Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Nazelené hry

Nalezených her: 238
Pravidla:
Hráči si nasadí jednoduché čelenky z látky, které mají vzadu splývavý pruh. Ten je lehce zasunut tak, aby se dal snadno vytrhnout. Pak se rozejdou do okolního lesa, ve kterém musí být hodně přirozených úkrytů. Na znamení začátku se začnou plížit lesem, podnikají tiché výpady a snaží se soupeři vytrhnout zadní pás - "pero". To si potom zastrčí vedle svého a pokračuje ve hře. Poražený soupeř musí na určené místo pro nové. Při hře je zakázán zápas, zadní pás si nesmí hráč přidržovat ani jej připevňovat. Vítězí, kdo získá v určené době nejvíce "per" svých soupeřů. Ukořistěná "pera" platí jako vlastní.

Pomůcky:
čelenky (viz pravidla)

Legenda:
-

10 - -
8 - 30
~do 1 hodiny (delší)
ve dne
Pravidla:
Do misky nebo na talířek se položí 15 kusů nějakých plodů (žaludů, fazolí, apod.) a losem se rozhodne, který hráč začne. Potom hráči střídavě odebírají jeden až pět kusů plodů, podle vlastního uvážení. Prohrává ten hráč, který odebere poslední plod. Lze provádět turnaje.

Pomůcky:
miska nebo talířek s 15ti kusy nějakých plodů (žaludů, fazolí, apod.)

Legenda:
-

8 - -
2 - 2
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Na prádelní šňůru se zavěsí asi v třiceticentimetrových rozestupech drobné odměny na niti. Mohou to být bonbony, lízátka, žvýkačky, drobné hračky, psací potřeby, korálky, apod. Hráčům se postupně zaváží oči a předají nůžky. Potom smí přejít místnost a jednou střihnout. Přitom se zavěšených odměn nesmí dotknout. Pokud se někomu podaří odstřihnout nějakou odměnu, smí si ji nechat. Hraje se tak dlouho, dokud na šňůře visí nějaká odměna. Hráči se přitom střídají.

Pomůcky:
drobné odměny, nůžky, nit, prádelní šňůra

Legenda:
-

6 - -
2 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Odkaz: skalak.skauting.cz/skautsky-program/online-bang Hru hraje čtyři až sedm hráčů, každý z nich si vylosuje jednu z následujících rolí: Šerif Pomocník šerifa (Vice) Odpadlík (Renegade) Bandita Úkol hry se liší pro každou roli: Bandité musí zabít šerifa. Šerif a jeho pomocníci musí zabít bandity a odpadlíka. Odpadlík musí zůstat poslední naživu, přičemž jako posledního musí zabít šerifa. Každý si také vylosuje postavu, která má speciální schopnosti. Maximální počet životů postavy je reprezentován náboji na kartě. Začátek hry Každý hráč si vylosuje roli a postavu. Šerif odhalí svou roli, ostatní role zůstanou tajné. Postavy a jejich schopnosti se odhalí. Šerif dostane jeden život navíc. Každý hráč dostane tolik karet, kolik má životů. Pouze šerif si bere jen tolik karet, kolik má nábojů na kartě používané postavy. Hra Na počátku svého tahu si hráč lízne dvě karty. Na některého protihráče, kterého však má na dostřel, může vystřelit zahráním karty „Bang!“. Protihráč se může střele vyhnout zahráním karty „Vedle!“, jinak ztratí jeden život. Pokud hráč ztratil všechny životy, je mrtvý a tím vyřazený ze hry. Zahráním karty „Pivo“ si může hráč obnovit život. Nemůže však mít víc životů než na počátku hry. Během jednoho tahu může hráč většinou zahrát jen jednu kartu „Bang!“, ale může hrát i neomezený počet dalších karet, které drží v ruce: může ukrást spoluhráči kartu kartou “panika”, zahodit protihráčovu kartu kartou “cat balou”, uvrhnout protihráče do vězení kartou “vězení”, přivolat bojovné indiány kartou “indiáni” a mnoho dalších. Na konci tahu smí hráč držet v ruce jen tolik karet, kolik má životů. Ostatní karty musí odhodit, nemá-li postavu umožňující držet neomezený počet karet v ruce. Tato postava se ovšem v základním balíčku hry Bang! nenalézá, nalézá se v rozšíření. Hra pokračuje po směru hodinových ručiček k dalšímu hráči. Vítěz Hra končí vítězstvím šerifa a pomocníků, pokud jsou mrtvi všichni bandité a odpadlíci a šerif je naživu. Pokud je šerif zabit a posledním hráčem je odpadlík, vyhrává on, jinak vyhrávají bandité.

Pomůcky:
-

Legenda:
Bang! je karetní hra na motivy Divokého západu

8 - -
4 - 7
~do 30 minut (krátká)
kdykoli
Pravidla:
Účelem této hry je projít několik stanovišť a splnit je jako tým poslepu. Popíšu, jak jsme to zrealizovali my, variacím se meze nekladou. Večer jsme dětem udělali malý ohňostroj (zapojili jsme zelenou barvu) tak, aby ho viděli ti "správní hráči". Tři hráče (hrály 3 týmy) jsme si odvedli stranou tak, aby ohňostroj neviděli. Vysvětlení "co že se to venku stalo" jsme se vyhli a poslali děti spát. Jediné co jsme řekli bylo, ať si nechají po ruce šátek, že ho určitě budou potřebovat. Ráno byly děti vzbuzeny hlasem z rádia (nahraná správa spolu s písničkami): "Milí posluchači, zdraví vas rádio Impuls a Petr Holik. Právě dohráli Iné kafe a za malou chvíli tu budeme mít pro vas Raky v práci, pro ty, kteří se snad chystají do práce, ale ještě predtim jsou tu šokujíci regionální zprávy! Včera v nočních hodinách došlo k nevídaným úkazům. Stovky obyvatel našeho kraje byly svědky nevysvětlitelných výbuchů po celém kraji doprovazených zeleným světlem. Zatím se u všech zúčastněných projevila slepota, se kterou si naší přední odborníci neví rady. Významný australský antropolog přichází s novou teorií o nápoji složeného z acetaminu a kyseliny fosforečné, který by mohl tuto vadu odstranit. Jakmile se dovíme nové zprávy, ihned vás informujeme. A teď něco ze sportu. Fotbalisté Slávie opět dostali nafrak. Tentokrát získal jejich skalp Arsenal Londýn s vysokou výhrou 7:0 na domácím Emirates Stadiu. Pripomeňme jen, že před dvěma týdny Slávisté ostudně prohráli v brněnské Líšni 4:3. A teď už slibovaní Kabáti:" Po té se řeklo, že ti kdož viděli zelené úkazy, oslepli, ať si proto uvážou šátek přes oči. Oznámilo se složení týmů, ve kterých budou hráči celou dobu hrát. Pikantní bylo, že úkaz viděli i někteří vedoucí, a ti byli vpasováni do týmů. V každém týmu byl jeden hráč, který viděl (byl večer odveden tak, aby neviděl zelený ohňostroj) a jeden vedoucí, který viděl (taktéž neviděl ohňostroj) - pro ochranu a kontrolu. A začal den. Vidoucí se museli o své slepé svěřence v týmu postarat - obléct, vyčistit zuby, nachystat snídani, uklidit. Dopředu se oznámilo, kdy se vyráží do terénu pro ozdravné sérum. V okolí bylo 6 stanovišť, které musely týmy v libovolném pořadí navštívit a plnit úkoly. Vyhrál tým, který si počínal na stanovištích nejlépe. Vidoucí vedoucí na stanovišti mimo to, že hrál, fungoval zároveň jako rozhodčí a zapisoval výkony. Taktéž se staral o bezpečnost, ale navigaci pomocí mapy, transport a organizaci musel řídit vidoucí hráč. Úkoly: 1) Manipulace na vrakovišti vidouci musí provést zbytek skupiny pripravenou drahou (vymezena dvojicemi koliku). Nesmi se jich dotýkat, musí je navigovat z předem určeného místa, ze ktereho se nesmějí hnout. Slepí se drží za ruce (nesmí se pustit). Měří se čas, za který družina projde dráhou - za každy dotyk kolíku se pričítá čas 1 minuta. 2) Visutý most hráči musí všichni přejít po lanech (dvě natažená lana - jedno na ruce a jedno na nohy)- po slepu celou drahu. Kdokoli spadne, musi začít celou dráhu znova. Počítá se výsledný čas 3) Semena rostlin Je potřeba najít a zničit semena rostlin. V terénu se na stromy zavěsí nafukovací balónky tak, aby na sebe vzájemně nebyly vidět - muselo se chvíli hledat. Start začína u prvního balónku. Slepi hráči se snaží trefit kamínky balónek zavěšený na stromě (ničí semena Trifidů). Házet se smí ze vzdálenosti 5 m, vidoucí mohou slepce nastavit.. hráči se v hodech musí pravidelně střídat. Až někdo trefí, vidoucí se snaží hledat další balónek a pak zbylou skupinu k němu odvedou.. takhle se to opakuje až do posledního balonku. Počítá se čas. 4) Oheň kamarád Na rozumném místě se utvoří ohniště a slepí hráči mají za úkol rozdělat oheň poslepu.. Vidoucí mohou radit a dbát na bezpečnost, ale nesmí se slepými manipulovat. Dřevo a hlavně šáší (kdo neví, co je šáší, tak je to chrumda nebo tak nějak) by mělo být nachystané, sirky a svíčky by měla mít každá skupina u sebe. 5) Předávání materiálu vytvoří se pásmo o šířce 5m. Vidoucí se postaví na 1 stranu, slepí na druhou. Ukolem je, aby slepí chytili balón, který jim hážou vidoucí z "druhé strany". Když balón spadne, vidoucí si pro něj může jít, ale házet musí opět z "druhé strany". Každy slepý musí chytit balón (aby neumřel hlady) alespoň 1x. Je to na čas. 6) Chůdy Závod na chůdach. Celý tým by měl na chůdách něco ujít. Pozor na bezpečnost! Po absolvování všech úkolů se vrací zpět na start, kde za odměnu získají ozdravné sérum. Po jeho vypití slepí vidí - sundají si šátek. Posledním nečekaným úkolem je poznat, z jakých ingrediencí je nápoj složen (my měli mošt a v něm pepř, majoránku a červenou papriku). Jednalo se o nevšední zážitek, který hlavně díky dlouhé slepotě nebude jen tak zapomennut. Pozor na bezpečnost a sklony k podvodům - některé děti se neubránily podvodům a občas se koukaly - velké penalizace a přednášení o fair-play. Některým dětem může být po dlouhé době bez vidění špatně - připravit se na to.

Pomůcky:
šátek pro každého stopky do každého týmu mapa okolí pro každý tým balón sirky a svíčky nafukovací balónky lana chůdy nějaký "ohňostroj"

Legenda:
Nevídaný úkaz! Obloha je poseta množstvím zeleně svítivých meteoritů, které ozařují celou oblohu. Lidé po celém světě žasnou na dosud nespatřenou krásu. Ale ráno, co se nastane - chaos. Všichni, kdo zelené záblesky viděli, oslepli. Malé procento lidí si zrak uchránilo a vydávají se do ulic. Zatím nikdo netuší, že užitkové rostliny zvané Trifid se vymkly kontrole. Trifid je asi 2 m vysoká rostlina pěstovaná pro svůj jediněčný rostlinný olej. Má však svá specifika - může se pohybovat (vytáhnout oddenek ze země a přesunout se o pár metrů a oddenek opět zapustit) a z okvětních listů mohou vymrštit šlahoun, který způsobí smrtelné popálení. A protože Trifid je inteligentní rostlina, útočí na protivníkovu největší slabinu - oči. Doposud byli Trifidi pevně v ohradách a podstupovali kleštění šlahounů, ale teď po oslepnutí většiny populace se dostaly ven a množí se. - soustava her motivovaných knihou J. Wyndhama "Den Trifidů" Prvním úkolem bude dovést své přátele k vědci, který snad vynalezl lék na obnovu zraku.

12 - -
12 - -
> 1 hodina (dlouhá)
ve dne
Pravidla:
Na jednoho dobrovolníka přišpendlíme kousky papíru (hodně) a zavážeme mu oči. Ostatní si sednou kolem něho do kruhu a postupně (po jednom) se snaží z „bažanta“ oškubat všechny papírky = peří. Úkolem bažanta je chytit (dotknout se) těch, kteří se snaží ho oškubat. Komu se podaří utrhnout pírko, aniž by ho bažant chytl, nechá si ho a počítá si ho jako bod. Chytí-li ho, bod získává bažant.

Pomůcky:
kousky papíru cca 4 x 15 cm špendlíky nebo zicherajsky

Legenda:
-

4 - -
3 - -
~do 30 minut (krátká)
kdykoli
Pravidla:
Hráči se rozdělí do dvou týmů a hrají normální fotbal s tím rozdílem, že každý hráč má jenom jeden dotek, po kopnutí do míče běží ke své brance a dotkne se konstrukce (břevno,tyčky) a pak má zase nabyto a smí opět kopnout do balonu. Pravidlo hry je: kopneš a běžíš!Jinak se hraje "normální" kopaná:-)

Pomůcky:
fotbalový míč, branky

Legenda:
-

6 - -
10 - 30
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Určí se jeden hráč, ktrerý bude Pan Wágner. Ten si přiváže spacák na dlouhé lano a točí s ním okolo sebe. Ostatní hráči (zvířátka) se musí Wágnera dotknout. Když Pan Wágner někoho strefí spacákem, tak zvířátko vypadává. Když se ale jednomu zvířátku podaří dotknout Wágnera, vyhrávají všechna zvířátka. Když Wágner postupně strefí všechna zvířátka, vyhrává Wágner.

Pomůcky:
lano, spacák (nebo nějaká deka)

Legenda:
Pan Wágner jel do Afriky, aby si doplnil svoji sbírku zvířátek. Zvířátkům se to ale nelíbí, a tak chtějí Pana Wágnera zneškodnit.

12 - 65
5 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Jasně označíme lesní obdélníkové území, v jehož středu např. povede cesta nebo bude nějaká jiná nezpochybnitelná půlící čára. Hráči se rozdělí na dvě skupinky. Každá skupinka si ve své půlce vyznačí kruh přibližně 2-3 m velký. Kruh by měl být sice schovaný, ale ze všech stran dostupný. Určíme, která skupinka bude první pašeráky. Ti potom na domluvený signál vyráží a pašují ze svého území do kruhu v území policajtů různěbarevné papírky. Každá barva má jinou hodnotu. Není to ale tak snadné. Policajti ve své půlce území pašeráky chytají. Pokud se policajt pašeráka dotkne, má předem určený čas k jeho prohledání (čas určujeme podle věku a schopností hráčů, pokud hráči nemají hodinky, může pašerák nahlas počítat). Pašerák ještě před odpočítáváním určí, kde pašerák hledat nesmí (např. pod tričkem a kalhotama) a tím i zaručí, že tam papírek není. Pokud policajt papírek najde, nechává si ho a pašerák se nejkratší možnou cestou vrací na své území. Pokud ale policajt štěstí nemá, musí po uplynutí času pašeráka nechat pokračovat směrem ke kruhu. Po uplynutí půlky času na hru se papírky spočítají a role obrátí. Pokud hru hrajete v novém terénu, jelepší hranice území projít a upozornit hráče na případná nebezpečí v terénu (v zápalu hry jsou někteří slepí a hluší). Už máme také vyzkoušené, že je dobré zakázat vkládání papírků do tělních otvorů (takový papírek hluboko v nose je opravdovým zážitkem pro všechny zůčastněné).

Pomůcky:
malé různěbarevné papírky šátky na vyznačení území

Legenda:
-

5 - -
8 - -
~do 1 hodiny (delší)
ve dne
Pravidla:
Rozdělíme se tak, aby boudek bylo méně (ze začátku o jednu) než pejsků. Boudy udělají kruh (chytnou se za ruce) a roztáhnou nohy. Pejskové boudy obíhají do kolečka. A hráč, který tu hru vede občas tleskne tím se mění směr běhu pejsků. Potom zvolá pejsci do boudy! A pejskové se snaží zalézt do nejbližší boudy (do roztáhnutých nohou). Pejsek, který doběhne do boudy poslední vypadává i s boudou. Hraje se do posledních dvou boudek.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

4 - -
6 - 20
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne