Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Nazelené hry

Nalezených her: 166
Pravidla:
Vedoucí si připraví text zprávy – pro každé družstvo napíše jiný text na jinak barevném papíře. Text má obsahovat nějaký jednoduchý úkol (např. aby družstvo přineslo pět kamenů, šišek, vodu z potoka, tři listy z různých stromů, apod.). Tento text potom vedoucí rozstříhá na nepravidelné kousky a schová je na menším úseku lesa tak, aby vždy kousek lístku vyčníval. Nyní hráčům oznámí, že v lese je pro každé družstvo zpráva a sdělí jim, která barva zprávy patří kterému družstvo. Každé družstvo musí najít svou zprávu, složit ji, přečíst a splnit úkol. Družstvo, které to zvládne nejrychleji, vítězí.

Pomůcky:
zprávy s úkoly rozstříhané na nepravidelné kousky

Legenda:
-

8 - -
6 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Účastníci se rozdělí na skupiny po asi pěti členech. Na začátku každého kola se stanoví, kolika rukama a kolika nohama se smí skupina jako celek dotýkat země. Urči se také čas na přípravu. Skupina pak musí v dané pozici vydržet nejméně 30 vteřin. Za každé kolo se počítají body. Vyhrává skupina s největším počtem bodů za daný počet kol.

Pomůcky:
Stopky

Legenda:
-

5 - -
10 - 15
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
V této hře je důležité, aby hráči na sebe dobře viděli. Vedoucí všem oznámí, že podle určitého klíče každý hráč bude posílat po kruhu předmět a přitom říkat „s“ nebo „bez“. Hráči tedy postupně tipují a hledají klíč. Vedoucí je sleduje a opravuje podle klíče. Klíč: S a bez úsměvu. Ke zmatení hráčů je možné použít předávaný předmět, kterým nápadně otáčíme, aby to vypadalo, že klíč má spojitost s předmětem.

Pomůcky:
libovolný předmět

Legenda:
-

10 - -
6 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Vedoucí si připraví větší množství barevných lístků (podle počtu hráčů – průměrně 10-15 lístků na každého hráče). Tyto lístky potom rozmístí na určitém prostoru (na kraji lesa, u potoka, okolo domu, na hřišti, atd.) tak, aby jejich část byla vidět. Potom vysvětlí hráčům, kde mají lístky hledat, a každý sám za sebe začne sbírat lístky. Lístek každé barvy má jinou bodovou hodnotu (např. červený za 10 bodů, žlutý 20 bodů, zelený 30 bodů a šedivý 50 bodů). Vítězí ten, kdo nasbírá lístky v největší bodové hodnotě.

Pomůcky:
barevné lístečky (podle počtu hráčů – průměrně 10-15 lístků na každého hráče)

Legenda:
-

5 - -
4 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Všichni hráči jsou v místnosti a na vyzvání chodí po jednom ven, kde si dají na oči šátek. Pak jsou přivedeni k prknu, na které se postaví. Vedoucí jim vysvětlí, že jsou na palubě letadla a musí vyskočit. Pak si před hráče stoupne a nechá si na svá ramena položit lehce parašutistovi ruce. Dva silnější pomocníci začnou zvedat prkno (do 30 cm nad zem) a třást a vlnit s ním. Vedoucí si sedá pomalu do dřepu, a tím se parašutistovi zdá, že skutečně velmi stoupá. Na pokyn musí vyskočit z letadla. Hru nelze opakovat, proto není vhodná pro hráče, kteří ji znají. Je dobré dávat pozor na zranění – ačkoli hráč skáče jen z 20-30 cm, připravuje se na skok z vyšší výšky, proto nemá skok pod kontrolou a téměř vždy po skoku hráč spadne.

Pomůcky:
šátek, prkno

Legenda:
-

10 - -
2 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Tato hra je vhodná pro hráče, kteří se vzájemně neznají. Vedoucí si připraví lístečky a na každý napíše jméno a příjmení jednoho z přítomných. Lístky potom vhodí do pytlíku, ze kterého si každý vylosuje jeden lísteček a začne hledat mezi ostatními toho, jehož jméno si vylosoval. Protože se ale hráči neznají, oslovují ty, o kterých se domnívají, že by mohli být těmi z papírku. Platí tu ale dvě pravidla: 1) Hráč smí oslovit jen toho, kdo s nikým nehovoří. 2) Hráči smí použít jen fráze: a) Promiňte, nejste náhodou (doplní jméno z papírku)? Já se jmenuju (a doplní své jméno). Současně mu podává ruku. b) Nato mu oslovený hráč ruku stiskne a připojí své jméno. Pokud hráč najde hledanou osobu, potřese si s ní rukou. Hra pro něj končí ale ve chvíli, kdy kromě toho, že nalezne svou osobu, je také sám nalezen jinou osobou. Pokud nesplnil jednu z částí, zůstává ve hře. Pokud splnil obě části (nalezl a nechal se nalézt), může si sednout na židli. Židle vedoucí připraví do řady vedle sebe, ale záměrně v počtu o jednu židli menším než je hráčů. Kdo skončí poslední (a nezbude na něj židle), musí všechny sedící obejít, podat jim ruku a vzájemně se s nimi představit.

Pomůcky:
židle, papírky se jmény, krabice

Legenda:
-

9 - -
10 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Dvojice hráčů spolu soupeří. Každý hráč má zapálenou svíčku, kterou chrání před soupeřem, který se snaží jeho svíčku sfouknout. Vítězí hráč, který soupeřovi svíčku zhasil a zároveň vlastní uchránil. Možná je i obměna, kdy hrají všichni proti všem. Komu svíčka nehoří, vypadává. Pak vítězí ten, jehož svíčka zůstane svítit nejdéle.

Pomůcky:
svíčka pro každého hráče, zápalky

Legenda:
-

6 - -
2 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Hráči se rozdělí do několika týmů. Každý člen týmu má jednu sirku. Úkolem je, aby členové týmu uběhli co nejvíce otáček okolo nějakého většího předmětu (sněmovního ohně) - počty oběhů se počítají za tým. V týmu první hráč zapáli sirku a jde co nejdál může. Od prvního hráče si zapaluje sirku další hráč atd. Tým takto "běhá" okolo předmětu dokud mu nezhasne sirka (pak už se nezapaluje a končí) nebo dokud mu nedojdou sirky. Týmy mohou běhat současně.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

8 - -
10 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Vybere se jeden člověk, kterému se zavážou oči a někdo dotyčného člověka zatočí dokola. Poté ostatní hráči vydávají různé zvuky a slepá bába je musí chytit. Když slepá bába někoho chytí, tak se chycený stane slepou bábou.

Pomůcky:
Šátek, mikina (prostě něco, čím si můžete zavázat oči).

Legenda:
-

5 - 99
2 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči utvoří dvojice. Jeden z dvojice se stává slepým střelcem, druhý jeho očima. Střelec má za úkol se zavázanýma očima zasáhnout cíl - trefit se míčkem do stromu nebo kyblíku. Obtížnost trefení by měla být pro všechny dvojice stejná a ne moc velká. Pouze slepý střelec se smí dotknout míčku a jeho spoluhráč oči mu tedy smí jen napovídat, kde míček sežene, kam se má otočit, jak má hodit, apod. sežene. Je dobré dát každé dvojici do začátku asi tři míčky. Vítězí dvojice, která je nejúspěšnější v zásazích cíle.

Pomůcky:
šátky, míčky

Legenda:
-

9 - -
4 - -
nelze říct
ve dne