Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Hry pro malé i větší

Nacházíte se v databázi her, která slouží nejen pro vaši inspiraci. Pokud víte o nějaké dobré hře, která zde chybí, přidejte ji!
Pokud jste členem LLM, můžete si po přihlášení (stejně jako do registru OP) ukládat hry do oblíbených, hodnotit hry, nastavit si počet her na stránce a nebo prostě hru "hodit do popelnice"...
Her na stránce:

Nejnovější hry

Pravidla:
Hráči píší jakákoli slova z různých tématických okruhů. Cílem hry je však napsat slovo takové, jaké budou mít nejspíše ostatní. Organizátor (nebo se můžou všichni vystřídat - jet po kole) vždy vymyslí a poté řekne všem nahlas nějaké téma. V tu chvíli se snaží všichni napsat na papír takové slovo, jaké si myslí že budou mít pravděpodobně všichni ostatní. Doba na vymyšlení a zapsání je dobrá cca 10s. Samozřejmostí je, že se nekoukáme do papíru druhým !!! Vyhodnocení: Na konci každého témata, se postupuje po kole a každý řekne své slovo. Každý získává tolik bodů, kolik celkem hráčů má stejnou věc, kterou napsal i on sám. Např. dané téma je kmen LLM a 7 hráčů má kmen Stopaři (připočítají si 7 bodů), 5 hráčů má kmen Kynkažu (připočítají si 5 bodů), 3 hráči mají kmen Strážci údolí (připočítají si 3 body) a jeden má kmen Jestřábi (připočítá si 1 bod). Na konci hry se body sečtou a kdo má nejvíc stává se vítězem. Hra se hraje do té doby dokud jsou na jazyku témata a ještě nenudí. Př.témat: měsíc, barva, číslo, jídlo, rostlina, zvíře, herec/ka, země, město, oblečení, ovoce, zelenina, sport, hory, his. postava, film, seriál, sv. strana...

Pomůcky:
Tužky a papíry.

Legenda:
-

7 - -
3 - -
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Jeden hráč stojí naproti zbytku hráčů a má míč. Hráči se mohou volně pohybovat naproti tomu, který hází. Když řekne most, tak pošle míč po zemi a hráči naproti se snaží, aby jim míč prošel mezi nohama. Komu míč neprojede vypadává. Když řekne bomba, tak míč klasicky hodí a pokud někoho trefí, tak trefený hráč vypadává. Když řekne bomba, tak musí říct i číslo (nejmíň 6). Ten co hází počítá do určeného čísla a hráči si mezi sebou míč kopou. Vypadává ten, který se míče dotknul jako poslední když házející dopočítal k číslu, které řekl. Hraje se do té doby než zůstane jeden hráč. Ten se potom vymění s tím, co házel.

Pomůcky:
míč

Legenda:
-

7 - -
3 - -
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Jeden z hráčů je námořníkem, ostatní sedí v kruhu. Námořník přistoupí k některému hráči a řekne: "Jedu na severní pól, chceš něco poslat Eskymákům ?" Oslovený musí jmenovat nějakou věc, která je v místnosti a začíná stejným písmenem jako jeho jméno. Námořník tuto věc vezme, obejde s ní přístav (tj. kruh) a ptá se dalšího. Kdo si nic nevymyslí, stává se námořníkem a musí převzít všechny dary a chodit s nimi dál kolem kruhu. Když námořník obejde všechny hráče, položí hromadu věcí na zem a volá: "Haló, Eskymáci, to vám posílá Evropa!" Na to se všichni hráči vrhnou k hromadě věcí a každý se snaží co nejrychleji zmocnit své věci a dát ji na původní místo. Prohrává ten kdo je poslední.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

6 - -
5 - 20
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Nahlas se přečte 24 zcela neznámých namátkových slov. Jednou pomalu a zřetelně, potom ještě jednou, ale již bez přestávek mezi jednotlivými slovy. Poté hráči napíší slova, která si zapamatovali. Po vyhodnocení není špatné vysvětlit, co které slovo znamená. poznámka: Pokud je to na schůzce dětí, použijme třeba i po atlasech flory a fauny tak např. vrápenec, biotop, pižmoň, šplhač, myšok, nelma, ježdík ...., u starších a dospělých lze použít cizí slova např. kang, fabion, gabarit, marginální, sofistikovaný ...nebo něco z atlasu světa.

