Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Nazelené hry

Nalezených her: 166
Pravidla:
Vedoucí si připraví kartičky, na kterých jsou namalované mapové značky. Ty vloží do pytlíku, ze kterého si je hráči po jednom losují. Vytaženou kartičku hráč všem ukáže a řekne, jak se jmenuje (co znamená). Pokud ji pojmenoval správně, smí si ji nechat. Pokud ji pojmenuje špatně, vrátí ji do pytlíku. Hráči se v losování postupně střídají, dokud jsou v krabici kartičky nebo dokud jeden hráč nezíská předem daný počet kartiček. Vítězí ten, kdo má nejvíce kartiček nebo ten, kdo první získal požadovaný počet kartiček. Možná je i obměna, kdy si vedoucí připraví kartičky s obrázky listů stromů, s obrázky tvaru stromů, s obrázky plodů, s obrázky uzlů, s obrázky bylin, s obrázky hmyzu, s obrázky motýlů, s obrázky brouků, s obrázky ryb nebo s obrázky ptáků, apod.

Pomůcky:
kartičky s obrázky mapových značek (s obrázky listů stromů, s obrázky tvaru stromů, s obrázky plodů, s obrázky uzlů, s obrázky bylin, s obrázky hmyzu, s obrázky motýlů, s obrázky brouků, s obrázky ryb, nebo s obrázky ptáků, apod.)

Legenda:
-

9 - -
4 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči se rozdělí do dvou skupin, stoupnou si do řad naproti sobě ( řady jsou vzdálené asi 20-25 metrů). Kus za sebou mají další čáru, každá z nich představuje domeček. Jeden je červený, druhý bílý. Hráči blíže bílé jsou Bílí a hráči blíže červené jsou Červení. Uprostřed stojí vedoucí s kartičkou, která je z jedné strany červená a z druhé bílá. Pustí kartičku na zem a podle toho, jaká barva dopadne, honí se hráči na danou stranu. Když dopadne kartička červenou barvou nahoru honí Červení Bílé: Bílí se snaží co nejrychleji utéct do domečku, ale když se to některému z nich nepodaří, stává se Červeným. Když dopadne kartička bílou barvou nahoru, tak je to naopak. Vítězí to družstvo, které má všechny hráče na své straně.

Pomůcky:
kartička - z jedné strany bílá a z druhé červená

Legenda:
-

4 - -
6 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči sedí v kruhu a mají připravené pěsti. Popořadě každý říká: "Čing-Čong....(číslo)." Ihned, jakmile vyřkne číslo, všichni hráči musí zvednout jeden, dva nebo žádný palec. Spočítá se počet všech zdvižených palců a pokud se shodují s řečeným číslem, ten kdo číslo vyslovil, schová jednu ruku a už s ní dále nehraje. Když se počet palců s řečeným číslem neshoduje, pokračuje další hráč. Vyhrává ten, kdo jako první schová obě ruce.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

6 - -
2 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Do větší mísy se nasype pytlík hrachu a první tři hráči obdrží po dvou obyčejných tužkách (ne kulatých) a hrníčku. Pak se hráčům odměřuje čas tří minut, po který mají tužkami (jako čínskými hůlkami) z mísy vybírat kuličky hrachu a přenášet je do svých hrníčků. Pokud někomu vypadne hrášek z mísy, musí ho prsty vrátit zpět do mísy a pak znovu pokračovat v lovení hůlkami. Po uplynutí času pokračují v lovení další tři hráči, dokud se nevystřídají všichni. Při větším množství hráčů je možné použít víc misek, tužek a hrníčků a tak může lovit víc hráčů najednou. Vítězí ten, kdo uloví do svého hrníčku nejvíce hrachových kuliček.

Pomůcky:
větší mísa, pytlík hrachu, 4-6 obyčejných tužek (ne kulatých), 2-3 hrníčky, stopky

Legenda:
-

6 - -
3 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči se rozdělí do 2-4 družstev o stejném počtu hráčů. V každém družstvu by měli být hráči podobně barevně označení, aby bylo na první pohled patrné, kdo s kým soutěží. Vedoucí na louce nebo hřišti vyznačí provazem nebo křídou kruh poloměru asi 3 m. Hráči představují figurky hry Člověče, nezlob se!, proto se družstva rozmístí proti sobě po kruhu, jako do domečku na herním plánu stolní hry. Uprostřed kruhu se postaví vedoucí, který hází postupně po kruhu každému družstvu kostkou a číslo, které mu padne, řekne nahlas družstvu, které je na řadě (pro jistotu může ještě ukazovat rukou k domečku družstvu, aby nebyla pochybnost o tom, které družstvo je na řadě a pro které hod platí). Číslo, které družstvu padne, znamená počet kol, které musí hráč družstva, který je právě na řadě, oběhnout, než může skončit v domečku. Pokud ale padne jednička nebo šestka, znamená to, že z družstva toto kolo nikdo nesmí vyběhnout. Po kruhu může v jednu chvíli běžet více hráčů z různých družstev. Pokud hráč doběhne hráče jiného družstva a dotkne se ho, doběhnutý hráč je „vyhozen“ a vrací se do domečku, aby mohl být později znovu nasazen. Vítězí to družstvo, které dostane všechny své figurky do domečku, tj. všichni oběhnou požadovaný počet kol, aniž by byli vyhozeni. Možná je i obměna, kdy kostku dostane každé družstvo a počet kol si hází hráč, který je na řadě sám. Potom musí ale čísla hlásit nahlas, aby další družstvo po kruhu vědělo, že je na řadě a může házet.

