Přihlášení:
www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR
Přihlášení

  • přihlásit se smí jen člen LLM
  • přihl. jméno a heslo je stejné, jako do registru OP
Informace
Počet her: 225

Nazelené hry

Nalezených her: 92
Pravidla:
Hráče rozdělíme do dvou či více družstev - a každému přidělíme zdatného pomocníka. Ti se postaví na metu vzdálenou cca 15-20m. Na povel startují první hráči, doběhnout k pomocníkům a zde udělají sloní chobot (levou rukou se chytí za nos, pravou provléknou vzniklým otvorem) a předkloní se. Pomocník poté "slonem" 10x otočí dokola. Poté nezbývá než se vrátit ke startu (slona zrušit) a předat štafetu dalšímu. Je třeba dbát na bezpečnost - vypuštění motající se kosmonauti nabírají nejneuvěřitelnější směry i značnou rychlost. Doporučuji proto hrát dále od stromů, sloupů, srázů - prostě nejlepší je rovná louka.

Pomůcky:
Něco na vyznačení startovní čáry a met; pomocníci dle počtu soutěžících.

Legenda:
Výcvik kosmonautů je drsný a nemůže chybět centrifuga ... Variace hry "Na opilce"

pohybováměstopříroda
5 - -
6 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Na začátku se zvolí dva kapitáni, kteří si po jednom volí hráče do svého vojska. Když jsou hráči rozděleni, postaví se hráči každého vojska do řady vedle sebe tak, že obě vojska jsou čelem k sobě, mezi sebou mají prostor asi tři metry. Hráči každého vojska se drží za ruce. Kapitán hráče rozestaví tak, aby nikde nebylo slabé místo. Když je vše připraveno k boji, vyšle kapitán prvního vojska jednoho útočníka, který má za úkol prorazit hradby soupeřovy – protrhnout spojení rukou soupeřů nárazem nebo tlakem. Pokud se mu to napoprvé nepodaří, stává se zajatcem soupeřova vojska a tvoří jeho hradby. Pokud se mu to podaří, bere si s sebou do svého vojska dva zajatce, hráče, mezi kterými prorazil hradbu. Potom vyšle útočníka druhé vojsko. Vojska se pravidelně střídají. Hra končí, když jedno vojsko je celé zajaté, a tedy součástí druhého vojska. Možná obměna: mohou se povolit až tři útoky na soupeřovy hradby. Další možná obměna: hráč může hradbu prorazit i tak, že podleze soupeřům mezi nohama nebo pod či nad rukama. ! Při této hře je třeba velké opatrnosti, nezřídka se stane, že si hráči přivodí zranění, vesměs horních končetin.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

akčnílogickápohybováměstopříroda
10 - -
12 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Ke hře je potřeba jeden větší (v průměru cca 10cm) a jeden menší (v průměru cca 7cm) kroužek zhotovený z proutku. Napřed jeden hráč hodí větší kroužek do libovolné vzdálenosti před sebe. Ostatní hráči postupně hází od startovní čáry menší kroužek a snaží se jím strefit do ležícího kroužku většího. Pokud menší kroužek dopadne tak, že se dotýká většího kroužku, získává hráč 1 bod. Pokud dopadne celý do kruhu, kterého se dotýká, získává hráč 3 body. Pokud dopadne celý do kruhu, kterého se nedotýká, získává hráč 10 bodů. Vítězí hráč, který získá nejvíc bodů, nebo ten, který nejdříve dosáhne předem určeného množství bodů.

Pomůcky:
jeden větší (v průměru cca 10cm) a alespoň jeden menší (v průměru cca 7cm) kroužek zhotovený z proutku

Legenda:
-

na rozvojodpočinkovápohybováměstomístnostpříroda
5 - -
2 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Dva hráči se postaví naproti sobě ve vzdálenosti asi jeden metr. Mezi ně se postaví další hráč čelem k jednomu hráči a zády k druhému. Prostřední hráč zpevní tělo a jeden z krajních hráčů ho mírně nakloní směrem k sobě a pak ho jemně odrazí směrem druhému krajnímu hráči. Výkyvy můžeme postupně zvětšovat. Prostřední hráč musí důvěřovat svým spoluhráčům. Hru je možné hrát i tak, že má prostřední hráč zavřené oči. Po krátké chvilce se hráči vystřídají.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

odpočinkovápohybováměstomístnostpříroda
5 - -
3 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Hru je nejlepší začít už hned ráno po probuzení, když všichni ještě leží. Vedoucí si připraví lístečky, na kterých jsou napsány různé nemoci/zranění. Hráči si vylosují lísteček a podle nemoci/zranění jsou okamžitě ošetřeny. Když jsou všem ošetřeny nemoci/zranění, probíhá běžný program, nejlépe hromadná snídaně. Hráči se musí pohybovat podle možností své nemoci/zranění. Nemocní/zranění by si měli vzájemně pomáhat, tak aby se všichni dostali ke své snídani. Po snídani vedoucí vyhlásí, že je nutné posunout tábor (hráče) na nějaké ne příliš vzdálené místo za táborem (cca 1km), ke kterému není nejlehčí přístup (za potokem bez mostu, na skále, apod.). Hra končí dopravením všech nemocných/zraněných hráčů na cílové místo. Tato hra má ukázat, jak jsou si hráči schopni pomáhat a řešit problémy, které se v průběhu hry vyskytnou (dostat se z postele, dojít ke snídani, složitá cesta k cílovému místu). Protože někteří pacienti nejsou schopni samostatného pohybu, je nutné, aby jim někdo ze spoluhráčů pomohl. O tom, že si hráči mohou nebo musí pomáhat se jim ale vedoucí nezmíní, jen hráče pozoruje. Nakonec, když hra skončí, je nutné ještě provést závěrečný rozbor hry: vedoucí nechá hráče, aby popsali své zážitky i to, čeho si všimli na druhých, a sám vedoucí také sdělí, čeho si při hře všiml - kdo se jak ohledně či bezohledně choval, co se mu líbilo, apod. Tipy na nemoci/zranění a ošetření: Upadnutá noha nebo obě nohy - přivázat k sobě nebo k tělu); Upadnutá ruka nebo obě ruce - přivázat k tělu; Slepota – zavázané oči šátkem; Uříznutý jazyk - zalepit pusu; Zimnice - obléci co nejvíce oblečení; Vyrážka - zabalit ruce do igelitového pytlíku, apod. Nemoci/zranění je možné kombinovat (např. slepota s uříznutým jazykem, slepota s upadnutýma rukama nebo nohama, uříznutý jazyk se zimnicí, apod.).

Pomůcky:
lístečky s nemocemi/zraněními, pomůcky potřebné k ošetření nemocí podle fantazie toho, kdo nemoci vymýšlí

Legenda:
-

na rozvojpohybovásebe/tebe poznávacípříroda
9 - -
7 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Pro každého hráče připravíme lavor plný vody, do kterého dáme dvě jablka. Každý hráč si dá ruce za záda a jablka loví ústy. Kdo vytáhne jablko ústy nejdřív, vítězí. Pokud hraje více hráčů, ale lavorů je méně, mohou se u lavorů střídat. Potom je vhodné čas hráčům měřit a vítězem je hráč s nejkratším časem.

Pomůcky:
lavory s pitnou vodou, jablka

Legenda:
-

na rozvojodpočinkovápohybováměstomístnostpříroda
7 - -
2 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči se rozdělí do dvou družstev. Jedno družstvo představuje kachny a druhé lovce. Hraje se ve vodě dosahující výšky přibližně prsou většiny hráčů. Kachny se postaví doprostřed kruhu tvořeného lovci. Lovci si mezi sebou přehazují jeden nebo více míčků (podle počtu hráčů) a snaží jimi zasáhnout kachny. Kachny ale mohou zabránit zásahům tím, že se potopí pod vodu. Pokud některý lovec libovolnou kachnu zasáhne, potom tato kachna vypadává ze hry. Po předem určené době se družstva lovců přemění na družstvo kachen a obráceně a hra se opakuje. Vítězí to družstvo lovců, které v době vymezené pro hru zasáhne více kachen.

