Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Hry pro malé i větší

Nacházíte se v databázi her, která slouží nejen pro vaši inspiraci. Pokud víte o nějaké dobré hře, která zde chybí, přidejte ji!
Pokud jste členem LLM, můžete si po přihlášení (stejně jako do registru OP) ukládat hry do oblíbených, hodnotit hry, nastavit si počet her na stránce a nebo prostě hru "hodit do popelnice"...
Her na stránce:

Nejnovější hry

Pravidla:
Každý hráč obdrží dvacet hrachových kuliček. Pak se postupně postaví hráči před židli a předehnou se přes ni a přes opěradlo, kterého se nesmí dotknout. Za židlí je postavená láhev, do které hráči postupně spouští hrášky. Vítězí hráč, který se trefí nejvíce hrášky do lahve. Židle se nesmí hráč vůbec dotýkat a nesmí ji obkročit.

Pomůcky:
20 kuliček hrachu pro každého hráče, 1 židle, 1 láhev

Legenda:
-

6 - -
3 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Vedoucí připraví proužky papíru, které připevní na tělo jednoho hráče. Některé proužky je možné dát do kapes, za pásek, jiné se dají přišpendlit kamkoli po těle. Tento hráč představuje ptáka ohniváka. Pak vedoucí ohnivákovi zaváže oči šátkem a vysílá postupně jednotlivé hráče, aby se ohnivákovi pokusili sebrat vždy jeden proužek papíru, aniž by je ohnivák uslyšel a dotkl se jich. Koho se ohnivák dotkne, je ze hry vyřazen. Každý hráč má na ulovení proužku pouze 30 vteřin. Hráči se postupně střídají, dokud má ohnivák nějaké proužky. Vítězí ten, kdo ulovil nejvíce proužků.

Pomůcky:
alespoň tolik proužků papíru, kolik je hráčů, 1 šátek

Legenda:
-

6 - -
4 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Jde o zkoušku hmatu. Vedoucí si připraví hromádku různých mincí (koruny, dvoukoruny, pětikoruny, desetikoruny, dvacetikoruny, padesátikoruny), od každé víc kusů. Hráči potom se zavázanýma očima postupně a na čas roztřiďují mince na hromádky stejného druhu. Vítězí ten hráč, který seřadí mince do hromádek správně a navíc nejrychleji. Možná je i obměna, kdy se místo mincí použijí knoflíky se dvěma a čtyřmi dírkami.

Pomůcky:
hromádka různých mincí (koruny, dvoukoruny, pětikoruny, desetikoruny, dvacetikoruny, padesátikoruny), od každé víc kusů (popřípadě kromádka knoflíků se dvěma a čtyřmi dírkami), šátek, stopky

Legenda:
-

6 - -
4 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Do větší mísy se nasype pytlík hrachu a první tři hráči obdrží po dvou obyčejných tužkách (ne kulatých) a hrníčku. Pak se hráčům odměřuje čas tří minut, po který mají tužkami (jako čínskými hůlkami) z mísy vybírat kuličky hrachu a přenášet je do svých hrníčků. Pokud někomu vypadne hrášek z mísy, musí ho prsty vrátit zpět do mísy a pak znovu pokračovat v lovení hůlkami. Po uplynutí času pokračují v lovení další tři hráči, dokud se nevystřídají všichni. Při větším množství hráčů je možné použít víc misek, tužek a hrníčků a tak může lovit víc hráčů najednou. Vítězí ten, kdo uloví do svého hrníčku nejvíce hrachových kuliček.

Pomůcky:
větší mísa, pytlík hrachu, 4-6 obyčejných tužek (ne kulatých), 2-3 hrníčky, stopky

Legenda:
-

6 - -
3 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Na zem, asi 1,5 až 2 metry od startovní čáry, se položí krabice. Od startovní čáry hází hráči do této krabice balíček mariášových karet (po 32 kartách). Vítězí ten, komu se karet podaří do krabice vhodit nejvíc.

Pomůcky:
krabice (nebo koš, kbelík, apod.) a balíček mariášových karet

Legenda:
-

5 - -
3 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Vedoucí představuje sultána, sedí v čele kruhu, patřičně se rozvaluje a tváří a svými rozmary trápí své poddané, tedy ostatní hráče. V našem případě sultán nesnáší vždy nějaké písmeno, proto například řekne, že dnes nesnáší písmeno A. A pak se ptá, co mu poddaní připraví k večeři. Hráči po kruhu vyjmenovávají jednotlivé pokrmy, ale nesmí obsahovat zakázané písmeno, tedy v tomto případě A. Kdo zaváhá déle než tři vteřiny, nebo řekne jídlo, které už řekl někdo jiný, předstoupí před sultána a ten mu na čelo namaluje ohořelým korkem nebo barvou na obličej čárku. Sultán v průběhu hry mění své otázky i písmena, která nemůže vystát. Zakazuje souhlásky i samohlásky a nechává si doporučovat květiny a zvířata do paláce, ptá se po řekách, horách a městech své říše, apod. Vítězí ten hráč, který má nejméně čárek na čele.

Pomůcky:
korek a zápalky nebo barvy na obličej, příp. připravený seznam otázek

Legenda:
-

8 - -
6 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hraje se s kouskem jídla, například sušenkou, kusem zeleniny nebo uzeného masa. Toto jídlo putuje po kruhu a každý hráč si z něho ukousne. Prohrává ten, kdo sní poslední kousek a je pak posměšně nazván hladovcem (resp. hamounem).

Pomůcky:
kousek jídla

Legenda:
-

4 - -
3 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Hra probíhá během běžné činnosti na schůzce, cestě, táboře, apod. Na začátku hry obdrží každý hráč dvacet kartiček. Základem hry je to, že nikdo nesmí vyslovit slova: ano, ne a jo. V průběhu hry se každý snaží příležitostně přelstít jiné hráče tím, že jim pokládá otázky, na které bezděčně odpoví zakázaným slovem. Kdo se nechá nachytat, odevzdá jednu kartičku tomu, kdo ho přelstil. Po uplynutí stanovené doby si hráči spočítají své kartičky a vítězí ten, kdo jich má nejvíc.

Pomůcky:
20 kartiček pro každého hráče

Legenda:
-

5 - -
5 - -
> 1 hodina (dlouhá)
ve dne
Pravidla:
Vedoucí si připraví nějaké delší podstatné jméno v prvním pádě jednotného čísla a po písmenech ho rozepíše na kartičky. Každá kartička tedy obsahuje jedno písmeno a vedoucí je schová po místnosti tak, aby bylo vždy písmeno na kartičce vidět. Potom vedoucí prozradí hráčům, kolik kartiček mají hledat. Každý hráč hraje sám za sebe, pokud si všimne kartičky, nenápadně si zapíše její písmeno, dokud jich nemá celkový počet. Nakonec se snaží ze všech písmen poskládat podstatné jméno v prvním pádě jednotného čísla. Vítězí ten, kdo slovo vytvoří jako první.

Pomůcky:
kartičky s písmeny, tužka a papír pro každého hráče

Legenda:
-

8 - -
3 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Jeden hráč se postaví s rukama předpaženýma a mezi dlaněmi lehce drží asi metr dlouhý prut. Druhý hráč se postaví proti němu a zdvihne jednu ruku tak, aby měl prsty asi dvacet centimetrů nad prutem. První hráč v určitém okamžiku prut upustí a druhý hráč ho musí chytit dřív, než se prut dotkne podlahy. Pokud se mu to podaří, získá bod. Pak se hráči vymění. Vítězí ten, kdo má z dvaceti opakování více bodů.

Pomůcky:
asi 1 metr dlouhý prut

Legenda:
-

6 - -
2 - 2
~do 30 minut (krátká)
ve dne