls a Petr Holik. Právě dohráli Iné kafe a za malou chvíli tu budeme mít pro vas Raky v práci, pro ty, kteří se snad chystají do práce, ale ještě predtim jsou tu šokujíci regionální zprávy! Včera v nočních hodinách došlo k nevídaným úkazům. Stovky obyvatel našeho kraje byly svědky nevysvětlitelných výbuchů po celém kraji doprovazených zeleným světlem. Zatím se u všech zúčastněných projevila slepota, se kterou si naší přední odborníci neví rady. Významný australský antropolog přichází s novou teorií o nápoji složeného z acetaminu a kyseliny fosforečné, který by mohl tuto vadu odstranit. Jakmile se dovíme nové zprávy, ihned vás informujeme. A teď něco ze sportu. Fotbalisté Slávie opět dostali nafrak. Tentokrát získal jejich skalp Arsenal Londýn s vysokou výhrou 7:0 na domácím Emirates Stadiu. Pripomeňme jen, že před dvěma týdny Slávisté ostudně prohráli v brněnské Líšni 4:3. A teď už slibovaní Kabáti:" Po té se řeklo, že ti kdož viděli zelené úkazy, oslepli, ať si proto uvážou šátek přes oči. Oznámilo se složení týmů, ve kterých budou hráči celou dobu hrát. Pikantní bylo, že úkaz viděli i někteří vedoucí, a ti byli vpasováni do týmů. V každém týmu byl jeden hráč, který viděl (byl večer odveden tak, aby neviděl zelený ohňostroj) a jeden vedoucí, který viděl (taktéž neviděl ohňostroj) - pro ochranu a kontrolu. A začal den. Vidoucí se museli o své slepé svěřence v týmu postarat - obléct, vyčistit zuby, nachystat snídani, uklidit. Dopředu se oznámilo, kdy se vyráží do terénu pro ozdravné sérum. V okolí bylo 6 stanovišť, které musely týmy v libovolném pořadí navštívit a plnit úkoly. Vyhrál tým, který si počínal na stanovištích nejlépe. Vidoucí vedoucí na stanovišti mimo to, že hrál, fungoval zároveň jako rozhodčí a zapisoval výkony. Taktéž se staral o bezpečnost, ale navigaci pomocí mapy, transport a organizaci musel řídit vidoucí hráč. Úkoly: 1) Manipulace na vrakovišti vidouci musí provést zbytek skupiny pripravenou drahou (vymezena dvojicemi koliku). Nesmi se jich dotýkat, musí je navigovat z předem určeného místa, ze ktereho se nesmějí hnout. Slepí se drží za ruce (nesmí se pustit). Měří se čas, za který družina projde dráhou - za každy dotyk kolíku se pričítá čas 1 minuta. 2) Visutý most hráči musí všichni přejít po lanech (dvě natažená lana - jedno na ruce a jedno na nohy)- po slepu celou drahu. Kdokoli spadne, musi začít celou dráhu znova. Počítá se výsledný čas 3) Semena rostlin Je potřeba najít a zničit semena rostlin. V terénu se na stromy zavěsí nafukovací balónky tak, aby na sebe vzájemně nebyly vidět - muselo se chvíli hledat. Start začína u prvního balónku. Slepi hráči se snaží trefit kamínky balónek zavěšený na stromě (ničí semena Trifidů). Házet se smí ze vzdálenosti 5 m, vidoucí mohou slepce nastavit.. hráči se v hodech musí pravidelně střídat. Až někdo trefí, vidoucí se snaží hledat další balónek a pak zbylou skupinu k němu odvedou.. takhle se to opakuje až do posledního balonku. Počítá se čas. 4) Oheň kamarád Na rozumném místě se utvoří ohniště a slepí hráči mají za úkol rozdělat oheň poslepu.. Vidoucí mohou radit a dbát na bezpečnost, ale nesmí se slepými manipulovat. Dřevo a hlavně šáší (kdo neví, co je šáší, tak je to chrumda nebo tak nějak) by mělo být nachystané, sirky a svíčky by měla mít každá skupina u sebe. 5) Předávání materiálu vytvoří se pásmo o šířce 5m. Vidoucí se postaví na 1 stranu, slepí na druhou. Ukolem je, aby slepí chytili balón, který jim hážou vidoucí z "druhé strany". Když balón spadne, vidoucí si pro něj může jít, ale házet musí opět z "druhé strany". Každy slepý musí chytit balón (aby neumřel hlady) alespoň 1x. Je to na čas. 6) Chůdy Závod na chůdach. Celý tým by měl na chůdách něco ujít. Pozor na bezpečnost! Po absolvování všech úkolů se vrací zpět na start, kde za odměnu získají ozdravné sérum. Po jeho vypití slepí vidí - sundají si šátek. Posledním nečekaným úkolem je poznat, z jakých ingrediencí je nápoj složen (my měli mošt a v něm pepř, majoránku a červenou papriku). Jednalo se o nevšední zážitek, který hlavně díky dlouhé slepotě nebude jen tak zapomennut. Pozor na bezpečnost a sklony k podvodům - některé děti se neubránily podvodům a občas se koukaly - velké penalizace a přednášení o fair-play. Některým dětem může být po dlouhé době bez vidění špatně - připravit se na to.

Pomůcky:
šátek pro každého stopky do každého týmu mapa okolí pro každý tým balón sirky a svíčky nafukovací balónky lana chůdy nějaký "ohňostroj"

Legenda:
Nevídaný úkaz! Obloha je poseta množstvím zeleně svítivých meteoritů, které ozařují celou oblohu. Lidé po celém světě žasnou na dosud nespatřenou krásu. Ale ráno, co se nastane - chaos. Všichni, kdo zelené záblesky viděli, oslepli. Malé procento lidí si zrak uchránilo a vydávají se do ulic. Zatím nikdo netuší, že užitkové rostliny zvané Trifid se vymkly kontrole. Trifid je asi 2 m vysoká rostlina pěstovaná pro svůj jediněčný rostlinný olej. Má však svá specifika - může se pohybovat (vytáhnout oddenek ze země a přesunout se o pár metrů a oddenek opět zapustit) a z okvětních listů mohou vymrštit šlahoun, který způsobí smrtelné popálení. A protože Trifid je inteligentní rostlina, útočí na protivníkovu největší slabinu - oči. Doposud byli Trifidi pevně v ohradách a podstupovali kleštění šlahounů, ale teď po oslepnutí většiny populace se dostaly ven a množí se. - soustava her motivovaných knihou J. Wyndhama "Den Trifidů" Prvním úkolem bude dovést své přátele k vědci, který snad vynalezl lék na obnovu zraku.

12 - -
12 - -
> 1 hodina (dlouhá)
ve dne
Pravidla:
Hráči se rozdělí do dvou týmů a hrají normální fotbal s tím rozdílem, že každý hráč má jenom jeden dotek, po kopnutí do míče běží ke své brance a dotkne se konstrukce (břevno,tyčky) a pak má zase nabyto a smí opět kopnout do balonu. Pravidlo hry je: kopneš a běžíš!Jinak se hraje "normální" kopaná:-)

Pomůcky:
fotbalový míč, branky

Legenda:
-

6 - -
10 - 30
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Určí se jeden hráč, ktrerý bude Pan Wágner. Ten si přiváže spacák na dlouhé lano a točí s ním okolo sebe. Ostatní hráči (zvířátka) se musí Wágnera dotknout. Když Pan Wágner někoho strefí spacákem, tak zvířátko vypadává. Když se ale jednomu zvířátku podaří dotknout Wágnera, vyhrávají všechna zvířátka. Když Wágner postupně strefí všechna zvířátka, vyhrává Wágner.

Pomůcky:
lano, spacák (nebo nějaká deka)

Legenda:
Pan Wágner jel do Afriky, aby si doplnil svoji sbírku zvířátek. Zvířátkům se to ale nelíbí, a tak chtějí Pana Wágnera zneškodnit.

12 - 65
5 - -
nelze říct
kdykoli