Pomůcky:
jeden nebo více míčků

Legenda:
-

akčnína postřehpohybovápřírodave vodě
5 - -
8 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Pro hru je nejvýhodnější rovný terén, s ostrůvkovitými úkryty (keře, pařezy, kameny). Na vyvýšeném místě stojí lovec s lukem, bez šípů. Ostatní hráči se rozejdou v kruhu do 150m. Na dané znamení se plíží k lovci tak, aby nekryté úseky co nejdříve přeběhli. Kdykoli lovec někoho spatří, napne luk a spustí. Za zasaženého se považuje ten, kdo je v okamžiku spuštění luku v naznačeném směru odkryt (neschován). Rozhodčí stojí vedle lovce, a rozhoduje o zásahu. Pokud se hráč schová dříve než luk spustí, není zasažen. Zasažený hráč zůstane sedět na místě. Hraje se určenou dobu, kdo se dostane nejblíž, vítěží a v příští hře je lovcem.

Pomůcky:
luk

Legenda:
-

akčnípohybovápříroda
11 - -
8 - 30
> 1 hodina (dlouhá)
ve dne
Pravidla:
Každý hráč má hodnost. Hraje se ve skupinkách nejlépe po šesti (lze upravit počet jednotlivých hodností, maršál a špion ale zůstávají vždy po jednom; nejlepší je přidávat hodnosti odzdola). Hodnosti jsou : maršál major desátník minér špion mina Hraje se tak, že skupinky na sebe útočí a snaží se zajmout(zničit) cizího maršála. Skupinka, které maršál byl zajat, končí a prohrává. Vyšší hodnost zabíjí vždy nižší, až na pár vyjímek - špion zabíjí maršála (ostatní ale zabíjí špiona), mina zabíjí všechny, ale sama neútočí (někdo se musí ji pokusit zabít), minér zneškodní minu (a zabije špiona, jinak všichni zabijí minéra). Po doteku jednoho hráče druhého dochází k souboji (je možné před soubojem/protivníkem utíkat), kde podle výše napsaných pravidel jeden z hráčů umírá a končí pro něj hra. Je vhodné taktizovat a sledovat, kdo koho zabil. Menší děti ale většinou útočí zbrkle a najednou, takže hra končí rychle. Starší hráči mohou hrát i přes hodinu. Je dobré každému hráči napsat na papírek všechny hodnosti, jak jdou po sobě, a jeho zakroužkovat. Pak nevznikají zmatky, kdo koho zabil.

Pomůcky:
papírky se seznamy hodností pro každého hráče

Legenda:
Najděte a zajměte nepřátelského maršála aniž by váš maršál došel k úhoně.

akčnílogickápohybováměstopříroda
6 - -
12 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Hra je pro hráče závazná. Každý hráč má jednu tzv. "minu", kterou může kdykoli použít... Na jeho výkřik "MINA" musí všichni padnout na zem a zde ležet cca 5s. Kolektiv hráčů potom může vykřiknout "BUM". Což je pokyn pro vstání. Komu okolnosti brání podřídit se pokynu MINA, dostane trestný bod

Pomůcky:
-

Legenda:
-

na postřehodpočinkovápohybovájinéměstona cestáchpříroda
7 - -
3 - -
nelze říct
kdykoli
Liga lesní moudrosti, Senovážné nám. 24, 116 47 Praha 1; e-mail: ustredi(zavináč)woodcraft(tečka)cz
design and produce made by © Pavel Spálený - Yučikala Wičaša www.yucikala.net