Pomůcky:
tužky a papíry

Legenda:
-

7 - -
3 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
První člen družiny rozžehne svíčku a běží s ní na určené místo a zpět, nato ji odevzdá dalšímu. Vyhrává to družstvo, jehož poslední člen doběhne nejdříve. Zhasne-li některému ze závodníků svíčka, musí se vrátit ke startu, rozžehnout ji a znovu vyběhnout. Nesmí se užívat žádných stínidel kromě ruky.

Pomůcky:
svíčky - kolik družstev, tolik svíček

Legenda:
-

7 - -
8 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Dvě skupiny hráčů sedí na protilehlých stranách stolu. Vedoucí mezi ně vhodí hrací kostku. Když kostka zůstane ležet např. lichým číslem vzhůru, hráči na levé straně stolu se začnou smát a smějí se celých patnáct sekund. Jejich soupeři na pravé straně stolu musí zachovat kamennou tvář. Kdo z nich by se třeba jen usmál, padne do zajetí. Musí vstát a postavit se za řadu sedících protivníků. Když uplyne stanovená lhůta, vedoucí řekne stop – a na levé straně stolu opět zavládne klid. Zbytek času až do konce celé minuty mají hráči na odpočinek a soustředění. Potom vedoucí znovu vrhne kostku. - prohraje ta strana, která se dřív octne v zajetí - při časovém omezení hry zvítězí ta strana, která má více zajatců

Pomůcky:
kostka stopky

Legenda:
-

7 - -
8 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Na jednoho dobrovolníka přišpendlíme kousky papíru (hodně) a zavážeme mu oči. Ostatní si sednou kolem něho do kruhu a postupně (po jednom) se snaží z „bažanta“ oškubat všechny papírky = peří. Úkolem bažanta je chytit (dotknout se) těch, kteří se snaží ho oškubat. Komu se podaří utrhnout pírko, aniž by ho bažant chytl, nechá si ho a počítá si ho jako bod. Chytí-li ho, bod získává bažant.

Pomůcky:
kousky papíru cca 4 x 15 cm špendlíky nebo zicherajsky

Legenda:
-

4 - -
3 - -
~do 30 minut (krátká)
kdykoli
Pravidla:
Hráči sedí v kruhu a pozorují vedoucího, který rychleji či pomaleji říká slova: nebe – země – nos. Jejich pořadí různě obměňuje a doprovází je pohybem pravé ruky. Když řekne nebe, namíří ukazováčkem ke stropu. Když řekne země, ukáže na podlahu. Když řekne nos, dotkne se ukazováčkem svého nosu. Ostatní vykonávají tyto pohyby spolu s ním. Vedoucí však čas od času udělá nesprávný pohyb a kdo se nechá zmýlit a napodobí ho, dostane trestný bod. Závazný je tedy jen slovní příkaz! U starších hráčů jdou slova za sebou rychleji a vedoucí dělá klamné pohyby častěji. S menšími dětmi hrajeme někdy jen na dvě slova – nebe a nos.Kdo bude mít po třech minutách nejméně trestných bodů, vítězí.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

4 - -
3 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
První hráč si sedne na bobek vedle hromádky, vezme z ní jeden kamínek, vyhodí ho alespoň 1m do výšky a padající kamínek zase chytí. Když se mu to podaří, vezme si kamínek jako trofej. Jestliže mu kamínek spadne na zem, vrátí jej na hromádku. Pak vyhodí jeden kamínek druhý hráč atd. Až se všichni vystřídají, bude házet opět první. Hraje se tak dlouho, dokud není celá hromádka rozebrána. Kdo má kamínků nejvíc, vítězí.

Pomůcky:
hromádka kamínků, velkých asi jako kuličky

Legenda:
-

7 - -
2 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Ke hře jsou potřeba dva tvrdé papíry. V klubovně se vyznačí závodní dráha, vylosovaný jezdec dostane oba papíry. Jeho úkolem je objet co nejrychleji klubovnu, ale nesmí vůbec šlápnout na podlahu. Na pokyn ke startu před sebe položí první papír, stoupne si na něj, o krok dál položí druhý papír a když na něm bezpečně stojí, zvedne zadní papír a položí si jej zase o krok dopředu. Stačí, aby se jen špičkou boty, či patou dotkl holé podlahy a jezdec havaruje – je vyřazen z další jízdy. Každému jezdci se měří čas. Varianty: závod na jedno kolo, závod na více kol, odstartují dva jezdci současně, ale každý jiným směrem

Pomůcky:
tvrdé papíry, stopky

Legenda:
-

5 - -
3 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli