Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Nazelené hry

Nalezených her: 166
Pravidla:
Z dlouhého provazu uděláme na zemi kruh o průměru asi 6m a doprostřed položíme třeba volejbalový míč. Hráčům rozdáme tenisáky a rozestoupí se po obvodu kruhu. Po odstartování se hráči pokoušejí trefit míč (kutálením, ne házením). Každý kdo se trefí do míče utíká se zapsat. Kousek dál položíme papíry a tužky. Vyhrává ten kdo má nejvíc zápisů.

Pomůcky:
míč na volejbal či fotbal, dlouhý provaz, asi 20 tenisáků (dle úpočtu hráčů), papíry a tužky.

Legenda:
-

6 - -
10 - 30
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Hráči se postaví do kruhu a první řekne: "jedna", druhý: "dva" a třetí jen tleskne. Čísla 3 , 5, 7 se nesmí vyslovit a jen se tleskají. Čísla jako 35, 53, 75... se tleskají podle toho, kolik je tam nevyslovitelných čísel. Začíná se od znovu když to někdo splete.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

6 - -
4 - 30
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Ze tří klacků vytvoříme ne příliš stabilní trojnožku. Hráči vytvoří kolečko kolem trojnožky, chytnou se za ruce a začnou kroužit okolo. Při kroužení se snaží tahat ostatní tak, aby shodili trojnožku. Kdo trojnožku shodí, vypadává. Dvojice, která se pustí, vypadává také. Vyhrává ten, kdo zůstane jako poslední.

Pomůcky:
3 podobně dlouhé klacky

Legenda:
-

1 - -
5 - 10
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Hráči se postaví vedle sebe na kládu nebo lávku. Vedoucí potom zadá pravidlo, podle kterého se mají hráči bez mluvení na této lávce seřadit. Přitom nesmí lávku opustit. Kritéria řazení mohou být různá, např.: výška, délka vlasů, velikost nohy, datum narození, apod.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

10 - -
5 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Jde o zkoušku hmatu. Vedoucí si připraví hromádku různých mincí (koruny, dvoukoruny, pětikoruny, desetikoruny, dvacetikoruny, padesátikoruny), od každé víc kusů. Hráči potom se zavázanýma očima postupně a na čas roztřiďují mince na hromádky stejného druhu. Vítězí ten hráč, který seřadí mince do hromádek správně a navíc nejrychleji. Možná je i obměna, kdy se místo mincí použijí knoflíky se dvěma a čtyřmi dírkami.

Pomůcky:
hromádka různých mincí (koruny, dvoukoruny, pětikoruny, desetikoruny, dvacetikoruny, padesátikoruny), od každé víc kusů (popřípadě kromádka knoflíků se dvěma a čtyřmi dírkami), šátek, stopky

Legenda:
-

6 - -
4 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči utvoří dvojice a postaví se proti sobě se zdviženýma rukama tak, aby utvořili „bránu“ a za sebe tak, aby „brány“ utvořili tunel. Jeden hráč tunelem proběhne a cestou v běhu náhodně vytrhne libovolného hráče tvořícího tunel. Ten s ním potom běží až na konec tunelu, kde společně utvoří další „bránu“. Hráč, který zůstal sám, když jeho dvojice byla vytržena, odbíhá na začátek tunelu, probíhá tunelem a vytrhává jiného hráče, se kterým běží na konec a tvoří s ním další „bránu“. Tímto způsobem se celý proces opakuje, hráči na konci tunelu mohou vytvářet příkré zatáčky, vést tunel do kopce, atd.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

5 - -
9 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Vedoucí postaví na louku velký hrnec nebo hliníkový kyblík dnem vzhůru, pod který schová odměnu pro úspěšného hráče. Prvnímu hráči zaváže oči, dá mu do ruky proutek a postaví ho na startovní čáru, která je vzdálená asi 7 metrů od hrnce. Pak nechá hráče třikrát se dokola otočit. Nyní se může hráč vydat poslepu k hrnci. Když nabude dojmu, že je už u hrnce, máchne prutem odshora dolů. Máchnout smí jen jednou. Když prut zasáhne hrnec, smí si vzít odměnu schovanou pod hrncem. Často se ale může stát, že hráč se vydá jiným směrem nebo k hrnci nedojde, ostatní hráči se přitom baví. Když hráč máchne prutem, nastupuje další hráč na zavázání očí a tlučení do hrnce.

Pomůcky:
hrnec nebo kýbl, šátek, proutek

Legenda:
-

5 - -
3 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Před snídaní vedoucí zjistí, co všechno má k dispozici za jídlo na snídani. Pak napíše lístečky, na každém bude jeden kus nějaké potraviny, například rohlík, máslo, marmeláda, mouka, sůl, olej, voda, placka nebo ocet. Základních potravin (placka, rohlík), by mělo být dost na každého hráče, doplňkových, jako je máslo nebo marmeláda už o něco míň, bonusových (sušenka, čokoláda) opravdu málo a speciálních (ocet) je jen na zpestření. Kartičky s mazadly představují množství potřebné na namazání jednoho kousku pečiva. Pokud snídáte placky, které mají hráči napřed vyrobit, pak se mouka počítá v množství na jednu placku. Tyto kartičky vedoucí rozhází po louce. Každý hráč si po probuzení musí jít nasbírat snídani na louku. Kdo vstane později, nic na něj nezbude. Je ale třeba dát limit na jednotlivé potraviny na osobu pro směnění za skutečné jídlo. To hráče donutí vyměňovat jídlo mezi sebou. Potom si hráči kartičky v kuchyni u vedoucího vymění kartičky za jídlo.

Pomůcky:
kartičky s jídlem, jídlo

Legenda:
-

10 - -
5 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hra probíhá současně s běžnou činností (nejlépe během táborového dne). Vedoucí připraví složené lístečky, pro každého hráče jeden. Všechny jsou prázdné, pouze jeden je označený, označuje upíra. Kdo si ho vylosuje, nesmí to dát nijak najevo. Jeho úkolem je, nadělat ze zbytku hráčů upíry. To provádí naznačením škrcení jiného hráče (chytí ho oběma rukama lehce okolo krku) a nikdo ho u toho nesmí přistihnout (kromě oběti a jiných upírů). Upír nesmí škrtit v týpí. Po zaškrcení se hráč stává upírem a jeho vrah ho obeznámí s tím, kdo už je také upírem. Každý, kdo je upír, pracuje na zvyšování počtu upírů. Pokud má hráč neupír podezření, že je někdo upír, může ho veřejně obvinit (sejdou se hráči a soudí obviněného). Obviněný se může hájit, ostatní se ho mohou ptát, nakonec hlasují o tom, zda ho ukamenují nebo ne. Pokud ho odsoudí, hází na něj papírové koule nebo ponožky vyplněné kousky látek. Po ukamenování odsouzený hráč už nehraje, nesmí ani radit, kdo je upír, a prozradí, zda byl odsouzen spravedlivě. Pokud podezřelého hráči neodsoudí, hraje dál. Hra končí ve chvíli, kdy se poslední hráč stane upírem.

Pomůcky:
Lístečky papíru (pro každého hráče jeden), pytlík nebo miska (pro umístění lístečků), případně papírové koule nebo ponožky vyplněné kousky látek

Legenda:
-

10 - -
10 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Děti vyšleme do lesa nebo okolí tábora, tábor samotný je nyní nepřátelské území, které se před odchodem dětí do lesa přesně určí. Vedoucí rozmístí zapíchnutím 20 30cm dlouhých odkorněných proutků po táboře tak, aby byli vidět z lesa. Děti mají za úkol sebrat co nejvíce proutků a odnést je do lesa. Vedoucí na nepřátelském území děti chytají. Pokud jsou chyceny s proutkem tak ho musí odevzdat a jdou do týpí. Hra se odstartuje vybubnováním nebo písknutím píšťalky a stejným signálem končí.

Pomůcky:
20 odkorněných 30cm proutků, píšťalka

Legenda:
-

10 - -
10 - -
~do 1 hodiny (delší)
ve dne