Pomůcky:
provaz nebo křída na vyznačení hracího pole, jedna kostka (nebo podle počtu družstev)

Legenda:
-

6 - -
6 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči se za tmy rozdělí do dvou skupin. Jedna skupina čeká stranou (v klubovně, týpí) a nedívá se, kam mezitím odchází druhá skupina, která dostala zapálenou svíčku ve skleničce. Úkolem skupiny se svíčkou je odejít do lesa a schovat svíčku předem vymezeném území a sami okolo ní utvořit kruh (hlídají přístup ke svíčce) asi 2 metry v průměru. Po několika minutách ji vyráží první skupina hledat. Po nalezení svíčky musejí hledači proniknout do kruhu, který kolem svíčky vytvořili svíčkaři a sfouknout ji. Ve hře se skupině hledačů měří čas. Pokud jsou během hry hledači chyceni při útoku, musejí se vrátit k určitému místu, potom mohou pokračovat ve hře. Svíčkaři mohou vybíhat pouze pár kroků dopředu, ale dozadu do kruhu nesmějí. Po sfouknutí svíčky se změří čas a role hledačů a svíčkařů se obrací. Vítězí skupina, která rychleji sfoukne druhé skupině svíčku.

Pomůcky:
hřbitovní svíčka (ve skle)

Legenda:
-

11 - -
10 - -
nelze říct
v noci
Pravidla:
Hráči píší jakákoli slova z různých tématických okruhů. Cílem hry je však napsat slovo takové, jaké budou mít nejspíše ostatní. Organizátor (nebo se můžou všichni vystřídat - jet po kole) vždy vymyslí a poté řekne všem nahlas nějaké téma. V tu chvíli se snaží všichni napsat na papír takové slovo, jaké si myslí že budou mít pravděpodobně všichni ostatní. Doba na vymyšlení a zapsání je dobrá cca 10s. Samozřejmostí je, že se nekoukáme do papíru druhým !!! Vyhodnocení: Na konci každého témata, se postupuje po kole a každý řekne své slovo. Každý získává tolik bodů, kolik celkem hráčů má stejnou věc, kterou napsal i on sám. Např. dané téma je kmen LLM a 7 hráčů má kmen Stopaři (připočítají si 7 bodů), 5 hráčů má kmen Kynkažu (připočítají si 5 bodů), 3 hráči mají kmen Strážci údolí (připočítají si 3 body) a jeden má kmen Jestřábi (připočítá si 1 bod). Na konci hry se body sečtou a kdo má nejvíc stává se vítězem. Hra se hraje do té doby dokud jsou na jazyku témata a ještě nenudí. Př.témat: měsíc, barva, číslo, jídlo, rostlina, zvíře, herec/ka, země, město, oblečení, ovoce, zelenina, sport, hory, his. postava, film, seriál, sv. strana...

Pomůcky:
Tužky a papíry.

Legenda:
-

7 - -
3 - -
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Hra se hraje v zimě na sněhu. Vedoucí vyšlape ve sněhu labyrint cestiček, z nichž některé jsou slepé. Jde o variantu honěné, kdy jeden "má babu" a dotekem prchajícího soupeře ji předává. Odlišnost ale spočívá v tom, že hráči se smí pohybovat pouze po vyšlapaných cestičkách, ale nesmí přecházet cesty, které nejsou propojené.

Pomůcky:
sníh

Legenda:
-

5 - -
4 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Vedoucí si opatří 50 špejlí, dlouhých 10 nebo 15 cm. První hráč si vezme 10 špejlí, složí je do úhledné hromádky a tu si položí na hřbet předpažené ruky (dominantní ruky). Potom rukou trhne k tělu a snaží se zachytit padající špejle mezi palec a ostatní prsty této ruky, která je stále dlaní dolů, hřbetem nahoru. Druhou ruku hráč vůbec nesmí použít. Pokud hráč chytí všechny špejle, jednu si nechá a zbytek pošle sousedovi po kruhu. Ten celý proces opakuje. Pokud hráči nějaká špejle spadne, předává celou hromádku dál. Ve chvíli, kdy je rozebrána celá desítka špejlí, vezme se dalších deset špejlí a pokračuje se ve hře, dokud se nevyčerpá všech 50 špejlí.

Pomůcky:
50 špejlí dlouhých 10cm nebo 15cm

Legenda:
-

6 - -
3 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Na počátku jsou všichni hráči kuřaty. Potkávají se mezi sebou a „stříhají si“ kámen, nůžky nebo papír. Vítěz se posouvá ve vývoji (kuře – pes – osel – kůň – opice – člověk). „Stříhat si“ mezi sebou smí pouze hráči na stejném vývojovém stupni. Každý hráč během celé hry vydává zvuky, které charakterizují jeho druh. Kdo prohrál, propadá se z kterékoli úrovně na kuře. Člověk nevydává zvuk žádný, pouze mlčí a jako vítěz celé hry si odchází stranou sednout. Pozn.: Je možné přidat další vývojové stupně. Pozn.: Je možné hrát na jednoho vítěze nebo do doby kdy se „vyvine“ více lidí.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

4 - -
8 - -
nelze říct
ve dne