Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Nazelené hry

Nalezených her: 109
Pravidla:
Hráči se rozdělí do skupin po šesti členech. Jednotlivé skupiny potom obdrží různé štafetové úkoly. Např. a)předávat minci z jednoho hřbetu ruky na druhý (celá skupina má jednu minci) b)rychle jíst sušenky, přitom další hráč začíná jíst tehdy, když jeho předchůdce má sežvýkáno natolik, že pískne (každý člen štafety má svou sušenku) c)apod.

Pomůcky:
jedna mince pro každé družstvo, jedna sušenka pro každého hráče, další pomůcky podle vlastních štafetových úkolů

Legenda:
-

4 - -
8 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Tato hra je něco mezi štafetovým během a tichou poštou. Hráči stojí v rozestupech, aby se neslyšeli. Na startu se první hráč, který si přečte a naučí nějakou básničku, úměrnou věku, utíká k dalšímu, kterého se ji snaží naučit. Až si druhý hráč bude myslet, že ji umí utíká k dalšímu a učí ji dalšího atd. Uvidíte co bude umět ten poslední. Ve větším počtu může být na stanovišti více hráčů, ale básnička musí být přiměřeně delší. Nebo hráči mohou být rozděleni na družstva, a tak hra může být nejen na správnost, ale i na čas.

Pomůcky:
-

Legenda:
Skáče bleška po písku, hledá kdo je nablízku. Kdo nejede na koni, toho bleška dohoní.

6 - -
4 - 30
~do 30 minut (krátká)
kdykoli
Pravidla:
Hra probíhá současně s běžnou činností (při schůzce, během výpravy,...). Každý hráč obdrží na začátku hry pět lístečků, a zároveň se vyhlásí slovo, které bude během hry tabu (např. ano, ne, já,...). Kdo tabu vysloví, předá svůj lísteček tomu, kdo ho upozornil. Kdo už žádný lísteček nemá, vypadává ze hry. Vítězí ten, kdo má lístečků na konci hry nejvíce.

Pomůcky:
Lístečky (5 pro každého hráče)

Legenda:
-

6 - -
5 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Z dlouhého provazu uděláme na zemi kruh o průměru asi 6m a doprostřed položíme třeba volejbalový míč. Hráčům rozdáme tenisáky a rozestoupí se po obvodu kruhu. Po odstartování se hráči pokoušejí trefit míč (kutálením, ne házením). Každý kdo se trefí do míče utíká se zapsat. Kousek dál položíme papíry a tužky. Vyhrává ten kdo má nejvíc zápisů.

Pomůcky:
míč na volejbal či fotbal, dlouhý provaz, asi 20 tenisáků (dle úpočtu hráčů), papíry a tužky.

Legenda:
-

6 - -
10 - 30
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Hráči se postaví do kruhu a první řekne: "jedna", druhý: "dva" a třetí jen tleskne. Čísla 3 , 5, 7 se nesmí vyslovit a jen se tleskají. Čísla jako 35, 53, 75... se tleskají podle toho, kolik je tam nevyslovitelných čísel. Začíná se od znovu když to někdo splete.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

6 - -
4 - 30
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Ze tří klacků vytvoříme ne příliš stabilní trojnožku. Hráči vytvoří kolečko kolem trojnožky, chytnou se za ruce a začnou kroužit okolo. Při kroužení se snaží tahat ostatní tak, aby shodili trojnožku. Kdo trojnožku shodí, vypadává. Dvojice, která se pustí, vypadává také. Vyhrává ten, kdo zůstane jako poslední.

