Přihlášení:
www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR
Přihlášení

  • přihlásit se smí jen člen LLM
  • přihl. jméno a heslo je stejné, jako do registru OP
Informace
Počet her: 226

Hry pro malé i větší

Nacházíte se v databázi her, která slouží nejen pro vaši inspiraci. Pokud víte o nějaké dobré hře, která zde chybí, přidejte ji!
Pokud jste členem LLM, můžete si po přihlášení (stejně jako do registru OP) ukládat hry do oblíbených, hodnotit hry, nastavit si počet her na stránce a nebo prostě hru "hodit do popelnice"...
Her na stránce:

Nejnovější hry

Pravidla:
Vedoucí si vytvoří kartičky. Na každé bude název jedné kategorie slov, které budou hráči hledat (rostliny, zvířata, potřeby z domácnosti, co si vezmu na výpravu, značky aut, známé osobnosti, barvy,.... ). Je dobré nemít kartičky moc malé (my máme asi 1,5x3 - 2x4 cm)a také se hodí vyrobit je z trvanlivějšího materiálu (obvykle vydrží několik let). Během hry se všichni hráči drží v doslechu majitele kartiček. Nejprve si dohodnou počáteční písmeno slov, která budou říkat (Často "losujeme", jeden říká v duchu abecedu a jiný řekne stop. Písmenko, u kterého se první zastaví "vyhrálo".). Poté vedoucí zamíchané karty postupně vytahuje a nahlas z nich čte slovo. Ostatní mají za úkol co nejrychleji vyslovit slovo z dané kategorie začínající předem vybraným písmenkem. Ten, kdo první správně odpoví, získá kartičku. Na konci hry se spočítá, kdo má kolik kartiček.

Pomůcky:
kartičky se slovy

Legenda:
-

logickána rozvojna znalostiodpočinkovájinéměstomístnostna cestáchpříroda
4 - -
3 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
2 vybraní hráči zasednou proti sobě ke stolu.Před každým leží hrací kostka, miska se lžičkou a nějakou dobrotou (puding, muesli, kompot s malými kousky... nebo třeba jen sladký čaj), svetr a zimní čepice. Na povel začnou oba házet kostkou - jakmile někomu padne 6, bleskurychle se oblékne (svetr, čepici) a pomocí lžičky začne za mohutného povzbuzování svých příznivců konzumovat lžičkou obsah misky. Ovšem jen do chvíle, kdy padne 6 jeho soupeři - pak se musí bleskurychle odstrojit a pokračovat v házení. Je třeba aby u hráčů stál rozhodčí, který upozorní jedlíka na soupeřovu šestku. Hra je pro hráče náročná fyzicky (pozor na zaskočení sousta) i psychicky (když nepadá 6). Diváci se většinou královsky baví a mohou uzavírat sázky na vítěze. Hra končí vyprázdněním misky jedním ze soupeřů. Jako cenu můžeme věnovat třeba plnou misku soutěžní"pochutiny :-)

Pomůcky:
Hrací kostka; malá miska (a něco do ní); malá lžička; svetr oblékaný přes hlavu-co největší; zimní čepice, kulich či beranice-opět co největší... a to vše 2x. Oblečení doporučuji spíš vyřazené, může dojít k újmě. Počítáme s tím, že může dojít k ublemcání, polití apod. jak hracího místa ( stolu, podlahy), tak hráčů a jejich oblečení...

Legenda:
-

odpočinkovámístnost
5 - -
2 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Hráče rozdělíme do dvou či více družstev - a každému přidělíme zdatného pomocníka. Ti se postaví na metu vzdálenou cca 15-20m. Na povel startují první hráči, doběhnout k pomocníkům a zde udělají sloní chobot (levou rukou se chytí za nos, pravou provléknou vzniklým otvorem) a předkloní se. Pomocník poté "slonem" 10x otočí dokola. Poté nezbývá než se vrátit ke startu (slona zrušit) a předat štafetu dalšímu. Je třeba dbát na bezpečnost - vypuštění motající se kosmonauti nabírají nejneuvěřitelnější směry i značnou rychlost. Doporučuji proto hrát dále od stromů, sloupů, srázů - prostě nejlepší je rovná louka.

