Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Nazelené hry

Nalezených her: 166
Pravidla:
Hráči se rozdělí na dvě stejné skupiny a to na strážce a posly. Stráže se rozptýlí po území, které se má hlídat. Poslové mají tímto územím projít a pronést na druhou stranu roztříhanou zprávu. Posel nese jen jeden dílek. Náčelník poslů věnuje nejdůležitějším částem zprávy patřičnou pozornost a rozdělí ji nejschopnějším hráčům. Posel, nesoucí zprávu, je označen barevným šátkem. Posel, který je zajmut zavoláním, musí vydat zprávu a vrátit se pro další. Na zpáteční cestě sundá šátek. Nesmí nijak zasahovat do hry. Poslové zvítězí, když po určité době vyluští zprávu. Text zprávy zná jen náčelník poslů, který nesmí při luštění pomáhat. Pak se úlohy vymění.

Pomůcky:
- velké teritorium - barevné šátky - zpráva

Legenda:
-

9 - -
15 - 30
> 1 hodina (dlouhá)
ve dne
Pravidla:
Hráči mají za úkol napsat co nejdelší souvislou povídku. Smí ale použít pouze slova, která začínají některým z čtyř předem určených písmen.

Pomůcky:
Tužka a papír pro každého hráče

Legenda:
-

10 - -
3 - 15
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Je to honička. Určí se přiměřené území (podle počtu hráčů). Jeden hráč (ve větším množství i více hráčů) se stane zlým čarodějem, který je označen šátkem, nebo jiným předmětem. Chytá ostatní a mění je v kámen. Koho chytí, ten se zastaví a znehybní. Zachránit ho může jiný živý hráč tím, že k němu přiběhne a obejmeho. Společně napočítají do pěti. Tím vysvobodí hráče a oba po té můžou zachraňovat ostatní. Hra končí když čaroděj/ové zakleje/í všechny hráče, nebo se čarodějové vymění.

Pomůcky:
Šátek, nebo jiný předmět na označení čaroděje

Legenda:
Ocitli jste se ve velmi začarované zemi. Zdejší zlý čeroděj proměnil všechny v kámen. Už zahlédl i vás. Nezbývá vám nic jiného než před ním utíkat. Cestou však zakopnete a letíte přímo proti jedné soše. Nechtěně ji obejmete a než se vzpamatujete uběhne pět vteřin a socha obživne.

4 - -
3 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Hráči se rozdělí do dvou skupin. Jedna představuje stráže, druhá posly. Hraje se ve větším a nepřehledném terénu (hustý les s dolíky). Posli mají za úkol přenést přes předem stanovené území (od jednoho bodu před tímto územím ke druhému bodu za tímto územím) rozstříhanou zprávu (každý posel má u sebe jeden její kousek), stráže se jim v tom snaží zabránit tím, že se poslů dotknou. Navíc je čtvrtina kousků zprávy orámovaná červenou barvou, což značí její výjimečnost, proto je obdrží zdatnější posli. Stráže obsadí toto území a po stanovené době se posli vydají na cestu, kde je mohou stráže zajímat (dotknout se jich). Po takovémto zajetí musí posel stráži vydat svou část zprávy. Posel, který ve stanovené době nedonese svou část zprávy do cíle, je také považován za zajatého. Pokud se poslům podaří přenést alespoň dvě třetiny kousků zprávy (a chybí jen maximálně jeden červeně orámovaný), potom posli vyhrávají. Pokud ne, vítězí stráže. Do odvetné hry si hráči vymění role.

Pomůcky:
zpráva rozstříhaná na poloviční počet kousků než je hráčů, čtvrtina z nich červeně orámovaná

Legenda:
-

11 - -
10 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráče rozdělíme do několika družstev (podle počtu hráčů – aby v každém družstvu bylo přibližně 3-6 hráčů). Na zemi vyznačíme místo startu a do určité vzdálenosti umístíme libovolný text (nejlépe starší báseň, úryvek z knihy, text, který nedává smysl, plnou verzi 4násobného zákona, ...). Každé družstvo dostane papír a tužku, ty musí zůstat na startu. Cílem každého družstva je získat co nejdříve a co nejpřesnější opis textu tak, že z každého družstva vyběhne jeden hráč k textu, kde ho může studovat libovolně dlouho a pak se vrátí ke startu. Na trati může být v jedné chvíli pouze jeden hráč z každého družstva. U startu hráč zapíše do papíru část textu, kterou si zapamatoval. To už ale mohl vyběhnout další hráč družstva k textu.