Pomůcky:
3 podobně dlouhé klacky

Legenda:
-

1 - -
5 - 10
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Hráči utvoří dvojice a postaví se proti sobě se zdviženýma rukama tak, aby utvořili „bránu“ a za sebe tak, aby „brány“ utvořili tunel. Jeden hráč tunelem proběhne a cestou v běhu náhodně vytrhne libovolného hráče tvořícího tunel. Ten s ním potom běží až na konec tunelu, kde společně utvoří další „bránu“. Hráč, který zůstal sám, když jeho dvojice byla vytržena, odbíhá na začátek tunelu, probíhá tunelem a vytrhává jiného hráče, se kterým běží na konec a tvoří s ním další „bránu“. Tímto způsobem se celý proces opakuje, hráči na konci tunelu mohou vytvářet příkré zatáčky, vést tunel do kopce, atd.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

5 - -
9 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Vedoucí postaví na louku velký hrnec nebo hliníkový kyblík dnem vzhůru, pod který schová odměnu pro úspěšného hráče. Prvnímu hráči zaváže oči, dá mu do ruky proutek a postaví ho na startovní čáru, která je vzdálená asi 7 metrů od hrnce. Pak nechá hráče třikrát se dokola otočit. Nyní se může hráč vydat poslepu k hrnci. Když nabude dojmu, že je už u hrnce, máchne prutem odshora dolů. Máchnout smí jen jednou. Když prut zasáhne hrnec, smí si vzít odměnu schovanou pod hrncem. Často se ale může stát, že hráč se vydá jiným směrem nebo k hrnci nedojde, ostatní hráči se přitom baví. Když hráč máchne prutem, nastupuje další hráč na zavázání očí a tlučení do hrnce.

Pomůcky:
hrnec nebo kýbl, šátek, proutek

Legenda:
-

5 - -
3 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hra probíhá současně s běžnou činností (nejlépe během táborového dne). Vedoucí připraví složené lístečky, pro každého hráče jeden. Všechny jsou prázdné, pouze jeden je označený, označuje upíra. Kdo si ho vylosuje, nesmí to dát nijak najevo. Jeho úkolem je, nadělat ze zbytku hráčů upíry. To provádí naznačením škrcení jiného hráče (chytí ho oběma rukama lehce okolo krku) a nikdo ho u toho nesmí přistihnout (kromě oběti a jiných upírů). Upír nesmí škrtit v týpí. Po zaškrcení se hráč stává upírem a jeho vrah ho obeznámí s tím, kdo už je také upírem. Každý, kdo je upír, pracuje na zvyšování počtu upírů. Pokud má hráč neupír podezření, že je někdo upír, může ho veřejně obvinit (sejdou se hráči a soudí obviněného). Obviněný se může hájit, ostatní se ho mohou ptát, nakonec hlasují o tom, zda ho ukamenují nebo ne. Pokud ho odsoudí, hází na něj papírové koule nebo ponožky vyplněné kousky látek. Po ukamenování odsouzený hráč už nehraje, nesmí ani radit, kdo je upír, a prozradí, zda byl odsouzen spravedlivě. Pokud podezřelého hráči neodsoudí, hraje dál. Hra končí ve chvíli, kdy se poslední hráč stane upírem.

Pomůcky:
Lístečky papíru (pro každého hráče jeden), pytlík nebo miska (pro umístění lístečků), případně papírové koule nebo ponožky vyplněné kousky látek

Legenda:
-

10 - -
10 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
podrobná pravidla najdete v přiloženém souboru

Pomůcky:
seznam pomůcek najdete v přiloženém souboru

Legenda:
Hra je zasazena do roku 1989 v komunistickém Československu a obsahuje reference na skutečné události i osoby. Její děj je ale smyšlený. Staví proti sobě dva týmy – na jedné straně jsou odpůrci režimu, na druhé příslušníci státní bezpečnosti. Odpůrci režimu plánují ilegální překročení hranic, agenti StB se snaží dopadnout je dříve, než se jim to podaří. Jde o čas - každý z týmů musí složit správně trojmístný kód, kterým odemkne tajnou schránku. Odpůrci režimu v ní najdou klíč ke svobodě, příslušníci tajné policie klíč k donucovacím prostředkům, kterými potrestají narušitele státních hranic dřív, než se dostanou za čáru.

7 - -
10 - 30
> 1 hodina (dlouhá)
ve dne