Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Nazelené hry

Nalezených her: 166
Pravidla:
Jasně označíme lesní obdélníkové území, v jehož středu např. povede cesta nebo bude nějaká jiná nezpochybnitelná půlící čára. Hráči se rozdělí na dvě skupinky. Každá skupinka si ve své půlce vyznačí kruh přibližně 2-3 m velký. Kruh by měl být sice schovaný, ale ze všech stran dostupný. Určíme, která skupinka bude první pašeráky. Ti potom na domluvený signál vyráží a pašují ze svého území do kruhu v území policajtů různěbarevné papírky. Každá barva má jinou hodnotu. Není to ale tak snadné. Policajti ve své půlce území pašeráky chytají. Pokud se policajt pašeráka dotkne, má předem určený čas k jeho prohledání (čas určujeme podle věku a schopností hráčů, pokud hráči nemají hodinky, může pašerák nahlas počítat). Pašerák ještě před odpočítáváním určí, kde pašerák hledat nesmí (např. pod tričkem a kalhotama) a tím i zaručí, že tam papírek není. Pokud policajt papírek najde, nechává si ho a pašerák se nejkratší možnou cestou vrací na své území. Pokud ale policajt štěstí nemá, musí po uplynutí času pašeráka nechat pokračovat směrem ke kruhu. Po uplynutí půlky času na hru se papírky spočítají a role obrátí. Pokud hru hrajete v novém terénu, jelepší hranice území projít a upozornit hráče na případná nebezpečí v terénu (v zápalu hry jsou někteří slepí a hluší). Už máme také vyzkoušené, že je dobré zakázat vkládání papírků do tělních otvorů (takový papírek hluboko v nose je opravdovým zážitkem pro všechny zůčastněné).

Pomůcky:
malé různěbarevné papírky šátky na vyznačení území

Legenda:
-

5 - -
8 - -
~do 1 hodiny (delší)
ve dne
Pravidla:
Rozdělíme se tak, aby boudek bylo méně (ze začátku o jednu) než pejsků. Boudy udělají kruh (chytnou se za ruce) a roztáhnou nohy. Pejskové boudy obíhají do kolečka. A hráč, který tu hru vede občas tleskne tím se mění směr běhu pejsků. Potom zvolá pejsci do boudy! A pejskové se snaží zalézt do nejbližší boudy (do roztáhnutých nohou). Pejsek, který doběhne do boudy poslední vypadává i s boudou. Hraje se do posledních dvou boudek.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

4 - -
6 - 20
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Vedoucí připraví proužky papíru, které připevní na tělo jednoho hráče. Některé proužky je možné dát do kapes, za pásek, jiné se dají přišpendlit kamkoli po těle. Tento hráč představuje ptáka ohniváka. Pak vedoucí ohnivákovi zaváže oči šátkem a vysílá postupně jednotlivé hráče, aby se ohnivákovi pokusili sebrat vždy jeden proužek papíru, aniž by je ohnivák uslyšel a dotkl se jich. Koho se ohnivák dotkne, je ze hry vyřazen. Každý hráč má na ulovení proužku pouze 30 vteřin. Hráči se postupně střídají, dokud má ohnivák nějaké proužky. Vítězí ten, kdo ulovil nejvíce proužků.

Pomůcky:
alespoň tolik proužků papíru, kolik je hráčů, 1 šátek

Legenda:
-

6 - -
4 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Všichni hráči se usadí do kruhu a jednoho vyšlou za dveře. Pak si zvolí nějakou známou píseň a rozdělí si mezi sebe jednu její sloku tak, aby každý v kruhu měl jedno slovo. Nato zavolají hráče zpět, aby vypátral, která píseň byla vybrána. Zjistí to pomocí otázek, které jim klade. Ptá se na cokoli, ale tázaný vždy odpoví libovolnou, i s otázkou nesouvisející větou, která ovšem musí obsahovat jeho slovo ve správném tvaru. Když píseň uhodne, jde za dveře další hráč.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

8 - -
5 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči se rozdělí na dvě skupiny a posadí se čelem k sobě. Jedna skupina začne zpívat písničku (musí ji zpívat alespoň dva lidé ze skupiny) a druhá skupina se snaží vymyslet písničku, ve které je alespoň jedno slovo (mimo zájmen, předložek, spojek, částic a citoslovcí) stejné, jako v té, kterou zpívá první skupina. Musí ji začít zpívat dřív, než stihne předešlá skupina přezpívat jednu až dvě sloky. Pokud to stihne, pokračuje první skupina navázáním jiné písničky (písně se nesmí opakovat). Pokud skupina navazující píseň nenapadne, prohrává. Možná obměna: Vedoucí určí jedno slovo, na které musí skupiny střídavě vymýšlet písně (zazpívat jednu až dvě sloky) tak dlouho, dokud jedné skupině nedojdou nápady a tím prohraje.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

7 - -
6 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Jeden z hráčů, představující náčelníka odejde do lesa a tam začne pískat. Vzdálenost je asi 100m. Ostatní hráči mají za úkol hráče - náčelníka - vypátrat a přiblížit se k němu co nejblíže. Pískající náčelník je na stejném místě a pozorně hledí okolo sebe. Koho spatří, zavolá jménem a ukáže směr. Kdo byl spatřen, posadí se a na stejném místě vyčká konce hry. Jsou-li odhaleni všichni, vítězí náčelník. Nebo po určité době vítězí ten z hráčů, kdo se přiblíží náčelníkovi nejblíž. Vítěz v příští hře představuje náčelníka.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

9 - -
6 - 15
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Vedoucí ováže obyčejným málo utaženým uzlem okolo silného kmene stromu několik provázků. Každý je v jiné výšce a uzly jsou otočené pokaždé jiným směrem. Jeden hráč potom představuje slepého hlídače, proto má oči zavázané šátkem. Tento hlídač obchází kmen a chytá ostatní hráče, kteří se snaží odvázat provázky. Koho se hlídač dotkne, vypadává ze hry. Kdo odváže a odnese si provázek, smí si ho nechat na památku své obratnosti.

