Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Hry pro malé i větší

Nacházíte se v databázi her, která slouží nejen pro vaši inspiraci. Pokud víte o nějaké dobré hře, která zde chybí, přidejte ji!
Pokud jste členem LLM, můžete si po přihlášení (stejně jako do registru OP) ukládat hry do oblíbených, hodnotit hry, nastavit si počet her na stránce a nebo prostě hru "hodit do popelnice"...
Her na stránce:

Nejnovější hry

Pravidla:
Hráči sedí u stolu a po vedoucím opakují pohyby, které patří k jednotlivým slovům čik, čak, čok a čuk. Na slovo čik sevřou hráči jednu ruku v pěst, ukazováček natáhnou a špičkou ho položí na desku stolu. Při slově čak položí ruku otevřenou dlaní s napnutými prsty na desku stolu. Na slovo čok položí hráči ruku na stůl hřbetem dolů (dlaní nahoru) s napnutými prsty. Při slově čuk si hráči položí loket na stůl a prsty se dotknou ramene. Vedoucí vždy vysloví povel (čik, čak, čok nebo čuk) a názorně předvede pohyb, který k němu patří. Hráči to po něm pohyb opakují. Vedoucí postupně zrychluje tempo a nakonec začne i měnit pořadí povelů. Kdo se splete, získává trestný bod. Kra končí ve chvíli, kdy má jeden hráč deset trestných bodů. Vítězem je potom ten, který má trestných bodů nejméně.

Pomůcky:
tužka a papír na zapisování trestných bodů

Legenda:
-

6 - -
4 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Vedoucí před hrou připraví herní figurky: pro každého hráče jednu figurku ze hry člověče, nezlob se, která má pod krčkem přivázaný asi půlmetrový provázek (protože se při hře figurkám často ulomí hlavičky, je možné používat i větší knoflíky, které se lépe doplňují). Dále si ještě opatří plecháček, přiloží ho dnem vzhůru na stůl a křídou ho obkreslí nebo ho obkreslí na papír, který položí na stůl. Do tohoto kruhu položí hráči své figurky a chytí natažené provázky. Vedoucí uchopí do jedné ruky plecháček, do druhé hrací kostku, kterou hází tak, aby na ní každý dobře viděl. Pokud padne sudé číslo, vedoucí rychle přiklopí plecháčkem kruh s figurkami, aby jich polapil co nejvíce. Hráči se naopak snaží, aby jejich figurky nezůstaly pod plecháčkem, a prudce škubnou provázkem, aby se figurky dostaly z kruhu. Hráč, jehož figurka v tomto případě zůstala pod plecháčkem, dostává trestný bod. Pokud padne na hrací kostce liché číslo, nesmí vedoucí plecháčkem přiklopit figurky, ale ani hráči nesmí zatáhnout za své provázky. Vedoucí ale může mást tím, že naznačí pohyb plecháčkem, aby zmátl hráče. Hráč, jehož figurka přesto, že padlo liché číslo, opustila kruh, dostane trestný bod. Pak začíná další kolo hry, kdy se figurky vrací do kruhu a znovu se hází kostkou. Hra končí, když některý z hráčů nenasbírá deset trestných bodů a vítězí ten, kdo má trestných bodů nejméně.

Pomůcky:
figurky ze hry člověče, nezlob se nebo větčí knoflík (pro každého hráče jednu), půl metru dlouhý provázek (ke každé figurce jeden), jeden plecháček, jedna hrací kostka, křída nebo tužka a papír na vyznačení hracího kruhu

Legenda:
-

8 - -
4 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hra probíhá během běžné činnosti na schůzce. Kdo má babu, snaží se ji předat někomu dalšímu tím, že se ho dotkne. Může ji dát ale jen tomu, kdo je na nohou. Kdo sedí, je před babou chráněn. Kouzlo hry spočívá v tom, že se každý něčím zabývá a na hru nemyslí. Pokud se někdo před babou chce uchránit, musí si kamkoli sednout.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

7 - -
5 - -
> 1 hodina (dlouhá)
ve dne
Pravidla:
Hráči se rozdělí do dvou skupin. Dvě židle se postaví opěradly k sobě. Z každé skupiny si vždy jeden sedne na židli. V tuto chvílí se oznámí úkol. Zároveň se už nesmí hráči na židlích ohlížet. Úkolem je popsat zpaměti hráče sedícího zády (brýle, barva vlasů, barva očí, druh obuvi, oděv, apod.). Za každý správně udaný znak získává skupina popisujícího bod. Když už hráč nemůže o protihráči víc říci, dostává se na řadu druhý z dvojice a potom jiná dvojice ze skupin. Vítězí ta skupina, která získá nejvíc bodů.

Pomůcky:
dvě židle

Legenda:
-

6 - -
6 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči se rozdělí do skupin po šesti členech. Jednotlivé skupiny potom obdrží různé štafetové úkoly. Např. a)předávat minci z jednoho hřbetu ruky na druhý (celá skupina má jednu minci) b)rychle jíst sušenky, přitom další hráč začíná jíst tehdy, když jeho předchůdce má sežvýkáno natolik, že pískne (každý člen štafety má svou sušenku) c)apod.

Pomůcky:
jedna mince pro každé družstvo, jedna sušenka pro každého hráče, další pomůcky podle vlastních štafetových úkolů

Legenda:
-

4 - -
8 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Jednomu hráči se zaváží oči. Potom si sedne určitý počet hráčů na židle do řady. Hráč se zavázanýma očima má za úkol poznat své kamarády a to pouze hmatem. V roli hadače se vystřídají všichni hráči. Kdo řekl více správných jmen,vyhrává.

Pomůcky:
šátek

Legenda:
-

10 - -
5 - 15
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Nejlépe kameny rozloženými přibližně do čtverce označíme pozice jednotlivých stavů. V čele je jeden král, po jeho pravé straně je řada šlechticů (méně než čtvrtina všech hráčů), po jeho levé straně je řada měšťanů (o něco vetší počet než šlechticů) a naproti pozici krále jsou sedláci (zbylí hráči). Hráči na začátku hry mají za úkol z místa startu na znamení vedoucího vyběhnout k hracímu poli s kameny a zabrat si co nejvýhodnější pozici. Samotná hra spočívá v házení míče mezi jednotlivými hráči. Hráč, který má míč, zavolá jméno hráče, kterému chce míč hodit. Tento se pak snaží míč přihrávat tak, aby určený hráč míč nechytil. Musí ho ale hodit do úrovně mezi koleny a hlavou chytajícího hráče a ne dál než půl metru do stran. Hráč smí přihrát míč pouze příslušníkům svého stavu, stavům nižším a nejbližšímu vyššímu stavu, přičemž hierarchie od nejnižšího je sedlák – měšťan – šlechtic – král. Sedlák tedy může hodit míč ostatním sedlákům a měšťanům, měšťan může hodit míč sedlákům, měšťanům i šlechticům a šlechtici a král mohou házet všem. Pokud házející hráč hodí míč nepřesně, musí opustit svůj kámen a míč si přinést. Stejně tak i chytající hráč, pokud dobře hozený míč nechytí. Takto uvolněný kámen se stává volným pro obsazení kterýmkoliv jiným hráčem, který ho obsadí první a jeho bývalý, nyní uvolněný kámen může obsadit opět kdokoliv z dalších hráčů. Podobně může kdokoli z hráčů zabrat pozici jiného, když si všimne, že na svém kameni nestojí, nijak se ho nedotýká. Snahou hráčů je získat co nejvyšší postavení, nejlépe pozici krále. Vedoucí navíc může kdykoli během hry vykřiknout „revoluce“. Všichni hráči musí ihned doběhnout k místu startu, vrátit se a obsadit co nejlepší volné místo.

Pomůcky:
míč, něco, co poslouží k vyznačení stanovišť jednotlivých hráčů (nejlépe kameny)

Legenda:
-

5 - -
12 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči se rozdělí do dvou družstev. Jedno družstvo představuje kachny a druhé lovce. Hraje se ve vodě dosahující výšky přibližně prsou většiny hráčů. Kachny se postaví doprostřed kruhu tvořeného lovci. Lovci si mezi sebou přehazují jeden nebo více míčků (podle počtu hráčů) a snaží jimi zasáhnout kachny. Kachny ale mohou zabránit zásahům tím, že se potopí pod vodu. Pokud některý lovec libovolnou kachnu zasáhne, potom tato kachna vypadává ze hry. Po předem určené době se družstva lovců přemění na družstvo kachen a obráceně a hra se opakuje. Vítězí to družstvo lovců, které v době vymezené pro hru zasáhne více kachen.

Pomůcky:
jeden nebo více míčků

Legenda:
-

5 - -
8 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Všichni hráči mají zavřené oči a chodí po klubovně. Na povel vedoucího si všichni sednou do dřepu a vedoucí jedno z hráčů přikryje pláštěm. Na jeho další pokyn ostatní hráči otevřou oči a snaží se co nejrychleji přijít na to, kdo je přikryt. Kdo jeho jméno vysloví nejdříve, získává 1 bod nebo může v další hře přikrývat on. Vedoucí může přikrýt i více hráčů.

Pomůcky:
1 deka nebo velký kus látky (případně víc dek)

Legenda:
-

6 - -
5 - 20
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Ze tří klacků vytvoříme ne příliš stabilní trojnožku. Hráči vytvoří kolečko kolem trojnožky, chytnou se za ruce a začnou kroužit okolo. Při kroužení se snaží tahat ostatní tak, aby shodili trojnožku. Kdo trojnožku shodí, vypadává. Dvojice, která se pustí, vypadává také. Vyhrává ten, kdo zůstane jako poslední.

Pomůcky:
3 podobně dlouhé klacky

Legenda:
-

1 - -
5 - 10
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne