Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Nazelené hry

Nalezených her: 109
Pravidla:
Hráči se postaví do řady za sebe a poslední hráč v řadě napíše jedno slovo na záda hráče před sebou. Tento hráč text, který zachytil, pošle hráči v řadě před sebou... Takto se zpráva posunuje stále dopředu. Na konci, podobně jako při tiché poště, porovnáme původní a výslednou zprávu. V dalším kole se hráči posunou o jednoho dopředu, takže první přejde na konec řady a hraje se znovu.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

9 - -
4 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči se pohybují na hrací ploše. Hra začíná tak, že se dva hráči setkají, podají si ruku a představí se např.: "Ahoj já jsem Petr", a druhý hráč odpoví: "Těší mě já jsem Martin". Tím si svá jména vyměnili. Martin je pak Petrem a Petr je Martinem. Totéž provádí i ostatní hráči, tudíž nikdo po chvíli nemá své jméno. Dvojice, co se představí se nesmí představit hned znovu. Setká-li se někdo ve hře se svým jménem - vypadává. Ten, kdo se mu představil přebírá jméno a pokračuje.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

10 - -
15 - 30
~do 30 minut (krátká)
kdykoli
Pravidla:
Rozdělíme hráče do dvojic. Každá dvojce dostane cca dva metry dlouhý provázek, který si oba hráči přiváží k jednomu svému zápěstí. Tato dvojice má za úkol překonat určitou trasu v co nejkratším čase. Hráči se ale ve dvojici smí pohybovat pouze tak, že jeden z dvojice se „natočí“ na provázek až ke svému spoluhráči a poté se začne odvíjet ve směru vytýčené trasy. V okamžiku, kdy se provázek napne, začíná se navíjet druhý hráč. Vyhrává ta dvojice, která jako první doběhne do cíle.

Pomůcky:
Provázek (počet dvojic krát 2 metry)

Legenda:
-

5 - -
4 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Na zemi se vyznačí (křídou, lanem, klacky) dvě rovnoběžné startovní čáry, mezi nimiž je přiměřeně velký prostor. Hráči se rozdělí do dvou družstev. Každé družstvo se postaví za sebe do fronty za svou startovní čáru. Oba první hráči z každého družstva na určený signál vyběhnou proti sobě, ke startovní čáře protivníka. Po cestě se potkají. V tomto místě se musejí zastavit a „střihnout si“ kámen, nůžky nebo papír. Kdo prohraje, odchází zpět, na svou startovní čáru a zařadí se do nakonec své fronty. Kdo vyhraje, běží dál, k protivníkově startovní čáře. Ale soupeř, další na řadě, mu vybíhá naproti. Ve chvíli, kdy se setkají, opět si „střihnou“. Vítěz pokračuje v běhu ve svém směru, poražený se vrací a další člen z jeho družstva vybíhá vítězi naproti. Cílem je dosáhnout soupeřovy startovní čáry a stát se tak členem jeho družstva. Nikdo nevyhrává ani neprohrává.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

6 - -
8 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Vedoucí si vytvoří kartičky. Na každé bude jedno písmenko abecedy. V případě, že je očekávaný počet hráčů vysoký, můžete vytvořit několik sad kartiček. Je dobré nemít kartičky moc malé (my máme asi 1,5x3 - 2x4 cm)a také se hodí vyrobit je z trvanlivějšího materiálu (obvykle vydrží několik let). Během hry se všichni hráči drží v doslechu majitele kartiček. Nejprve si dohodnou kategorii slov, která budou říkat (rostliny, zvířata, potřeby z domácnosti, co si vezmu na výpravu, značky aut, známé osobnosti, barvy,.... ). Poté vedoucí zamíchané karty postupně vytahuje a nahlas čte písmenko. Ostatní mají za úkol co nejrychleji vyslovit slovo ze zadané kategorie začínající písmenkem z kartičky. Ten, kdo první správně odpoví, získá kartičku. Na konci hry se spočítá, kdo má kolik kartiček. V případě, že hrajeme s několika sadami, je třeba zdůraznit, jestli se slova smějí nebo nesmějí opakovat.

Pomůcky:
kartičky s písmenky

Legenda:
-

4 - -
3 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Vedoucí si vytvoří kartičky. Na každé bude název jedné kategorie slov, které budou hráči hledat (rostliny, zvířata, potřeby z domácnosti, co si vezmu na výpravu, značky aut, známé osobnosti, barvy,.... ). Je dobré nemít kartičky moc malé (my máme asi 1,5x3 - 2x4 cm)a také se hodí vyrobit je z trvanlivějšího materiálu (obvykle vydrží několik let). Během hry se všichni hráči drží v doslechu majitele kartiček. Nejprve si dohodnou počáteční písmeno slov, která budou říkat (Často "losujeme", jeden říká v duchu abecedu a jiný řekne stop. Písmenko, u kterého se první zastaví "vyhrálo".). Poté vedoucí zamíchané karty postupně vytahuje a nahlas z nich čte slovo. Ostatní mají za úkol co nejrychleji vyslovit slovo z dané kategorie začínající předem vybraným písmenkem. Ten, kdo první správně odpoví, získá kartičku. Na konci hry se spočítá, kdo má kolik kartiček.

Pomůcky:
kartičky se slovy

Legenda:
-

4 - -
3 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Hráči se rozdělí do družstev a každé si nasbírá 20 kaštanů (nebo kamínků). Pak se hráči každého družstva posadí do trávy do řady vedle sebe s dvoumetrovými rozestupy. Na domluvený signál hodí první hráč (který má všechny kaštany u sebe) každého družstva kaštan druhému, ten třetímu, atd. až poslední hráč ho položí před sebe. Mezitím je ale na cestě další a další kaštan. Hráč, který kaštan nechytí, musí se zvednout, dojít pro něj a zase se vrátit na své místo. Teprve potom ho smí hodit dál. Když k poslednímu hráči dojde poslední kaštan, zvedne ruku na znamení, že jeho družstvo skončilo. Vítězí rychlejší družstvo.

Pomůcky:
20 kaštanů nebo kamínků pro každé družstvo

Legenda:
-

8 - -
10 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Jednomu hráči se zaváží oči. Potom si sedne určitý počet hráčů na židle do řady. Hráč se zavázanýma očima má za úkol poznat své kamarády a to pouze hmatem. V roli hadače se vystřídají všichni hráči. Kdo řekl více správných jmen,vyhrává.

Pomůcky:
šátek

Legenda:
-

10 - -
5 - 15
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Tato hra se hraje během jiné aktivity, nejlépe za pochodu. Na začátku cesty vedoucí vysvětlí pravidla: kolíček (představuje klíště), který vedoucí v ruce ve chvilce nepozornosti někomu připne na oblečení nebo batoh. Když si toho zakousnutý všimne, snaží se ho předat nenápadně dál (připne ho na někoho jiného). Takto se pokračuje vždy po předem stanovený čas nebo úsek cesty. Potom vedoucí prozkoumá, kde kolíček právě je. U koho ho najde, získává trestný bod.

Pomůcky:
kolíček

Legenda:
-

7 - -
7 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Vedoucí na zemi vyznačí kruh, přibližně o průměru 3 m. Potom vybere dva hráče, kteří budou představovat kohouty. Ostatní se dívají a fandí svým favoritům. Oba kohouti stojí pouze na jedné noze a ruce drží spojené za zády. Rameny a tělem do sebe naráží tak, aby každý svého soupeře buď vytlačil z kruhu, nebo ho donutil postavit se na obě nohy. Vítězí ten, kdo celý zápas ustál na jedné noze a v kruhu. Hráči představující kohouty se v dalším kole vymění a pak mohou např. soupeřit vítězové spolu. Možná je i obměna, že hrají kohouti všichni proti všem - pochopitelně ve větším poli - potom vítězí poslední, který se udržel na jedné noze a v poli.

Pomůcky:
provaz nebo křída na vyznačení hracího pole

Legenda:
-

6 - -
2 - -
nelze říct
ve dne