Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Hry pro malé i větší

Nacházíte se v databázi her, která slouží nejen pro vaši inspiraci. Pokud víte o nějaké dobré hře, která zde chybí, přidejte ji!
Pokud jste členem LLM, můžete si po přihlášení (stejně jako do registru OP) ukládat hry do oblíbených, hodnotit hry, nastavit si počet her na stránce a nebo prostě hru "hodit do popelnice"...
Her na stránce:

Nejnovější hry

Pravidla:
Jednoduchá hra, kterou hrajeme v kteroukoli roční dobu v místě, kde rostou alespoň 3 druhy stromů - nejlépe v pestrém lese či parku. Podmínkou je, aby přítomné sromy organizátor bezpečně poznal a byl schopen s nimi srozumitelně seznámit i hráče ( takže nedoporučuji hrát v arboretech a v místech kde roste moc exotů. Se staršími hráči hrajeme v době, kdy jsou stromy bez listí - naučí se poznávat dřeviny podle kůry. V létě lze hrát i s předškoláky. Po zvolání formule : \"Stojí stojí strom, praští do vás hrom, když se nedotknete ... \" následuje jméno stromu. Hráči mají pár vteřin na to aby doběhli k příslušnému stromu. Podle okolností se vyvolávač může pustit za těmi, co dlouho hledají, nebo můžeme omezit počet hráčů u jednoho stromu ( jde přeci o to, aby se stromy naučili poznávat všichni). Vyvolavač by pak měl všechny obejít a potvrdit zda se drží správného stromu (a pochválit, body udělit)

Pomůcky:
-

Legenda:
Nejen podle listí je poznáte ...

5 - -
3 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Vybere se jedno pismenko a to se musi postupne objevovat na 1,2,3,4,5 atd. místě. příklad: Auto mAma mrAk kubA

Pomůcky:
papír a tužka

Legenda:
-

7 - -
2 - 15
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Je to honička. Určí se přiměřené území (podle počtu hráčů). Jeden hráč (ve větším množství i více hráčů) se stane zlým čarodějem, který je označen šátkem, nebo jiným předmětem. Chytá ostatní a mění je v kámen. Koho chytí, ten se zastaví a znehybní. Zachránit ho může jiný živý hráč tím, že k němu přiběhne a obejmeho. Společně napočítají do pěti. Tím vysvobodí hráče a oba po té můžou zachraňovat ostatní. Hra končí když čaroděj/ové zakleje/í všechny hráče, nebo se čarodějové vymění.

Pomůcky:
Šátek, nebo jiný předmět na označení čaroděje

Legenda:
Ocitli jste se ve velmi začarované zemi. Zdejší zlý čeroděj proměnil všechny v kámen. Už zahlédl i vás. Nezbývá vám nic jiného než před ním utíkat. Cestou však zakopnete a letíte přímo proti jedné soše. Nechtěně ji obejmete a než se vzpamatujete uběhne pět vteřin a socha obživne.

4 - -
3 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Určí se jeden hráč, ktrerý bude Pan Wágner. Ten si přiváže spacák na dlouhé lano a točí s ním okolo sebe. Ostatní hráči (zvířátka) se musí Wágnera dotknout. Když Pan Wágner někoho strefí spacákem, tak zvířátko vypadává. Když se ale jednomu zvířátku podaří dotknout Wágnera, vyhrávají všechna zvířátka. Když Wágner postupně strefí všechna zvířátka, vyhrává Wágner.

Pomůcky:
lano, spacák (nebo nějaká deka)

Legenda:
Pan Wágner jel do Afriky, aby si doplnil svoji sbírku zvířátek. Zvířátkům se to ale nelíbí, a tak chtějí Pana Wágnera zneškodnit.

12 - 65
5 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Jeden hráč ze skupinky připraví před hrou na kostičkovaný papír barevnou mapu (na velikosti nezáleží, ovšem čím větší mapa tím delší hra). Pak na svislou stranu kostičkovaného papíru napíše písmena od A-... (dle velikosti) a na vodorovnou napíše číslice od 1-... (dle velikosti). To si nakreslí také ostatní hráči. Pak už jen podle fantazie hlavní hráč nakreslí do mapy doly surovin. Úkolem ostatních hráčů je zjistit a vydolovat všechny nerosty co má hlavní hráč nakreslené v mapě. Dělá se to následovně. První v kroužku se zeptá toho s barevnou mapou např: "G 10?" a on odpoví, jestli tam něco je nebo jestli nic. Pokud je tam něco, je hlavní hráč povinen říct, jaká že surovina tam je. Všichni hráči si do svojí prázdné mapky napíší jestli tam něco je či ne. Pokud se hráč trefil do suroviny on jako jediný si na papír dolu napíše pozici jeho suroviny. Dále to samé dělá další hráč atd. Pokud hráči vydolují celý důl hlavní hráč jim to musí říct. Je to hra dost podobná LODÍM. Až na to, že hráči dolují suroviny a dostávají za to body. Ukázka map a surovin jsou v příloze.

Pomůcky:
kostičkovaný papíry a tužky

Legenda:
-

10 - -
4 - 10
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Vybere se jeden člověk, kterému se zavážou oči a někdo dotyčného člověka zatočí dokola. Poté ostatní hráči vydávají různé zvuky a slepá bába je musí chytit. Když slepá bába někoho chytí, tak se chycený stane slepou bábou.

Pomůcky:
Šátek, mikina (prostě něco, čím si můžete zavázat oči).