Pomůcky:
Libovolný text - stejný pro každé družstvo, tužka a papír - pro každé družstvo

Legenda:
-

9 - -
6 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči sedí v kruhu na židlích. Každému hráči je přiděleno jedno číslo z hrací kostky. Uprostřed kruhu je vedoucí, který hází kostkou. Čí číslo padne, ten si přesedá o jedno místo po kruhu ve směru hodinových ručiček. Padne-li jednička, přesedají všichni hráči, kterým bylo přiřazeno číslo jedna. Pokud je tam volno, tak přímo na židli, pokud tam někdo sedí, tak na jeho klín. Komu někdo sedí na klíně, ten je zablokován a nemůže se pohybovat, pokud padne jeho číslo a musí počkat, než bude volný. Vítězí ten hráč, který jako první takto projde celým kruhem zpět na svoje místo (není špatné si původní hráčovo místo označit).

Pomůcky:
kruh židlí, hrací kostka

Legenda:
-

6 - -
12 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči si stoupnou do těsného kruhu. Každý z hráčů má roztažené nohy. Tak, aby mu tam bez problému proletěl míč. Po odstartování se hráči snaží někomu v kruhu propinknout míč mezi nohama. Míč smí létat pouze do výšky kolen a hráči nesmí dávat nohy k sobě. Když někdo dostatečně neubrání svou mezeru a prolétne mu tam míč (má trestný bod), běží pro něj a ostatní se rozutečou co nejdál od hráče s míčem. Když už má míč pevně v rukou zakřičí: "stop". A ostatní hráči se zastaví v úprku hráč s míčem se pak snaží trefit nějakého jiného hráče. Při vybíjení může kterýkoliv z hráčů kutálející míč vzít a vybíjet také. Vybíjí se do 3 trestných bodů-3 vybitý hráči (ale také jeden 3 krát vybitý). Chycení míče platí jako vybití. Po 3 vybitích (lze i více či méně, potřeba předem domluvit) se všichni sejdou zase v kruhu a hra pokračuje. Trestné body si každý sčítá sám. Vyhrává hráč s nejméně trestnými body.

Pomůcky:
Míč

Legenda:
-

6 - -
20 - 30
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Hráči mají za úkol přijít na to, co si s sebou mohou vzít na pustý ostrov, aby přežili. Vedoucí začne. Řekne, co si on sám může vzít na pustý ostrov. Pak pokračují další hráči a snaží se uhodnout, co by si oni mohli vzít. Vedoucí jim vždy řekne, zda přežijí nebo ne. Klíč: Spočívá v počátečních písmenech věcí. Musí se shodovat s počátečními písmeny jména a příjmení nebo přezdívky hráče. Možná obměna klíčů: Podle počátečních písmen barev oblečení, vlasů, brýlí apod. hráče. Podle počátečních písmen materiálu, ze kterého je věc vyrobená.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

10 - -
6 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Z hráčů vylosujeme dva. Jeden představuje radar a zavážeme mu oči šátkem. Druhý představuje radistu. Radar může běhat, zatímco ostatní hráči smí pouze snožmo poskakovat. Radista smí jen stát nebo sedět tak, aby měl přehled v hracím prostoru, a dává radaru pokyny, podle nichž se radar snaží některého z hráčů chytit. Podaří-li se mu to, stává se chycený hráč radistou, a z radisty se stává radar, z radaru skákající hráč.

Pomůcky:
Šátek nebo něco na zavázání očí

Legenda:
-

8 - -
5 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Na louce vytvoříme kruh, který vytyčuje herní pole. Dvěma hráčům zavážeme oči a trošku s nimi zatočíme, aby ztratili orientaci. Potom umístíme řemdich (smotanou karimatku nebo deku) a odstartujeme souboj. Úkolem je najít řemdich a praštit s ním protivníka. Modifikací je zavázat oči více hráčům.

Pomůcky:
2 a více šátků, smotaná karimatka nebo deka na řemdich

Legenda:
-

6 - -
2 - 4
~do 30 minut (krátká)
ve dne