Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Hry pro malé i větší

Nacházíte se v databázi her, která slouží nejen pro vaši inspiraci. Pokud víte o nějaké dobré hře, která zde chybí, přidejte ji!
Pokud jste členem LLM, můžete si po přihlášení (stejně jako do registru OP) ukládat hry do oblíbených, hodnotit hry, nastavit si počet her na stránce a nebo prostě hru "hodit do popelnice"...
Her na stránce:

Nejnovější hry

Pravidla:
Hráči si připraví papír a tužku. Vedoucí jim připraví nějaké delší slovo, které si hráči zapíší. Z jeho písmen se pak každý snaží vymyslet co největší počet existujících slov. Smí se používat pouze písmena základního zadaného slova a jen tolikrát, kolikrát se v základním zadaném slově skutečně vyskytují, háčky a čárky se nesmí měnit. Uznávají se pouze podstatná jména v prvním pádě jednotného čísla, která mají alespoň tři písmena. Po uplynutí předem stanoveného časového limitu si hráči spočítají svá slova. Hráči pak postupně čtou svá slova nahlas, a pokud někdo nějaké slovo má také, nahlásí ho a hráči si ho v seznamu škrtnou. Vítězí ten, kdo má nejvíce slov, která nemá nikdo jiný.

Pomůcky:
Tužka a papír pro každého hráče, případně předem připravený seznam slov

Legenda:
-

10 - -
3 - 10
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Do kruhu postavíme židle, kterých je o jednu míň než hráčů. Vedoucí potom rytmicky tluče rukou do stolu, tleská nebo hraje na hudební nástroj. Hráči během toho chodí okolo židlí v kruhu. Jakmile vedoucí přestane tlouct, tleskat nebo hrát, hráči se snaží obsadit volnou židli. Hráč, na kterého žádná židle nezbude, vypadává... Pro další kola je třeba odebrat vždy jednu židli. Vítězí hráč, který projde všemi koly, vždy si sedne a nakonec nemá, s kým by soutěžil. Jiná varianta této hry: Židle jsou sestaveny do kruhu. Na všech, kromě jedné, sedí hráči. Jeden hráč stojí uprostřed a začíná hru tím, že se snaží posadit na prázdnou židli. Ostatní hráči si ale rychle přesedají tak, aby stojícímu hráči neumožnili si sednout. Pokud se stojícímu hráči podaří se posadit, na jeho místo nastupuje soused po levici.

Pomůcky:
Židle

Legenda:
-

10 - -
6 - 15
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči se rozdělí do dvou skupin a rozmístí se okolo stolu. Na stole se křídou nebo tužkou naznačí obrys fotbalového hřiště s brankami. Místo míče se použije ping-pongový míček. Hráči do něj foukají a tím se ho snaží dostat do soupeřovy branky. Soupeři se snaží branku přefukováním bránit a dostat míček do branky protihráčů. Hráči se smí míčku dotýkat pouze dechem, ničím jiným. Lepší je, když mají hráči ruce za zády. Na začátku hry se míček postaví doprostřed „hřiště“ a pokud spadne ze stolu, rozhodčí ho umístí opět doprostřed stolu. Vyhrává ta skupina, která dá více gólů. Pozn.: Pozor, aby hráči intenzivním foukáním v zápalu hru neomdleli.

Pomůcky:
Křída nebo tužka, ping-pongový míček

Legenda:
-

6 - -
2 - 8
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Na hladkém stole nakreslíme křídou dvojitou klikatou čáru. Ta představuje trať, po které hráči foukají papírovou kuličku z jednoho konce stolu na druhý. Tato trať je široká asi 4cm. Kdo vyfoukne svou kuličku z trati, začíná od začátku. Každému se měří čas. Pozn.: Je možná obměna, kdy se za vítěze považuje ten, kdo na jeden pokus dofouká svou kuličku nejdál.

Pomůcky:
Křída, papírová kulička, stopky na měření času

Legenda:
-

6 - -
2 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Na zemi se vyznačí (křídou, lanem, klacky) dvě rovnoběžné startovní čáry, mezi nimiž je přiměřeně velký prostor. Hráči se rozdělí do dvou družstev. Každé družstvo se postaví za sebe do fronty za svou startovní čáru. Oba první hráči z každého družstva na určený signál vyběhnou proti sobě, ke startovní čáře protivníka. Po cestě se potkají. V tomto místě se musejí zastavit a „střihnout si“ kámen, nůžky nebo papír. Kdo prohraje, odchází zpět, na svou startovní čáru a zařadí se do nakonec své fronty. Kdo vyhraje, běží dál, k protivníkově startovní čáře. Ale soupeř, další na řadě, mu vybíhá naproti. Ve chvíli, kdy se setkají, opět si „střihnou“. Vítěz pokračuje v běhu ve svém směru, poražený se vrací a další člen z jeho družstva vybíhá vítězi naproti. Cílem je dosáhnout soupeřovy startovní čáry a stát se tak členem jeho družstva. Nikdo nevyhrává ani neprohrává.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

6 - -
8 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Vedoucí připraví několik stejných nádobek (kelímků, hrníčků, mističek), ve kterých jsou aromatické předměty (káva, ocet, kakao, kůže, cibule,...). Hráči chodí jeden po druhém a na pět sekund přičichnou se zavázanýma očima ke každé nádobce. Na závěr mají jednu minutu na to, aby zapsali, které předměty rozeznali. Pozn.: Je možné tutéž hru obměnit tak, že hráči mají každý svou lžičku a poznávají podle chuti jedlé potraviny nebo jsou připraveny věci výrazného tvaru a hráči je poznávají po hmatu.

Pomůcky:
Šátek za zavázání očí pro každého hráče, několik stejných nádobek s aromatickými předměty, potravinami s výraznou chutí nebo předměty výrazného tvaru, tužka a papír pro každého hráče.

Legenda:
-

5 - -
3 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Dva hráči se postaví naproti sobě ve vzdálenosti asi jeden metr. Mezi ně se postaví další hráč čelem k jednomu hráči a zády k druhému. Prostřední hráč zpevní tělo a jeden z krajních hráčů ho mírně nakloní směrem k sobě a pak ho jemně odrazí směrem druhému krajnímu hráči. Výkyvy můžeme postupně zvětšovat. Prostřední hráč musí důvěřovat svým spoluhráčům. Hru je možné hrát i tak, že má prostřední hráč zavřené oči. Po krátké chvilce se hráči vystřídají.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

5 - -
3 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Z hráčů vylosujeme dva. Jeden představuje radar a zavážeme mu oči šátkem. Druhý představuje radistu. Radar může běhat, zatímco ostatní hráči smí pouze snožmo poskakovat. Radista smí jen stát nebo sedět tak, aby měl přehled v hracím prostoru, a dává radaru pokyny, podle nichž se radar snaží některého z hráčů chytit. Podaří-li se mu to, stává se chycený hráč radistou, a z radisty se stává radar, z radaru skákající hráč.

Pomůcky:
Šátek nebo něco na zavázání očí

Legenda:
-

8 - -
5 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Hráče rozdělíme do přiměřeného počtu družstev. V každém družstvu dostane jeden hráč klíč, v jehož oušku je přivázán dostatečně dlouhý provázek. Na určený signál začnou všechna družstva protahovat klíč svým oděvem tak, že musí od krku ke kotníku (podle druhu oblečení) procházet pod celým oděvem. Když je provlečený jeden hráč, předá klíč druhému a postup se opakuje. Vyhrává to družstvo, které se celé provlékne nejdříve.

Pomůcky:
Klíč, provázek

Legenda:
-

5 - -
6 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne
Pravidla:
Hráče rozdělíme do trojic, které se postaví vedle sebe do řady. Prostřední hráč trojice je ale obrácen zády ke směru běhu a oba boční hráči stojí po směru běhu. Všichni se pevně zavěsí v loktech a běží po předem stanovené trase. Vítězí ta trojice, která dosáhne nejlepšího času. Pozn.: Běžet musí všichni tři, nelze si pomáhat nesením prostředního.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

8 - -
6 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
ve dne