Legenda:
-

5 - 99
2 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Kostky (pro hráče pomyslné) samotné reagují tak, že jsou neprůsvitné, nerentgenovatelné a elektromagnetické vlny skrz ně neprocházejí. Když se však někdo kostky dotkne, hodí do ní kámen nebo se jí pokusí podkopat tak, aby klesla, zmizí. Pokud hráči začnou zkoušet působit násilím na všech kostkách, je na vedoucím hry, zda jim to rozmluví, nechá zmizet jen jednu kostku, jednu podruhé nebo např. nechá zmizet všechny naráz. Hra trvá do té doby, dokud nezmizeli všechny kostky. Příklad hry: hráč řekne, co by chce udělat a vedoucí hry odpoví, jak kostka/y zareagovaly Na konci hry by měl vedoucí nejen podat vysvětlení, ale i by měla následovat diskuze o tom, jak hráči hru vnímali, co si z hry odnesli atp. Jedna z variant vysvětlení kostek: Mimozemská civilizace, která zkoumala Vesmír, zjistila na zemi nejen náznak inteligence, ale i sklon zničit to, čemu nerozumí. Proto sestrojila testovací zařízení s pomocí kterého zjsití, zda se technický pokrok nerozvíjí rychleji, než úcta k neznámému a nepoznanému. pzn: Kolik kostek zůstane je jakýmsi ukazatelem, nakolik má skupina vyvinutý cit pro neznámo.

Pomůcky:
-

Legenda:
Jste vědecký tým, který zkoumá odvrácenou stranu měsíce. Na této odvrácené straně měsíce jste objevili dvacet velkých modrých kostek. Každá má asi jeden metr dlouhou stranu. 18 jich stojí v obdélníku 3x6 m. Dvě jsou stranou. Je na vás se rozhodnout, co s kostkama uděláte.

14 - -
5 - 15
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Hráči sedí v kruhu a mají připravené pěsti. Popořadě každý říká: "Čing-Čong....(číslo)." Ihned, jakmile vyřkne číslo, všichni hráči musí zvednout jeden, dva nebo žádný palec. Spočítá se počet všech zdvižených palců a pokud se shodují s řečeným číslem, ten kdo číslo vyslovil, schová jednu ruku a už s ní dále nehraje. Když se počet palců s řečeným číslem neshoduje, pokračuje další hráč. Vyhrává ten, kdo jako první schová obě ruce.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

6 - -
2 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Každý tým vlastnící svůj totem(vlajku) si jej schová na vybrané místo ve vytyčeném hracím sektoru (rozloha podle fyzické zdatnosti, nemělo by být vidět na nepřátelskou vlajku) a udělá kolem něj kruh o průměru 5 metrů. Cílem hry je unést nepřátelskou vlajku a odnést ji ke své. Každý má tři papírové koule, s kterými může po zásahu vyřadit nepřítele ze hry. Takto zasažený hráč si musí dobýt život u vlastní vlajky, pouze pokud se nachází v původním domečku(kruh). V případě, že vaše vlajka ani vlajka jiného týmu není ve vašem domečku a vy jste přišli o život, nezbývá vám nic jiného, než čekat, že vaši vlajku někdo navrátí na původní místo. Kradení vlajky: Hráč který se dostane dovnitř nepřátelského kruhu je nezranitelný. Jakmileho opustí může být znova vybit. Pokud je háč nesoucí vlajku zasažen, musí ji zanechat na místě, kde byl zasažen. Hodnocení: vlastní vlajka na konci hry: 5b vynesení cizí vlajky z jejího domečku:10b cizí vlajka ve svém domečku:15b Tým s největším počtem bodů vyhrál Počet týmů je neomezený. V každém týmu by měli být alespoň 4 hráči pro možnost kordinace útoku a obrany.

Pomůcky:
Vlajky (originální,nezaměnitelné) koule o velikosti tenisového míčku(z natrhaných novin, slepených vodou se škrobem) příprava domečku z přírodních materiálů

Legenda:
Největším ponížením pro váš kmen je ztráta vašeho totemu. Dokážete ho ochránit nebo získáte nepřátelský?

10 - -
8 - -
~do 1 hodiny (delší)
ve dne
Pravidla:
Každý hráč má hodnost. Hraje se ve skupinkách nejlépe po šesti (lze upravit počet jednotlivých hodností, maršál a špion ale zůstávají vždy po jednom; nejlepší je přidávat hodnosti odzdola). Hodnosti jsou : maršál major desátník minér špion mina Hraje se tak, že skupinky na sebe útočí a snaží se zajmout(zničit) cizího maršála. Skupinka, které maršál byl zajat, končí a prohrává. Vyšší hodnost zabíjí vždy nižší, až na pár vyjímek - špion zabíjí maršála (ostatní ale zabíjí špiona), mina zabíjí všechny, ale sama neútočí (někdo se musí ji pokusit zabít), minér zneškodní minu (a zabije špiona, jinak všichni zabijí minéra). Po doteku jednoho hráče druhého dochází k souboji (je možné před soubojem/protivníkem utíkat), kde podle výše napsaných pravidel jeden z hráčů umírá a končí pro něj hra. Je vhodné taktizovat a sledovat, kdo koho zabil. Menší děti ale většinou útočí zbrkle a najednou, takže hra končí rychle. Starší hráči mohou hrát i přes hodinu. Je dobré každému hráči napsat na papírek všechny hodnosti, jak jdou po sobě, a jeho zakroužkovat. Pak nevznikají zmatky, kdo koho zabil.

Pomůcky:
papírky se seznamy hodností pro každého hráče

Legenda:
Najděte a zajměte nepřátelského maršála aniž by váš maršál došel k úhoně.

6 - -
12 - -
nelze říct
kdykoli