Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Nazelené hry

Nalezených her: 238
Pravidla:
Účastníkům se rozdá vytištěný příběh (viz příloha). Každý za sebe seřadí dle instrukcí účastníky příběhu (od nejhoršího po nejméně hrozného). Pak se účastníci seskupí po několika skupinkách a mají za úkol vytvořit stejný žebříček pořadí - jen za svou skupinu. Poté jednotlivé skupiny prezentují své seřazení postav. Je dobré, když řeknou, jak k výsledku dospěly. Pokud je dost času, stmelují se skupinky tak dlouho, dokud nevznikne jedna skupina všech a neshodne se na "jediném" kompromisu. Účelem je uvědomit si, jak je těžké mnohdy dojít je kompromisu, jak si projektujeme vlastní představy do příběhu a jak lze jeden a tentýž text různě vykládat. Zároveň se tak můžeme něco dozvědět nejen o svých hodnotách.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

15 - -
6 - 30
> 1 hodina (dlouhá)
kdykoli
Pravidla:
Hráči hází kostkou a ve stanoveném časovém limitu mají za úkol vyslovit jméno přírodniny, kterou mu určí Kostka. Kdo to zvládá počítá si bod, vítězem je držitel největšího počtu bodů. Varianta: v každém kole musí přírodniny začínat na určené písmeno.

Pomůcky:
Kostka z libovolného materiálu na jejíž plochy napíšete nebo nakreslíte emblém těchto přírodnin: bylina, dřevina,bezobratlý (hmyz), pták, savec. jedno políčko lze nechat volné ( obdoba \"šestky\" - hází se znovu), případně vymyslet další přírodninu (vodní živočich, horniny a nerosty ...)

Legenda:
Všichni určitě znáte hru Město, jméno,zvíře, věc ... Zkuste si něco podobného zahrát s upravenou kostkou

5 - -
2 - 20
~do 30 minut (krátká)
kdykoli
Pravidla:
Hráči si stoupnou do těsného kruhu. Každý z hráčů má roztažené nohy. Tak, aby mu tam bez problému proletěl míč. Po odstartování se hráči snaží někomu v kruhu propinknout míč mezi nohama. Míč smí létat pouze do výšky kolen a hráči nesmí dávat nohy k sobě. Když někdo dostatečně neubrání svou mezeru a prolétne mu tam míč (má trestný bod), běží pro něj a ostatní se rozutečou co nejdál od hráče s míčem. Když už má míč pevně v rukou zakřičí: "stop". A ostatní hráči se zastaví v úprku hráč s míčem se pak snaží trefit nějakého jiného hráče. Při vybíjení může kterýkoliv z hráčů kutálející míč vzít a vybíjet také. Vybíjí se do 3 trestných bodů-3 vybitý hráči (ale také jeden 3 krát vybitý). Chycení míče platí jako vybití. Po 3 vybitích (lze i více či méně, potřeba předem domluvit) se všichni sejdou zase v kruhu a hra pokračuje. Trestné body si každý sčítá sám. Vyhrává hráč s nejméně trestnými body.

Pomůcky:
Míč

Legenda:
-

6 - -
20 - 30
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Hráči mají za úkol přijít na to, co si s sebou mohou vzít na pustý ostrov, aby přežili. Vedoucí začne. Řekne, co si on sám může vzít na pustý ostrov. Pak pokračují další hráči a snaží se uhodnout, co by si oni mohli vzít. Vedoucí jim vždy řekne, zda přežijí nebo ne. Klíč: Spočívá v počátečních písmenech věcí. Musí se shodovat s počátečními písmeny jména a příjmení nebo přezdívky hráče. Možná obměna klíčů: Podle počátečních písmen barev oblečení, vlasů, brýlí apod. hráče. Podle počátečních písmen materiálu, ze kterého je věc vyrobená.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

10 - -
6 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Z hráčů vylosujeme dva. Jeden představuje radar a zavážeme mu oči šátkem. Druhý představuje radistu. Radar může běhat, zatímco ostatní hráči smí pouze snožmo poskakovat. Radista smí jen stát nebo sedět tak, aby měl přehled v hracím prostoru, a dává radaru pokyny, podle nichž se radar snaží některého z hráčů chytit. Podaří-li se mu to, stává se chycený hráč radistou, a z radisty se stává radar, z radaru skákající hráč.

Pomůcky:
Šátek nebo něco na zavázání očí

Legenda:
-

8 - -
5 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Na louce vytvoříme kruh, který vytyčuje herní pole. Dvěma hráčům zavážeme oči a trošku s nimi zatočíme, aby ztratili orientaci. Potom umístíme řemdich (smotanou karimatku nebo deku) a odstartujeme souboj. Úkolem je najít řemdich a praštit s ním protivníka. Modifikací je zavázat oči více hráčům.

Pomůcky:
2 a více šátků, smotaná karimatka nebo deka na řemdich

Legenda:
-

6 - -
2 - 4
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Vedoucí si připraví text zprávy – pro každé družstvo napíše jiný text na jinak barevném papíře. Text má obsahovat nějaký jednoduchý úkol (např. aby družstvo přineslo pět kamenů, šišek, vodu z potoka, tři listy z různých stromů, apod.). Tento text potom vedoucí rozstříhá na nepravidelné kousky a schová je na menším úseku lesa tak, aby vždy kousek lístku vyčníval. Nyní hráčům oznámí, že v lese je pro každé družstvo zpráva a sdělí jim, která barva zprávy patří kterému družstvo. Každé družstvo musí najít svou zprávu, složit ji, přečíst a splnit úkol. Družstvo, které to zvládne nejrychleji, vítězí.

Pomůcky:
zprávy s úkoly rozstříhané na nepravidelné kousky

Legenda:
-

8 - -
6 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Účastníci se rozdělí na skupiny po asi pěti členech. Na začátku každého kola se stanoví, kolika rukama a kolika nohama se smí skupina jako celek dotýkat země. Urči se také čas na přípravu. Skupina pak musí v dané pozici vydržet nejméně 30 vteřin. Za každé kolo se počítají body. Vyhrává skupina s největším počtem bodů za daný počet kol.

Pomůcky:
Stopky

Legenda:
-

5 - -
10 - 15
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
V této hře je důležité, aby hráči na sebe dobře viděli. Vedoucí všem oznámí, že podle určitého klíče každý hráč bude posílat po kruhu předmět a přitom říkat „s“ nebo „bez“. Hráči tedy postupně tipují a hledají klíč. Vedoucí je sleduje a opravuje podle klíče. Klíč: S a bez úsměvu. Ke zmatení hráčů je možné použít předávaný předmět, kterým nápadně otáčíme, aby to vypadalo, že klíč má spojitost s předmětem.

Pomůcky:
libovolný předmět

Legenda:
-

10 - -
6 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Všichni hráči jdou za dveře, jen hráč sardinka zůstane sama v místnosti, kde se potmě schová. Pak vstoupí ostatní hráči, kteří ji ve tmě hledají. Kdo ji najde, mlčky a nenápadně se k ní přitiskne. Kdo se přilepí poslední, prohrává, kdo našel sardinku první, stává se sardinkou v příštím kole. Jiná varianta této hry: Na začátku rozdá vedoucí hry každému lísteček. Jeden z lístků je odlišný. Kdo ho získá, je sardinka. Potom se v místnosti zhasne a všichni hráči syčí. Jen sardinka mlčí a schová se. Kdo ji najde, mlčky se k ní přitulí.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

5 - -
5 - 15
nelze říct
kdykoli