Pomůcky:
Něco na vyznačení startovní čáry a met; pomocníci dle počtu soutěžících.

Legenda:
Výcvik kosmonautů je drsný a nemůže chybět centrifuga ... Variace hry "Na opilce"

pohybováměstopříroda
5 - -
6 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Vybraný jedinec-rytíř, usedne na židli a na hlavu, či spíš až na ramena je mu umístěna rytířská helma - plechový nebo plastový kýbl. Pak jej někdo z ostatních hráčů uctivě osloví jménem,např. "Haló, rytíři Martine!" Rytíř Martin má pochopitelně za úkol poznat kdo ho volal. Pokud uhodl, volající k němu přistoupí sejme mu helmu a zaujme jeho místo. Pokud rytíř neuhodne, volající přistoupí a lehce (!) zaklepe na helmu se slovy "Omyl, rytíři Martine". U menších dětí pak doporučuji sejmou přilbu a vystřídat, u starších naopak nechat rytíře "podusit" dokud neuhodne.

Pomůcky:
Kýbl - plechový, plastový nebo jiná přiměřeně velká nádoba do které se vejde hlava.

Legenda:
Představte si hrdinného rytíře, který má nějaký klasický pohádkový úkol typu poznat která je ta pravá... ale ouha, rytířská helma je mu velká a otvor pro oči je jinde než oči rytířovy. Zkrátka rytíř nic nevidí a hlasy zvenčí jsou pod tím zatr... plechem taky zkreslené ...

seznamovacímístnost
5 - -
5 - 20
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
hráč nesmí koukat nahoru jenom po zemi aby se zorientoval

Pomůcky:
židle, hadr asi 1m krát 1m

Legenda:
sundají se ponožky, vybere se ten kdo bude poznávat a přikryje se hadrem.Po klubovně se rozestaví židle ale POZOR!!..židlí musí být o jednu méně než kolik vás hraje...potom jeden kdo by nechtěl hrát řekne \"škatulata škatulata hejbejte se\" a v jednu chvíli do něčeho bouchne či tleskne a všichni se co nejrychleji musejí dostat na nějakou z zorestavěných židlí. Na jednoho židle nezbyde. Ten co je přikryt hadrem musí nejdřív najít toho člověka na kterého nevyzbyla židle a potom musí ještě poznat podle nohou kdo to vlastně je. Může nohy ošahávat muže k nim čichat ale POZOR!!!...na uhádnutí má pouze 3 pokusy!!!

logickáseznamovacímístnost
5 - -
5 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Účastníkům se rozdá vytištěný příběh (viz příloha). Každý za sebe seřadí dle instrukcí účastníky příběhu (od nejhoršího po nejméně hrozného). Pak se účastníci seskupí po několika skupinkách a mají za úkol vytvořit stejný žebříček pořadí - jen za svou skupinu. Poté jednotlivé skupiny prezentují své seřazení postav. Je dobré, když řeknou, jak k výsledku dospěly. Pokud je dost času, stmelují se skupinky tak dlouho, dokud nevznikne jedna skupina všech a neshodne se na "jediném" kompromisu. Účelem je uvědomit si, jak je těžké mnohdy dojít je kompromisu, jak si projektujeme vlastní představy do příběhu a jak lze jeden a tentýž text různě vykládat. Zároveň se tak můžeme něco dozvědět nejen o svých hodnotách.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

sebe/tebe poznávacímístnost
15 - -
6 - 30
> 1 hodina (dlouhá)
kdykoli
Pravidla:
Trifidy představují vedoucí, kterých je jen o málo méně než hráčů. Hráči i vedoucí mají koule na gumě (délka gumy cca 120 cm). Trifidy je potřeba zničit - trefit přímým zásahem koule. Trifid má smůlu - má jen jeden život a jeho případný skalp přijde tomu, kdo jej zabil. Hráči (lidé) mají jen 2 ozdravná séra - tzn. 3 životy. Pro ty si musí, jsou-li zasaženi, do nemocnice (vyznačené místo vzdálené asi 30 m). Po třetím zásahu končí. Není jasné kdo vyhraje - jestli Trifidi nebo lidi - konec je otevřený. Z lidí vyhrává ten, kdo má nejvíc skalpů. Důležité je, že Trifidi se nesmí rychle pohybovat - "škrontají" jednou nohou o zem. Pravidla pro boj s koulí: - koule se musí házet z dlaně. - zásah platí jen přímo a jen koulí (nikoli gumou nebo zpětným zásahem) - je rychlé a vhodné kouli chytat zpět do dlaně. Pozn. Hru jsme v průběhu modifikovali tak, že trefený Trifid se stal člověkem (byl zakletý) a bojoval přidal se k boji proti trifidům.

Pomůcky:
koule na gumě pro každého

Legenda:
Konečně jsme dobře připraveni na Trifidy, pojďme s nimi bojovat!

akčnína postřehpohybováměstona cestáchpříroda
8 - -
6 - -
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Doporučuji si přečíst přiložené soubory, kde je vše zmíněno. Tvar jednotlivých objektů, ať už každý pořadatel hry vymyslí sám. Bodování - viz tabulka v přiloženém souboru. Hra je původně koncipována pro 3 družstva - lze operativně měnit podle počtu hráčů. Příprava této hry je velmi pracná a náročná, ale vyplatí se! Je to dost změna oproti klasickým hrám i bojovkám. ---------------- v terénu jsou k dispozici tyto suroviny: stavební a různý jiný materiál M léky L potraviny P textil a oblečení O jiné věci – chemikálie,.. J ¨ každý tým má vymezenou 1 základnu, kde jsou všichni jeho hráči i nasbírané suroviny před okolím chráněni. hráči se v týmu rozdělí na: sběrače – sbírají suroviny (po jednom!) a nosí je do základny, dávají pozor na bojovníky, proti kterým se mohou bránit jen útěkem. Ve vlastní základně jsou „v domečku“. bojovníky – pohybují se po území s koulemi a okrádají cizí sběrače i bojovníky (dotykem nebo koulí). Okradený hráč musí bojovníkovi předat všechny své suroviny (sběrač – max. 1) a musí se jít oživit k oživovacímu stromu, odkud nadále může pokračovat. Bojovníci nemohou suroviny sbírat. Surovin mohou nést max 10. Když bojovník získá suroviny a celkový počet je větší než 5, musí přebytečné suroviny nechat na místě okradení. Může si vybrat, které tam nechá. Suroviny jsou na zemi a mohou je proto pak sbírat zas jen sběrači. Bodyguardi povoleni:o) Během hry si hráči v týmu mohou úlohy měnit. Každý ale maximálně jednou. Parcely se nekradou. týmy ve svých základnách vybavují parcely (kartičky se čtverečky 10x10 bez rohů). Do těch umísťují různé objekty, které můžou obstarat ve směnárně výměnou za suroviny (viz níže). Na začátku hry má každý tým jednu parcelu. Může jich však získat a vybavovat více(viz níže). V každě parcele jsou dva sloupy (nosné pilíře) vybraveny černě. Nelze s nimi hnout. Umísťování objektů do parcely: tým si musí napřed umístit vchod objekty se nesmějí navzájem překrývat, nesmějí být ani přes sloupy ke každému objektu musí vést od vchodu chodba, za objekt bez spojení se vchodem se nepočítají body. Chodba je „cesta“ alespoň o šířce 1 čtvereček. 2 stejné objekty nesmějí spolu sousedit, ani se dotýkat rohem. vše se dělá ve směnárně směnárna – místo pevně dané a vyznačené. V okolí 10 m se nesmí bojovat. Její součástí je oživovací strom. Nemusí být stále otevřena. Obstarávají se zde objekty do parcel výměnou za suroviny (viz tabulka). Po předání surovin obchodník (organizátor) zaznačí týmu do parcely objekt, který si koupil. Rozložení obektu do parcely si tým volí sám, ale po zakreslení už není možné objekt přesouvat. Obstarávat objekty může tedy jen bojovník, protože jedině on unese požadovaný počet surovin. hra se hraje na čas. Konec bude oznámen dopředu. Vítězí tým, který zísjá nejvíc bodů. Body se získávají za objekty a ukončování parcel.

