Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Nazelené hry

Nalezených her: 238
Pravidla:
Hráči se rozdělí na dvě stejné skupiny a to na strážce a posly. Stráže se rozptýlí po území, které se má hlídat. Poslové mají tímto územím projít a pronést na druhou stranu roztříhanou zprávu. Posel nese jen jeden dílek. Náčelník poslů věnuje nejdůležitějším částem zprávy patřičnou pozornost a rozdělí ji nejschopnějším hráčům. Posel, nesoucí zprávu, je označen barevným šátkem. Posel, který je zajmut zavoláním, musí vydat zprávu a vrátit se pro další. Na zpáteční cestě sundá šátek. Nesmí nijak zasahovat do hry. Poslové zvítězí, když po určité době vyluští zprávu. Text zprávy zná jen náčelník poslů, který nesmí při luštění pomáhat. Pak se úlohy vymění.

Pomůcky:
- velké teritorium - barevné šátky - zpráva

Legenda:
-

9 - -
15 - 30
> 1 hodina (dlouhá)
ve dne
Pravidla:
Hraje se nejlépe v bazénu. Hráči se chytnou okraje bazénu tak, aby byli dostatečně daleko od sebe. Na znamení začátku hry se ponoří pod vodu. Kdykoliv se libovolný hráč může vynořit, je zde ale nebezpečí, že když ho někdo uvidí, jak má hlavu nad vodou, může vykřiknout jeho jméno a vyřadit ho tak ze hry. Pokud někdo při vykřiknutí jména splete, vypadá ze hry sám. Vítězí ten, kdo vydrží pod vodou nevyřazen nejdéle.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

10 - -
5 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči mají za úkol napsat co nejdelší souvislou povídku. Smí ale použít pouze slova, která začínají některým z čtyř předem určených písmen.

Pomůcky:
Tužka a papír pro každého hráče

Legenda:
-

10 - -
3 - 15
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Ještě před schůzkou připraví vedoucí hru. Po klubovně rozmístí různá stanoviště. Každé obsahuje číslo stanoviště a exponát. Exponátem mohou být rostliny, listy stromů, případně plody stromů nebo keřů, kousek kůry některého stromu – vše z bližšího okolí (aby je hráči již někdy viděli), případně je mohou nahradit i obrázky. Dále si může připravit obrázky našich volně žijících živočichů, které by hráči měly znát (hmyz, brouky, hlodavce, apod), případně kousky nerostů (jako třeba žula, čedič nebo pazourek). Záleží na fantazii vedoucího a znalostech hráčů. Potom vpustí vedoucí hráče do místnosti. Každý má svůj papír s tužkou a zapisuje k číslům názvy exponátů. Zajímavější je hra, pokud exponáty jsou rozmístěné nahodile a nebo nejsou na první pohled vidět (jsou ve skříni, pod stolem, vysoko na polici, apod.), přitom hráči musí postupovat podle čísel, ale polovina hráčů vzestupně a druhá polovina sestupně. Vítězí hráč, který v určeném čase získá nejvíce správných odpovědí. Příklad: exponát č.1 je buk. Hráč si musí napsat na papír 1 - buk. Atp.

Pomůcky:
přírodniny nebo jejich obrázky, tužka a papír pro každého hráče

Legenda:
-

9 - -
4 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Je to honička. Určí se přiměřené území (podle počtu hráčů). Jeden hráč (ve větším množství i více hráčů) se stane zlým čarodějem, který je označen šátkem, nebo jiným předmětem. Chytá ostatní a mění je v kámen. Koho chytí, ten se zastaví a znehybní. Zachránit ho může jiný živý hráč tím, že k němu přiběhne a obejmeho. Společně napočítají do pěti. Tím vysvobodí hráče a oba po té můžou zachraňovat ostatní. Hra končí když čaroděj/ové zakleje/í všechny hráče, nebo se čarodějové vymění.

Pomůcky:
Šátek, nebo jiný předmět na označení čaroděje

Legenda:
Ocitli jste se ve velmi začarované zemi. Zdejší zlý čeroděj proměnil všechny v kámen. Už zahlédl i vás. Nezbývá vám nic jiného než před ním utíkat. Cestou však zakopnete a letíte přímo proti jedné soše. Nechtěně ji obejmete a než se vzpamatujete uběhne pět vteřin a socha obživne.

4 - -
3 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Každý hráč obdrží proužek papíru. Předříkávač vždy hráčům sdělí, co se bude na papírky psát (jaký, kdo, co dělal, kdy, s kým, kde). Napřed nahoru každý napíše libovolné přídavné jméno. Potom přeloží horní část proužku, aby nebylo vidět slovo, které napsal a pošle papírek hráči po levici. Nyní napíše každý pod přeloženou část podstatné jméno v prvním pádě jednotného čísla, opět přeloží a pošle. Dále následují sloveso, kdy se to stalo, s kým se to stalo a kde se to stalo. Nakonec každý rozbalí lísteček a postupně přečte jejich obsah. Často jsou vzniklé věty velmi legrační.

Pomůcky:
proužek papíru a tužka pro každého hráče

Legenda:
-

8 - -
3 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Hráči se rozdělí do dvou skupin. Jedna představuje stráže, druhá posly. Hraje se ve větším a nepřehledném terénu (hustý les s dolíky). Posli mají za úkol přenést přes předem stanovené území (od jednoho bodu před tímto územím ke druhému bodu za tímto územím) rozstříhanou zprávu (každý posel má u sebe jeden její kousek), stráže se jim v tom snaží zabránit tím, že se poslů dotknou. Navíc je čtvrtina kousků zprávy orámovaná červenou barvou, což značí její výjimečnost, proto je obdrží zdatnější posli. Stráže obsadí toto území a po stanovené době se posli vydají na cestu, kde je mohou stráže zajímat (dotknout se jich). Po takovémto zajetí musí posel stráži vydat svou část zprávy. Posel, který ve stanovené době nedonese svou část zprávy do cíle, je také považován za zajatého. Pokud se poslům podaří přenést alespoň dvě třetiny kousků zprávy (a chybí jen maximálně jeden červeně orámovaný), potom posli vyhrávají. Pokud ne, vítězí stráže. Do odvetné hry si hráči vymění role.

Pomůcky:
zpráva rozstříhaná na poloviční počet kousků než je hráčů, čtvrtina z nich červeně orámovaná

Legenda:
-

11 - -
10 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráče rozdělíme do několika družstev (podle počtu hráčů – aby v každém družstvu bylo přibližně 3-6 hráčů). Na zemi vyznačíme místo startu a do určité vzdálenosti umístíme libovolný text (nejlépe starší báseň, úryvek z knihy, text, který nedává smysl, plnou verzi 4násobného zákona, ...). Každé družstvo dostane papír a tužku, ty musí zůstat na startu. Cílem každého družstva je získat co nejdříve a co nejpřesnější opis textu tak, že z každého družstva vyběhne jeden hráč k textu, kde ho může studovat libovolně dlouho a pak se vrátí ke startu. Na trati může být v jedné chvíli pouze jeden hráč z každého družstva. U startu hráč zapíše do papíru část textu, kterou si zapamatoval. To už ale mohl vyběhnout další hráč družstva k textu.

Pomůcky:
Libovolný text - stejný pro každé družstvo, tužka a papír - pro každé družstvo

Legenda:
-

9 - -
6 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Soutěžící stojí s tenisovým míčkem v ruce na čáře. Před sebou má dva (podle prostor až čtyři) stoly, mezi kterými je vždy mezera. Po odstartování pošle míček pod stoly a zároveň vybíhá na trasu přes stoly s tím, že se v mezerách musí dotknout země. Po překonání posledního stolu se postaví (klekne si) za druhou čáru, stejně vzdálenou od stolu jako startovní, kde má chytit míček do ruky dříve, než tento přejde přes čáru, aniž se však dotkne jakoukoli částí těla vnitřního pole závodiště. Jde tu o to, poslat míček ne moc rychle, aby závodník doběhl přes překážky do cíle dříve, než se tam dokutálí, ale ne tak málo, aby se míček cestou někde zastavil. Míček, který se zastaví před cílovou čárou, může soutěžící sebrat, ovšem opět platí, že se přitom nesmí dotknout vnitřní části hřiště. Podaří-li se hráči zmocnit se míčku podle pravidel, získává bod a z místa, kde je, se pokouší o další úspěch. Je-li míček rychlejší než soutěžící nebo se zarazí třeba o nohu stolu, závodník si pro něj doběhne a pokouší se znovu splnit úkol, což může z kterékoli strany hřiště, nezávisle na tom, odkud míček posílal. Po minutě rozhodčí ukončí závod a soutěžícímu se započítá počet získaných bodů. Závod může mít i více kol, z nichž se získané body sčítají. Získají-li dva či více závodníků stejný počet bodů, o lepším umístění rozhodne větší počet bodů z posledního kola. Lze hrát i na dvou „hřištích“ paralelně vedle sebe. To vyprovokuje soutěžící k většímu úsilí.

Pomůcky:
Stoly - o dvou do čtyř

Legenda:
-

12 - -
2 - -
~do 30 minut (krátká)
kdykoli
Pravidla:
Hráči sedí v kruhu na židlích. Každému hráči je přiděleno jedno číslo z hrací kostky. Uprostřed kruhu je vedoucí, který hází kostkou. Čí číslo padne, ten si přesedá o jedno místo po kruhu ve směru hodinových ručiček. Padne-li jednička, přesedají všichni hráči, kterým bylo přiřazeno číslo jedna. Pokud je tam volno, tak přímo na židli, pokud tam někdo sedí, tak na jeho klín. Komu někdo sedí na klíně, ten je zablokován a nemůže se pohybovat, pokud padne jeho číslo a musí počkat, než bude volný. Vítězí ten hráč, který jako první takto projde celým kruhem zpět na svoje místo (není špatné si původní hráčovo místo označit).

Pomůcky:
kruh židlí, hrací kostka

Legenda:
-

6 - -
12 - -
nelze říct
ve dne