duben 2011: Čím více, tím méně
Když jsem chodil na základní školu, připadalo mi hodně věcí (vyjma gramatiky) jednoduchých a celkem jasných. O to zajímavější šok byl, když mi na střední škole řekli, že je to celé vlastně tak trochu jinak a začlo se od začátku. Pak jsem udělal přijímačky na univerzitu a tak to začlo odznova – vše je tak trochu jinak. Sice pořád „stejně“, ale v podstatě jinak. Složitější. Komplikovanější. Už se nedalo na jednoduchou otázku jednoduše nebo jednoznačně odpovědět… zároveň se mi tím ukázalo ono pověstné: čím více toho víme, tím toho víme méně. A já osobně si pak jsem méně jistý v kramflecích. Vždyť toho ještě tolik nevím!
O to horší je pak setkání s lidmi, kteří po druhé větě ukáží, že neví ani to málo, ale čím méně toho ví, tím více se hádají (jako by snad potřebovali přesvědčit sami sebe) a méně poslouchají a ještě méně vnímají odkazy na jiné autory, studie, zdroje… Je pak těžké jim ukázat jejich slepotu, když sami víte, že jste jednoocí a že se můžete mýlit…
Ďábel je ukryt v detailech… M. Valášek – Altair