Pomůcky:
- parcely (10 ks) - karty 10x10 cm s vyznačenými čárami po 1 cm. Vznikne tak síť 10x10 čtverečků, odstřihnou se z ní rožky - celkem bude 96 čtverečků. Vybarví se na ní 2 libovolné čtverečky (ty simulují sloupy). Do parcel se pak ve směnárně zakreslují objekty - kartičky se surovinami - á 60ks - uzlovačky na vyznačení základen lano nebo provázek na vyznačení směnárny - koule na gumě pro bojovníky

Legenda:
Všude je chaos, zmatek. Po zhlédnutí nevídaného zeleného úkazu na obloze 99% populace osleplo. Je tu však malá skupina, která chce čelit osudu a postavit se nebezpečným Trifidům (rostliny s jedovatýmy šlahouny, schopny pohybu - dokáží vysunout oddenek ze země a přemístit jej). Jedním z prvních úkolů je pořádně se připravit a vybudovat základny. Hra je díky své složitosti určena spíše pro starší hráče (13 je opravdu minimum)

akčnílogickána postřehna rozvojpohybovápříroda
13 - -
12 - -
> 1 hodina (dlouhá)
ve dne
Pravidla:
Účelem této hry je projít několik stanovišť a splnit je jako tým poslepu. Popíšu, jak jsme to zrealizovali my, variacím se meze nekladou. Večer jsme dětem udělali malý ohňostroj (zapojili jsme zelenou barvu) tak, aby ho viděli ti "správní hráči". Tři hráče (hrály 3 týmy) jsme si odvedli stranou tak, aby ohňostroj neviděli. Vysvětlení "co že se to venku stalo" jsme se vyhli a poslali děti spát. Jediné co jsme řekli bylo, ať si nechají po ruce šátek, že ho určitě budou potřebovat. Ráno byly děti vzbuzeny hlasem z rádia (nahraná správa spolu s písničkami): "Milí posluchači, zdraví vas rádio Impuls a Petr Holik. Právě dohráli Iné kafe a za malou chvíli tu budeme mít pro vas Raky v práci, pro ty, kteří se snad chystají do práce, ale ještě predtim jsou tu šokujíci regionální zprávy! Včera v nočních hodinách došlo k nevídaným úkazům. Stovky obyvatel našeho kraje byly svědky nevysvětlitelných výbuchů po celém kraji doprovazených zeleným světlem. Zatím se u všech zúčastněných projevila slepota, se kterou si naší přední odborníci neví rady. Významný australský antropolog přichází s novou teorií o nápoji složeného z acetaminu a kyseliny fosforečné, který by mohl tuto vadu odstranit. Jakmile se dovíme nové zprávy, ihned vás informujeme. A teď něco ze sportu. Fotbalisté Slávie opět dostali nafrak. Tentokrát získal jejich skalp Arsenal Londýn s vysokou výhrou 7:0 na domácím Emirates Stadiu. Pripomeňme jen, že před dvěma týdny Slávisté ostudně prohráli v brněnské Líšni 4:3. A teď už slibovaní Kabáti:" Po té se řeklo, že ti kdož viděli zelené úkazy, oslepli, ať si proto uvážou šátek přes oči. Oznámilo se složení týmů, ve kterých budou hráči celou dobu hrát. Pikantní bylo, že úkaz viděli i někteří vedoucí, a ti byli vpasováni do týmů. V každém týmu byl jeden hráč, který viděl (byl večer odveden tak, aby neviděl zelený ohňostroj) a jeden vedoucí, který viděl (taktéž neviděl ohňostroj) - pro ochranu a kontrolu. A začal den. Vidoucí se museli o své slepé svěřence v týmu postarat - obléct, vyčistit zuby, nachystat snídani, uklidit. Dopředu se oznámilo, kdy se vyráží do terénu pro ozdravné sérum. V okolí bylo 6 stanovišť, které musely týmy v libovolném pořadí navštívit a plnit úkoly. Vyhrál tým, který si počínal na stanovištích nejlépe. Vidoucí vedoucí na stanovišti mimo to, že hrál, fungoval zároveň jako rozhodčí a zapisoval výkony. Taktéž se staral o bezpečnost, ale navigaci pomocí mapy, transport a organizaci musel řídit vidoucí hráč. Úkoly: 1) Manipulace na vrakovišti vidouci musí provést zbytek skupiny pripravenou drahou (vymezena dvojicemi koliku). Nesmi se jich dotýkat, musí je navigovat z předem určeného místa, ze ktereho se nesmějí hnout. Slepí se drží za ruce (nesmí se pustit). Měří se čas, za který družina projde dráhou - za každy dotyk kolíku se pričítá čas 1 minuta. 2) Visutý most hráči musí všichni přejít po lanech (dvě natažená lana - jedno na ruce a jedno na nohy)- po slepu celou drahu. Kdokoli spadne, musi začít celou dráhu znova. Počítá se výsledný čas 3) Semena rostlin Je potřeba najít a zničit semena rostlin. V terénu se na stromy zavěsí nafukovací balónky tak, aby na sebe vzájemně nebyly vidět - muselo se chvíli hledat. Start začína u prvního balónku. Slepi hráči se snaží trefit kamínky balónek zavěšený na stromě (ničí semena Trifidů). Házet se smí ze vzdálenosti 5 m, vidoucí mohou slepce nastavit.. hráči se v hodech musí pravidelně střídat. Až někdo trefí, vidoucí se snaží hledat další balónek a pak zbylou skupinu k němu odvedou.. takhle se to opakuje až do posledního balonku. Počítá se čas. 4) Oheň kamarád Na rozumném místě se utvoří ohniště a slepí hráči mají za úkol rozdělat oheň poslepu.. Vidoucí mohou radit a dbát na bezpečnost, ale nesmí se slepými manipulovat. Dřevo a hlavně šáší (kdo neví, co je šáší, tak je to chrumda nebo tak nějak) by mělo být nachystané, sirky a svíčky by měla mít každá skupina u sebe. 5) Předávání materiálu vytvoří se pásmo o šířce 5m. Vidoucí se postaví na 1 stranu, slepí na druhou. Ukolem je, aby slepí chytili balón, který jim hážou vidoucí z "druhé strany". Když balón spadne, vidoucí si pro něj může jít, ale házet musí opět z "druhé strany". Každy slepý musí chytit balón (aby neumřel hlady) alespoň 1x. Je to na čas. 6) Chůdy Závod na chůdach. Celý tým by měl na chůdách něco ujít. Pozor na bezpečnost! Po absolvování všech úkolů se vrací zpět na start, kde za odměnu získají ozdravné sérum. Po jeho vypití slepí vidí - sundají si šátek. Posledním nečekaným úkolem je poznat, z jakých ingrediencí je nápoj složen (my měli mošt a v něm pepř, majoránku a červenou papriku). Jednalo se o nevšední zážitek, který hlavně díky dlouhé slepotě nebude jen tak zapomennut. Pozor na bezpečnost a sklony k podvodům - některé děti se neubránily podvodům a občas se koukaly - velké penalizace a přednášení o fair-play. Některým dětem může být po dlouhé době bez vidění špatně - připravit se na to.

Pomůcky:
šátek pro každého stopky do každého týmu mapa okolí pro každý tým balón sirky a svíčky nafukovací balónky lana chůdy nějaký "ohňostroj"

Legenda:
Nevídaný úkaz! Obloha je poseta množstvím zeleně svítivých meteoritů, které ozařují celou oblohu. Lidé po celém světě žasnou na dosud nespatřenou krásu. Ale ráno, co se nastane - chaos. Všichni, kdo zelené záblesky viděli, oslepli. Malé procento lidí si zrak uchránilo a vydávají se do ulic. Zatím nikdo netuší, že užitkové rostliny zvané Trifid se vymkly kontrole. Trifid je asi 2 m vysoká rostlina pěstovaná pro svůj jediněčný rostlinný olej. Má však svá specifika - může se pohybovat (vytáhnout oddenek ze země a přesunout se o pár metrů a oddenek opět zapustit) a z okvětních listů mohou vymrštit šlahoun, který způsobí smrtelné popálení. A protože Trifid je inteligentní rostlina, útočí na protivníkovu největší slabinu - oči. Doposud byli Trifidi pevně v ohradách a podstupovali kleštění šlahounů, ale teď po oslepnutí většiny populace se dostaly ven a množí se. - soustava her motivovaných knihou J. Wyndhama "Den Trifidů" Prvním úkolem bude dovést své přátele k vědci, který snad vynalezl lék na obnovu zraku.

akčnína postřehna rozvojpohybovápříroda
12 - -
12 - -
> 1 hodina (dlouhá)
ve dne
Pravidla:
Vybere se supinka hráčů (podle počtu - minimálně 3, maximálně 5 lidí), kteří budou tvořit housenku - postaví se za sebe do zástupu a chytnou předchozího kolem pasu nebo za boky. Ostaní hráči jsou lovci housenek (existují na světě národy, kteří chytají přerostlé housenky pro potravu a nemohou si vynachválit jejich neodolatelnou chuť a velké množství bílkovin:o) - pozn.). Ti okolo housenky utvoří v rozumné vzdálenosti kružnici. Úkolem lovců je ulovit housenku a to lze jen tak, že ji trefí přímým úderem míče přímo do zadku - zadek představuje poslední hráč v zástupu housenky). Před samotným vybitím si ale lovci musí nahrát (alespoň přes jednoho, nelze nahrát sousedovi). V tom jim samosebou brání housenka. Úkolem housenky je uchránit svůj zadek (poslední hráč v zástupu) před útoky lovců. Chránit mohou libovolnými částmi těla, ale musí se pořád držet pohromadě. Nejvíc chrání pravděpodobně hlava (první v zástupu), protože má jako jediná volné ruce. Ostaní můžou chránit zadek alespoň svým tělem nebo nohama. Když je zadek regulérně trefen, nahradí jej ten, kdo jej trefil a hlava odchází mezi lovce. Takže ten, kdo byl 2. v zástupu se stává hlavou, 3. v zástupu je teď druhým v zástupu, .., trefený zadek je předposledním v zástupu. Hrajeme libovolně dlouho - dá se natrénovat strategie jak housenky, tak lovců. Housenka samozřejmě nesmí opustit kruh určený lovci.

Pomůcky:
míč (volejbalový/házenkářský/gumový)

Legenda:
Jak hbitá dokáže být housenka? Veselá hra s míčem

na postřehpohybováměstopřírodave vodě
6 - -
8 - -
~do 30 minut (krátká)
ve dne