Pomůcky:
provázky, šátek

Legenda:
-

9 - -
4 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Skupinu rozdělíme do vyrovnaných družstev. Každé družstvo na startu obtočíme pevně lanem ve výši boků účastníků. Před každým družstevem je meta, kolem které musí améba oběhnout a vrátit se na startovní čáru. Lze soutěžit v několika kolech. Hráči se mohou při běhu držet lana, kterým jsou svázáni. Lano nesmí být utaženo moc pevně.

Pomůcky:
2x 10 m dlouhé lano, startovní čára a mety k obíhání

Legenda:
-

10 - -
8 - 12
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Vedoucí použijí svačinu všech hráčů, rozdělí ji na více částí, podle počtu skupin a hráčů v nich. Každé skupině schová jídlo někde v lese v okolí tábora. Skupinám hráčů potom rozdá kopie map okolí tábora, kde je naznačeno místo, kde je ukryt poklad. Potom skupiny vyjdou do terénu hledat. Na místě vyznačeném na mapě pak najdou obálku s dalšími pokyny pro hledání. Např. kolik kroků kam mají jít, apod. Když tam skupina dojde, najde další obálku. Ta opět skupinu nasměruje ke svačinám. Skupina, která se vrátí první do tábora, vyhrává.

Pomůcky:
svačiny, kopie map, obálky s úkoly

Legenda:
-

10 - -
4 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Prvním úkolem je vytvořit ponorky. Jejich ideální počet (aby hra byla rozumně hratelná) je 3 - 4. Hráče rozdělíme tedy do stejně velkých skupin. Jak ponorka vypadá? Hráči si stoupnou za sebe do zástupu a chytnou za pas nebo za ramena kolegu stojícího před ním. Všichni až na posledního v zástupu mají zavázané oči šátkem. Poslední má funkci kormidelníka a řídí ponorku. Jak se ponorka ovládá? Skupina (ponorka) si předem domluví signály, které budou řídit její pohyb. A protože pod vodou není nic slyšet, musí to být neverbální signály (např. poklepání na levé rameno = zatoč doleva, ťuknutí do zad = stůj). Jeden speciální signál bude vyčleněn pro "vystřelení torpéda". Signály vysílá kormidelník a každý z ponorky musí předat signál dopředu (signály se vysílají postupně a než dojdou na začátek k ponorky, dochází k jejich zpoždění). Kormidelník ani ostatní části ponorky nesmí mluvit!! Jakmile signál "vystřel torpédo" dojde k prvnímu v zástupu (začátek ponorky), ten se stává torpédem, opouští ponorku a běží co nejrovněji dokáže. Snaží se zasáhnout cizí ponorku. Vystřelením torpéda se ponorka zkracuje o jeden článek. Každá ponorka má tolik torpéd z kolika se skládá lidí - 3. (tzn. základem lodi je kormidelník + dva články ponorky - tato ponorka už nemůže střílet) Kdy je ponorka potopena? Ponorka je potopena, pokud je zasažena torpédem (stačí jakýkoliv dotyk s kýmkoliv z ponorky) nebo pokud se roztrhne (rozdělí se na 2 a víc částí - nepočítá se při vystřelení torpéda) nebo pokud narazí do vraku (viz níže). Je-li ponorka potopena, hráči si mohou rozvázat oči a sednou si na zem tam, kde skončili - tvoří vrak. Nadále musí však vydržet v tichosti. Začátek hry? Ponorky jsou rozmístěny do krajů vytyčeného území tak, aby byly všechny zhruba stejně od sebe (čím dál, tím líp). Na pokyn "teď" se ponorky musí rozjet. Konec hry? Hra končí, když ve hře zůstane poslední ponorka, nebo pokud jsou už všechny ponorky bez torpéd. Cíl hry? Zůstat co nejdéle ve hře a sestřelit co nejvíce ponorek (aby nedocházelo k zašívání:o)) Bezpečnost Hru musí řídit alespoň jeden poměrně schopný organizátor, který dává pozor na vystřelená torpéda a srážky ponorek s případnými překážkami. Hra měla zatím vždy, když jsem ji pořádal poměrně velký úspěch a bavila. Rozhodně nezůstalo u zahrání jednoho kola. Obecně platí, že čím větří počet lidí, tím lepší hra je, lépe se organizuje a hlavně lépe vypadá:o)

Pomůcky:
šátek pro každého, louka - přehledné prostranství

Legenda:
Život pod hlubinou není jednoduchý. Zkuste třeba jen ovládat ponorku! Souboj týmů, které tvoří ponorky, se utkají po mořskou hladinou

10 - -
12 - -
~do 30 minut (krátká)
ve dne