Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Nazelené hry

Nalezených her: 166
Pravidla:
Hráči utvoří kruh a pomalu jdou do jeho středu. Když už nemohou dál, zavřou oči, zvednou pravou ruku nad hlavu a chytí nějakou volnou ruku. Totéž udělají i s levou rukou a pak mohou opět otevřít oči. Úkolem hráčů je utvořit kruh, ale nesmí si přitom pustit chycené ruce. Mohou podlézat, přelézat, rozmotávat se, mohou stát zády ke středu kruhu, jen se nesmi pustit.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

5 - -
8 - 20
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Člověk si vezme do pusy párátko mezi zuby tak aby člověk nemohl zavřít pusu a měl ji jen dokořán otevřenou. Člověk si vymyslí zvíře a jeho chorobu a začne říkat. Já jsem např lev a bolí mě zub. A ostatní s párátkami v puse říkají aha ty jsi lev a bolí tě zub a když nerozumí lev musí opakovat.

Pomůcky:
Párátka

Legenda:
Zvířátka v zoo dostali chorobu a šišlají. A něco je trápí ještě k tomu, a sdělují to ostatním zvířátkům. Zvířátka moc nerozumí, ale co pak pan doktor?

4 - -
5 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Z přítomných lidí se vyberou dvě dvojice. Jeden z dvojic odejde za dveře a zaváže si oči. Mezitím vedoucí zůstalým z dvojice připne na oblečení nebo tělo (vlasy, uši, prsty, apod.) předem stanovený stejný počet kolíčků (na prádlo). Hráč se zavázanýma očima má za úkol co nejrychleji najít všechny kolíčky. Okolíčkovaný hráč mu ale nesmí nijak pomáhat ani radit. Vítězí ta dvojice, jejíž hráč se zavázanýma očima rychleji najde a sundá všechny kolíčky ze spoluhráče.

Pomůcky:
prádelní kolíčky

Legenda:
-

6 - -
4 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči utvoří kruh. Mezi sebou si hází míč. Nesmí ho však hodit svému sousedovi. Kdo míč nechytí, či mu vypadne z ruky, nebo ho právě nahraje svému sousedovi, jde si čupnout doprostřed kruhu a stává se hloupou Ančou. Ostatní hráči si dál nahrávají, běhěm toho však hráč, který bude mít jako třetí nahráno od spoluhráče, může bít míčem ty, co jsou uprostřed. Když se trefí a hráče uprostřed vybije a ti míč nechytí, hraje se dál. Když se netrefí a míč totálně mine hráče uprostřed, jde hráč, který vybíjel doprostřed za ostatními. Když ale hráč/i uprostřed míč ze vzduchu chytí, tak všichni co tam byli se vrací za ostatními do kruhu a ten kdo vybíjel jde místo nich. A zase se hraje dál. Opatrně na bezpečnost!

Pomůcky:
Míč (pro tvrďáky jedině tvrdý!)

Legenda:
-

5 - -
6 - -
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Pro hlavní roli Tarzana vybereme nejvytrvalejšího běžce. Oddíl vystupuje v roli lovců - potkali v džungli Tarzana a teď chtějí stůj co stůj získat jeho autogram. Honí ho v lesnatém porostu, velkém asi 300x300m. Každý po něm pátrá na vlastní pěst, a když ho v terénu dostihnou, Tarzan se vykoupí podpisem – kartičkou. Lovec odnese autogram do tábora a vyrazí na další honbu. Tarzan využívá běhu a úkrytů, ale i tak jej množství lovců brzo uštve. Hra trvá 30 min. Kdo má autogramů víc?

Pomůcky:
kartičky (lístky)

Legenda:
Společnost bílých lovců zahlédla Tarzana v džungli, a protože se stal hrdinou barevného velkofilmu, lidé ho všude obtěžují žádostmi o podpis. Právě dotěrnost některých obyvatel Tarzana přinutila, aby se vrátil z Hollywoodu do pralesa. Ani tady však nemá klid. Sotva se k němu lovecká společnost přiblížila s žádostí o autogram, dal se před nimi na útěk.

7 - -
3 - -
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Vybere se supinka hráčů (podle počtu - minimálně 3, maximálně 5 lidí), kteří budou tvořit housenku - postaví se za sebe do zástupu a chytnou předchozího kolem pasu nebo za boky. Ostaní hráči jsou lovci housenek (existují na světě národy, kteří chytají přerostlé housenky pro potravu a nemohou si vynachválit jejich neodolatelnou chuť a velké množství bílkovin:o) - pozn.). Ti okolo housenky utvoří v rozumné vzdálenosti kružnici. Úkolem lovců je ulovit housenku a to lze jen tak, že ji trefí přímým úderem míče přímo do zadku - zadek představuje poslední hráč v zástupu housenky). Před samotným vybitím si ale lovci musí nahrát (alespoň přes jednoho, nelze nahrát sousedovi). V tom jim samosebou brání housenka. Úkolem housenky je uchránit svůj zadek (poslední hráč v zástupu) před útoky lovců. Chránit mohou libovolnými částmi těla, ale musí se pořád držet pohromadě. Nejvíc chrání pravděpodobně hlava (první v zástupu), protože má jako jediná volné ruce. Ostaní můžou chránit zadek alespoň svým tělem nebo nohama. Když je zadek regulérně trefen, nahradí jej ten, kdo jej trefil a hlava odchází mezi lovce. Takže ten, kdo byl 2. v zástupu se stává hlavou, 3. v zástupu je teď druhým v zástupu, .., trefený zadek je předposledním v zástupu. Hrajeme libovolně dlouho - dá se natrénovat strategie jak housenky, tak lovců. Housenka samozřejmě nesmí opustit kruh určený lovci.

Pomůcky:
míč (volejbalový/házenkářský/gumový)

Legenda:
Jak hbitá dokáže být housenka? Veselá hra s míčem

6 - -
8 - -
~do 30 minut (krátká)
ve dne

HU

Pravidla:
Neomezený počet hráčů stojí v kruhu a pohupováním v kolenou (nebo tleskáním) udržují rytmus hry. Hra má 3 kroky, které se stále opakují: 1. Hráč A ukáže na dalšího hráče (libovolného) B a v rytmu řekne "HU"... 2. Hráč B v rytmu zareaguje zvednutím paží ("příjem") k uším a současně řekne "HU"... 3. Hráči stojící vedle hr. B zareagují na 2. krok tím, že ukáží přes svou hlavu na hráče B paží (vzdálenější - tzn. oblouček) a současně řeknou v rytmu "HU"... 4=1 Hráč B ukáže na hráče C (možno i B na B)... Vše se děje v rytmu. Kdo jej neudrží, splete se či nereaguje, vypadává ze hry. Vylučovacím způsobem zůstanou v daném kole dva nejlepší.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

8 - -
6 - 20
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Hráči se rozdělí do dvou družstev. Na zemi se provazem nebo křídou naznačí dělící čára. Každé družstvo hraje na jedné straně čáry. Jeden hráč z prvního družstva se musí nadechnout a vypravit se do soupeřova pole. Po dobu, kdy je na soupeřově území, musí nahlas říkat hutututututu..., aby bylo jasné, že se nenadechl, a snaží se dotknout co největšího množství protihráčů´a do nadechnutí se opět vrátit na své území. Každý, koho se nedýchající dotkne, přechází na soupeřovu stranu (nebo vypadne ze hry). Pokud se ale protihráči nechtějí smířit s prohrou a nedýchajícího zadrží na svém území, dokud mu nedojde dech a on se nadechne, stává se nedýchající (nyní už nadechnutý) zajatcem nepřátelského družstva (nebo vypadává sám). Obě družstva se ve vysílání nedýchajících střídají. Hraje se, dokud to hráče baví a pokud se hrálo na vypadávání, dokud jedno družstvo nepřijde o všechny hráče.

Pomůcky:
křída nebo provaz na vyznačení prostoru družstev

Legenda:
-

8 - -
8 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Skupina se rozdělí na družstva max. po šesti. Každé družstvo dostane balík špaget a maršmelou. Týmy se rozdělí na půl a poodejdou, tak aby na sebe neviděli. Mají třicet minut na to, aby postavili most. Po třiceti minutách se tým spojí a má deset minut na spojení mostu. Vyhrává tým s nejdelším mostem.

Pomůcky:
špagety maršmelou dobrá nálada

Legenda:
Mravencům došel materiál na přemostění potůčku. Mravenečci našli pouze špagety a maršmelou. Pomůžete mravenečkům most postavit.

3 - -
8 - -
~do 1 hodiny (delší)
kdykoli
Pravidla:
Na větev stromu nebo šňůru na prádlo pověsíme jablka přivázaná na niti tak, aby byla ve výši úst hráčů. Hráči si sepnou ruce za zády a snaží se ukousnout z visícího jablka. Komu se to podaří prvnímu, vítězí.

Pomůcky:
jablka, nit

Legenda:
-

6 - -
2 - -
nelze říct
ve dne